شناسهٔ خبر: 72806 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

فلسفه قیام عاشورا/

عرفان امام حسین(ع) گوشه‌نشینی نیست/ قیام حسینی(ع) جهان‌شمول است

عضو مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: دفاع امام از ارزش‌های اسلامی آمیخته با عنصر معنویت است، این دفاع سکولار از ارزش‌های انسانی نیست، به همین دلیل هم قیام امام بعد عرفانی به خود گرفته است.

محمد فنایی اشکوری عضو مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) درباره اهمیت فلسفه قیام عاشورا و نکاتی که در آن برای ما باقی مانده، به  خبرگزاری فارس گفت: مهمترین نکته این است که امام حسین برای احیاء ارزش‌های انسانی قیام کرد، ارزش‌هایی که امام (ع) برایشان قیام کرد قومی، منطقه‌ای، ملی و حتی مذهبی صرف نبودند.

وی در ادامه افزود: این ارزش‌ها عام و جهان شمول انسانی هستند به طور مثال عدالت،‌ مبارزه با ظلم و بیدادگری، عزت خواهی و شرافت طلبی، زیر بار ذلت نرفتن و اصلاح جامعه.

فنایی اشکوری با تأکید بر اینکه امام حسین (ع) شهید راه انسانیت است و قیام او قیام جهانی است، یادآؤر شد: اگر جهانیان با قیام امام حسین (ع) و فلسفه او آشنا شوند به او عشق خواهند ورزید، امام تنها متعلق به شیعیان و مسلمانان نیست بلکه متعلق به همه انسان‌هاست چرا که ارزش‌هایش جهان شمول و بشری و حتی فرا تاریخی است.

این عضو مؤسسه پژوهشی امام خمینی (ره) اظهار داشت: در کنار اینها البته یک اهداف و آرمان‌های اسلامی هم امام داشتند که می‌فرمودند، فلسفه قیام من احیاء سنت پیغمبر و امر به معروف و نهی از منکر و اقامه نماز و احکام دین است. بنابراین این ارزش‌ها هم عام و هم اختصاصی مسلمانان است.

فنایی اشکوری در پاسخ به این سؤال که با وجود افراد مختلفی در طور تاریخ چرا نام و یاد امام حسین (ع) باید اینگونه زنده باقی بماند،‌ گفت: ارزش‌هایی که امام برای دفاع از آنها قیام کرد ارزش‌های مربوط به دوره تاریخی و قوم خاصی نیست و اینها فراتاریخی و فراملی است و هرچه زمان می‌گذرد ارزش‌ها بیشتر درک می‌شود. امام حسین (ع) صرفاً برای رسیدن به قدرت قیام نکرد که بگوییم دعوای چند شخص برای قدرت بود و یا نزاع قبیله‌ای و ملی بین کسی که مدافع ارزش‌های انسانی و کسی که پایمال کننده ارزش‌های اسلامی است.

وی با بیان اینکه دفاع امام از ارزش‌های اسلامی همراه و آمیخته با عنصر معنویت است این یک دفاع سکولار از ارزش‌های انسانی نیست بلکه دفاع معنوی و روحانی از ارزش‌هاست، توضیح داد: به همین دلیل قیام امام (ع) بعد عرفانی نیز دارد که با نام خدا آغاز و به نام او ادامه پیدا می‌کند و با نیایش و دعا در درگاه الهی به پایان می‌رسد و سراسر آکنده از عرفان و معنویتی است که از مباحث اجتماعی، حیات و زندگی این جهانی جدا نیست.

فنایی در پایان اظهار داشت: عرفان امام حسین (ع) انزوا و گوشه‌نشینی و خلوت‌گزینی نیست، چنانچه سیاست او هم سیاست بدون دیانت و معنویت نیست بلکه با هم آمیخته است و این همان آموزه اصلی اسلام و تشیع است، یعنی کنار هم داشتن معنویت و زندگی دنیوی.

 

نظر شما