شناسهٔ خبر: 72827 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

روزن: عباس عبدی از ما عذرخواهی کرد/ عبدی: دروغ است

عباس عبدی باری روزن گفته بود که عباس عبدی سال ها بعد از تسخیر لانه جاسوسی که او طی آن به گروگان گرفته شده بوده است، در پاریس از او عذرخواهی کرد اما عبدی این ادعا را تکذیب کرد.

به گزارش نماینده، سایت «تاریخ ایرانی» نوشت: برای آنکه قدری با ماهیت فراسیاسی بحران گروگانگیری ۶۶ دیپلمات و کارمند سفارت آمریکا آشنا شویم، به سراغ باری روزن «Barry. M. Rosen»، وابسته مطبوعاتی سفارتخانه در سال ۱۳۵۸ رفتیم.

او از مشقت‌ها و رنج‌هایی می‌گوید که او و دیگر هم‌قطارانش در آن ۴۴۴ روز با آن مواجه شدند: «هیچ مقام جمهوری اسلامی تاکنون عذرخواهی نکرده و هرگز نیز نخواهد کرد. این خودش حرف‌های بسیاری در ارتباط با سران دارد، مگر نه؟ اما من سال ۱۹۹۸ در پاریس با یکی از دانشجویان رده بالای خط امام ملاقات کردم. او عباس عبدی بود. هنگامی که کارهای بسیاری بود که ما می‌توانستیم با هم انجام دهیم او از من، همسرم و دخترم که در آن دیدار همراه من بودند، عذرخواهی کرد. او گفت وقتی به عقب نگاه می‌کند، گروگانگیری را اشتباه می‌پندارد و متاسف بود که بخشی از آن است. بله، آقای عبدی حقیقتا یک «انسان» است.

او آنچه را برای ایران بهترین است، به طور موجز بیان کرد. من قبول دارم که سیاست خارجی ایالات متحده در دوره شاه کاملا اشتباه بود. ایالات متحده لازم نبود تا از حکومتی مستبد پشتیبانی کند. باید همانند دوره ریاست‌جمهوری هری ترومن از ایرانی آزاد و دموکراتیک حمایت می‌کرد، به ویژه نخست‌وزیری مصدق. تصور می‌کنم عبدی جای بیشتری برای اسلام در ایران دموکراتیک می‌خواهد و قطعا در رویای مشت آهنین دور مردم ایران نیست. امیدوارم سلامت باشد.

من خیلی راجع به او فکر می‌کنم و امیدوارم زندگی برای او بیش از این سخت نشود. هنوز هم می‌گویم ایران خانه دوم من است... به طور قطع دوست دارم به ایران برگردم اما خیلی نگران امنیتم هستم... هیچ راهی وجود ندارد که امنیت من تضمین شود. من به افغانستان رفتم تا در نوشتن کتاب درسی «دری» برای بچه‌های افغان همکاری کنم. وقتی از هرات دیدن می‌کردم، خیلی به ایران نزدیک شدم. دوست داشتم در نزدیکی کشوری باشم که زبان ایرانی داشت اما می‌دانستم هرگز نمی‌توانم به ایران داخل شوم.

عبدی : روزن دروغ می گوید

باری روزن گفته بود که عباس عبدی سال ها بعد از تسخیر لانه جاسوسی که او طی آن به گروگان گرفته شده بوده است، در پاریس از او عذرخواهی کرد اما عبدی این ادعا را تکذیب کرد.

عبدی نوشته است: «متاسفانه آقای روزن مرتکب اشتباهی جدی شده است زیرا هیچ‌گونه عذرخواهی در میان نبوده است، آنچه عقیده‌ام بود را در سخنرانی خود در مقر یونسکو گفتم و متذکر شدم که مساله اصلا میان اشخاص نیست همچنان که در جبهه جنگ هم هیچ کدام از سربازان دو طرف از یکدیگر عذرخواهی نمی‌کنند.

به همین دلیل هم من در جایگاهی نیستم که موضوع را (اعم از درست یا غلط بودن اینگونه اقدامات) شخصی تلقی کنم تا بر اساس آن عذرخواهی شود.

همچنان که آقای روزن هم علی‌رغم اقرار روشن به اشتباه بودن رفتار دولتش نسبت به مردم ایران که در این گفت‌وگو هم تکرار شده است، خود را موظف به عذرخواهی نمی‌داند و نباید هم بداند.

مشکل این نیست که انجام عذرخواهی کار خوبی است و اگر به کسی حتی به دروغ انتساب دادند اشکالی ندارد، مشکل این است که چنین کاری انجام نشده و اگر هم می‌شد ماهیت جریان را از طرف گوینده تغییر می‌داد و نوعی حقانیت برای طرف مقابل ایجاد می‌کرد و حتی تبعات حقوقی هم دارد. بنابراین مساله به نحوی که از طرف آقای روزن طرح شده عاری از حقیقت است. »

منبع: سایت تابناک ، ۱۴ آبان ۱۳۹۰

نظر شما