شناسهٔ خبر: 72686 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

سازش‌گران به مکتب حسین(ع) پشت کردند

حمید روحانی رئیس بنیاد تاریخ پژوهی ایران معاصر گفت: کسانی که راه مذاکره و سازش را پیش گرفتند به مکتب حسین(ع) پشت کردند.

به گزارش نماینده به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام حمید روحانی در نشستی با عنوان "از قیام حسینی تا نهضت خمینی" با بیان این‌که یکی از مسائل بزرگ اسلام انحراف از مسیر آن بود، اظهار کرد: این مساله آنقدر بزرگ است که امام خمینی (ره) فرمودند "اسلام در غربت زندگی کرد".

وی با اشاره به این‌که عده‌ای تا توانستند سعی کردند دین مبین اسلام و اهداف قرآنی آن را از مسیر اصلیش منحرف سازند، ادامه داد: مکتب عاشورا نیز با چنین نامهربانی‌هایی مواجه شد، دشمن با همه قدرت تلاش کرد تا اهداف قیام امام حسین(ع) را منفی نشان دهد.

روحانی بیان کرد: درباره اهداف امام حسین(ع) سخنان مفصلی در تاریخ و برخی کتب دینی بیان شده است، عده‌ای گفته‌اند هدف امام حسین(ع) یک ماموریت بود که دست خود او هم نبود، در حالی که قیام امام طبق یک دعوت از سوی مردم کوفه رقم خورد و در وسط راه همه او را تنها گذاشتند.

رئیس بنیاد تاریخ پژوهی ایران معاصر با ابراز این عقیده که قبلا دولت خدمت‌گذار داشتیم، اما حالا دولت بدعت‌گذار، اضافه کرد: در این دولت می‌گویند، امام حسین اهل تعامل بود، گاهی انسان دچار نفسانیت می‌شود و خدا و پیغمبر را نادیده می‌گیرد تا کار خود را درست جلوه دهد و این بسیار خطرناک‌ است، ما نباید فکر کنیم کسانی که دچار نفسانیت شده‌اند کسانی همچون حجاج‌بن یوسف و یا صدام بوده‌اند همین که انسان از مسیر الهی خارج شود به بیراهه دچار رفته است.

وی انقلاب اسلامی ایران را نمونه‌ای از حرکت امام حسین(ع) دانست و ادامه داد: زمان انقلاب رژیم شاه به چندین قدرت متصل بود و از پشتیبانی ابرقدرت‌ها برخوردار می‌شد و کمتر امیدی به پیروزی انقلاب اسلامی می‌رفت، طوری که عده‌ای در آن زمان می‌گفتند "آخوندها سیاست سرشان نمی‌شود".

روحانی با طرح این پرسش که آیا امام حسین(ع) قیام کرد تا شهید شود و حکومت اسلامی تشکیل دهد؟ اظهار کرد: هدف از قیام امام حسین(ع) همانطور که خود ایشان گفتند دفاع از اسلام بود و در مرحله نهایی تشکیل حکومت اسلامی، ایشان گفتند ما برای جنگ قدرت قیام نکرده‌ایم، بلکه برای اسلام و دفاع از آن به پا خواسته‌ایم.

رئیس بنیاد تاریخ پژوهی ایران معاصر با بیان این‌که اصولا در مورد حرکت‌های سرنوشت‌ساز و انقلابی همیشه دست‌هایی در کار است تا آن را حرکتی ناشایست جلوه دهد، افزود: یکی از این موارد هم ۱۳ آبان و تسخیر لانه جاسوسی است. که در مورد آن حرف و حدیث‌ها زیاد است، عده‌ای می‌گویند امام در در مقابل عمل انجام شده قرار گرفت و عده‌ای هم می‌گویند این کار توسط خود آمریکایی‌ها بود.

وی ادامه داد: کسانی که چنین حرفهایی را می‌زنند خواسته یا ناخواسته حرف دشمن را می‌گویند، تسخیر لانه جاسوسی حرکتی انقلابی بود که دنیا را تکان داد و دشمن را زمین‌گیر کرد.

روحانی با اشاره به این موضوع که امام خمینی(ره) از تسخیر لانه جاسوسی اطلاعی نداشتند، ادامه داد: بله، ایشان در جریان این ماجرا نبودند، اما این حرکت توسط چه کسانی انجام شد؟ تسخیر لانه جاسوسی کاری "ابوذرگونه" بود که فرزندان امام خمینی(ره) آن را انجام دادند و گروهی که لانه جاسوسی را تسخیر کردند راه امام را می‌شناختند و به مکتب او پایبند بودند، من نمی‌گویم، تمامی آنها افراد مخلص و مومن بودند اما حرکت، حرکتی بود که با راه امام مطابقت داشت، به همین دلیل امام (ره) آن را انقلابی بزرگتر از انقلاب اول معرفی کردند؛ چرا که ایشان توامان مبارزه با استعمار و استبداد را دنبال می‌کردند.

رئیس بنیاد تاریخ پژوهی ایران معاصر تصریح کرد: تسخیر لانه جاسوسی انقلاب امام را تکمیل کرد، چرا که بیرون راندن پهلوی از کشور مبارزه با استعمار بود، اما این حرکت دانشجویان مبارزه با استکبار.

وی با بیان این‌که امروز بصیرت و انسان‌های ابوذرگونه را در جامعه خود کم داریم، خاطرنشان کرد: امروز همه منتظریم تا مقام معظم رهبری حرکت کنند و ما هم ایشان را سپر بلا قرار دهیم و پشت سر وی راه بیفتیم، حداقل کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که مقابل انحراف بایستیم.

روحانی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای کشورمان گفت: مقام معظم رهبری در مورد مذاکرات حرفشان را گفتند، ایشان تاکید کرده‌اند که مذاکرات بی‌نتیجه است و انسان عاقل هم طبیعتا نباید کار بیهوده را انجام دهد، ایشان یک رسالت دارند و ما هم یک وظیفه، اینکه در برابر کج‌روی‌ها برخورد کنیم.

رئیس بنیاد تاریخ پژوهی ایران معاصر اظهارکرد: امروز باخبر شدم هیاتی از ایران به طور محرمانه به امریکا سفر کرده‌اند، اینها همان کسانی هستند که در زمان امام خمینی(ره) به این کشور سفر کرده‌اند حالا طبیعی است که این کارها را انجام دهند.

وی اضافه کرد: مذاکره کنندگان افرادی هستند که از خط امام جدا شده‌اند و فرهنگ عاشورا را در نیافتند، در حال حاضر آرزوی این افراد که از مذاکرات نتیجه‌ای جز تحقیر ملت نگرفته‌اند، این است که مقام معظم رهبری در مذاکرات دخالت کنند تا همه تقصیرها را به گردن ایشان بیندازند و بگویند ما به مذاکره و رسیدن به توافق نزدیک شده بودیم، اما مانع کار ما شدند.

روحانی با تاکید بر این‌که در مکتب عاشورا مذاکره و سازش نیست، اظهارکرد: آنچه ما از عاشورا آموختیم ایستادگی و مقاومت است، کسانی که راه مذاکره و سازش را پیش گرفتند به مکتب حسین(ع) پشت کردند.

رئیس بنیاد تاریخ پژوهی ایران معاصر در ادامه حرکت دانشجویان خط امام را در ۱۳ آبان ماه ۵۸ پیروی از فرهنگ امام حسین(ع) و مکتب عاشورا دانست و ادامه داد: در فرهنگ عاشورایی نتیجه‌گیری آنی نیست، دور نگری و آینده‌نگری در کار است.

وی ادامه داد: در ۱۳ آبان ماه ۵۸ کسانی که لانه جاسوسی امریکا را تسخیر کردند به راستی اقدامی انقلابی انجام دادند و حرکت آنان در درجه اول ابهت آمریکا را شکست و سپس ایران را از هرگونه وابستگی مبرا ساخت و نشان داد که ایرانیان می‌توانند روی پای خود بایستند.

نظر شما