شناسهٔ خبر: 72719 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

بیانیه ۵ اتحادیه بزرگ دانشجویی به مناسبت ۱۳ آبان/ اعلام موجودیت مرکز دانشجویی حقوق بشر

13 آبان در نشست‌خبری مرکز دانشجویی حقوق بشر از شکایت‌نامه نقض حقوق بشر آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران رونمایی شد.

به گزارش نماینده به نقل از تسنیم، محمد واحدی مسئول مرکز دانشجویی حقوق بشر در نشست خبری اعلام موجودیت این مرکز، گفت: هیچ مفهومی مانند حقوق بشر در دنیای امروز از یکسو دلپذیر و از سوی دیگر مورد استفاده ابزاری قرار نگرفته است. به طوری که می‌توان گفت این مفهوم بویژه در یک دهه گذشته از تاثیرگذارترین مولفه‌ها در حوزه سیاست‌های خارجی قدرت‌های غربی و در راس آنها ایالات متحده است.

وی با بیان اینکه امروز حقوق بشر به عنوان ابزاری برای فشار از سوی برخی کشورها به کشورهای دیگر شده است افزود: این بزرگترین تهدید در حوزه حقوق بشر است و تحولات مربوط به این مسئله تاثیرات عمیقی بر روابط بین‌المللی و روابط بین کشورها گذاشته است.  

واحدی ادامه داد: سازمان‌های بین‌المللی که حوزه کاری آنها حقوق بشر نیست امروز وارد این مسئله شده و در دستور کار سیاسی کشورها قرار گرفته است.  

مسئول مرکز دانشجویی حقوق بشر با اشاره به اینکه معیاری که در حال حاضر برای سنجش حقوق بشر به کار گرفته می شود معیار غربی و براساس تفکر اومانیسم است اضافه کرد: برهمین اساس مبنای تفکر ساختارها و سازمانهای بین‌المللی حقوق بشر همین تفکر و دیدگاه است.

واحدی ضمن انتقاد از نپیوستن کشور آمریکا به عنوان مدعی پیشبرد اهداف سازمان ملل به کنوانسیون‌های مرتبط به حقوق بشر افزود: آمریکا تاکنون به عضویت کنوانسیونهایی مانند حقوق بشر، حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، پروتکل اختیاری کنوانسیون منع شکنجه، کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان و کنوانسیون حقوق بشر بین‌الملل درنیامده است. همچنین آمریکا براساس اعلام کمیسیون حقوق بشر در هیچ کدام از اسناد حقوق بشری منطقه‌ای عضو نشده است.

وی یادآور شد: واقعیت‌های عنوان شده نشان می‌دهد که آمریکا  اگر چه گزارشات کشوری را در زمینه وضعیت حقوق بشر سالانه ارائه می‌دهد تا دیگر کشورها را متهم کند اما آمار اسف‌باری درباره وضعیت حقوق بشر کشور خود دارد که نمی‌توان آن را به عنوان عدالت حقوق بشری جهان در نظر گرفت. آمریکا از طرفی خود را علاقه‌مند به طرفداری کردن از آنچه که او دیپلماسی حقوق بشر می‌داند شده است و به دنبال این است که حقوق بشر را به عنوان ابزاری سیاسی برای بدنام کردن وجه کشورها و حفظ منافع استراتژیک خود استفاده کند.  

مسئول مرکز دانشجویی حقوق بشر با بیان اینکه واقعیت‌های موجود چهره منافق‌گونه آمریکا در رابطه با حقوق بشر را نشان می‌دهد ادامه داد: چگونگی که کشوری کوچکترین اصول و قوانین حقوق بشری را رعایت نمی‌کند و به مهمترین کنوانسیون مرتبط با حقوق بشر نپیوسته حامی حقوق بشر و مدافع آنها شده است.  

وی با اشاره به جنایات رخ داده با همکاری آمریکا با همپیمانش رژیم صهیونیستی گفت:‌ این کشور از کشور ما و کشورهای همپیمان خود جاسوسی می‌کند و این را حق طبیعی خود می‌داند. دانشمندان، عالمان و مسئولین ما را ترور می‌کند ولی از حقوق بشر دم می‌زند.  

واحدی ادامه داد: آمریکا با این رویکرد دوگانه خود نسبت به حقوق بشر همواره از وضعیت حقوق بشر در ایران انتقاد می‌کند اما غزه ۲۲ روز بمباران می‌شود اما نه اینکه این کشور و نه شورای امنیت واکنشی نشان نمی‌دهند و نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی در منطقه چشم‌پوشی می‌کند.  

مسئول مرکز دانشجویی حقوق بشر با بیان اینکه به نظر ما دانشجویان باید پاسخگوی نقد گسترده بین‌المللی و حقوق بشر باشند گفت: این آمریکا و سایر کشورهای غربی هستند و حامی تروریست داعش و القاعده هستند و البته نمی‌توانند با راه‌انداز کمپین‌های نمادین مبارزه با تروریسم افکار عمومی جهان را به سوی خود سوق دهند.  

وی در ادامه نشست خبری این مرکز با بیان اینکه گزارش‌ها و سخنان گزارشگر سازمان ملل احمد شهید با اهداف خاص سیاسی در جلسات و نشست‌های پشت پرده با کشورهایی مانند آمریکا تهیه می‌شود، گفت: این گزارش‌ها بی‌ارزش، غیرمستند و فاقد اعتبار است لذا اعلام می‌کنیم ما به عنوان مرکز دانشجویی حقوق بشر گزارشهای احمد شهید را کارشناسی و تخصصی نمی‌دانیم و به آنها اعتراض داریم و در آینده‌ای نزدیک این موارد را با حضور کارشناسان بررسی می‌کنیم.

مسئول مرکز دانشجویی حقوق بشر افزود: ما گروهی از دانشجویان و دانشگاهیان سراسر کشور به صورت خودجوش و مستقل با تاسی از دانشجویان انقلابی که در ۱۳ آبان ۵۸ زمینه تسخیر لانه جاسوسی را رقم زدند با افتتاح یک مرکز تخصصی حقوق بشری گامی موثر در خصوص ایجاد فضای مطالبه‌گری در دانشگاهیان خواهیم برداشت.  

در پایان این نشست‌خبری نیز از شکایت‌نامه‌ای با عنوان موارد نقض حقوق بشر توسط دولت آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران رونمایی شد.  

به گفته واحدی قرار است این شکایت‌نامه در اختیار مسئولان وزارت خارجه قرار گیرد تا به دادگاه لاهه ارسال شود.

همچنین بسیج دانشجویی، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل، اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان، تحکیم وحدت و جنبش عدالتخواه دانشجویی به مناسبت ۱۳ آبان سالروز تسخیر لانه جاسوسی با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند: اگر قرار است پایانی بر این خیزش ظلم ستیزانه متصور بود، این پایان تنها و تنها از مسیر استحاله از درون می‌گذرد. از همین روست که دشمن تاکتیک جنگی خود را از جنگ سخت و نظامی به جنگ نرم و فرهنگی تغییر داده است.

نظر شما