شناسهٔ خبر: 72598 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم

وزارت خارجه قاطعانه پاسخ یاوه‌گویی روز گذشته "کری" را بدهد

کارخانه ای رئیس کمیته هسته‌ای مجلس افزود: در صورت پذیرش اظهارات کری، راه را برای زیاده‌خواهی‌های غربی‌ها باز گذاشته‌ایم/ توافقات اولیه‌ در مذاکرات صورت گرفته ولی رسیدن به توافق جامع زمان نیاز دارد

به گزارش نماینده، ابراهیم کارخانه‌ای، رئیس کمیته هسته‌ای مجلس در گفتگو با «نسیم» با اشاره به برخی گمانه زنی ها در خصوص رسیدن به توافق جامع هسته ای در مذاکرات ایران و ۱+۵ و با بیان اینکه توافقات اولیه صورت گرفته ولی تا زمان رسیدن به توافق جامع هسته ای زمان نیاز دارد افزود: آن چیزی که برای ما مهم است حفظ اقتدار، عزت و حقوق هسته‌ای مردم ایران است.

وی افزود: جان کری روز گذشته اعلام کرد ایران از چهار طریق می‌تواند به بمب هسته‌ای دست پیدا کند و ما باید بتوانیم جلوی این چهار راه را بگیریم. "تأسیسات نطنز"، "تأسیسات آب سنگین اراک"، "تاسیسات زیرزمینی فردو" و "فعالیت‌های مخفیانه هسته‌ای ایران"، چهار راهی است که کری معتقد است تا برای غرب مشخص و از فعالیتشان جلوگیری نشود نمی‌توان به تواق نهایی با ایران رسید. این چهار نکته‌ای که جان کری بیان کرده، علی‌رغم تمام مذاکرات صورت گرفته، حسن‌نیت‌ها، تعاملات و نرمش‌ها، و حتی عقب‌نشینی‌هایی است که تیم مذاکره کننده هسته‌ای برای رسیدن به توافق انجام داده است. با وجود همه این مسائل غربی‌ها باز کوتاه نمی‌آیند و زیاده‌خواهی‌های مجدد خود را تکرار می‌کنند.

کارخانه‌ای اظهار داشت: پذیرش ادعای کری مبنی بر فعالیت‌های مخفیانه هسته‌ای ایران، راهی است گنگ و بی‌انتها که می‌تواند برای همیشه دروازه ایران را به سوی غربی‌ها باز نگه دارد. اگر بخواهیم با این مسأله کنار بیاییم، با غربی‌ها هیچ وقت نمی‌توان به توافق رسید. اگر تمام خواسته‌های اینها را عملیاتی کنیم بازهم راه چهارم پیشنهادی جان کری هرگز بسته نخواهد شد.

رئیس کمیته هسته ای مجلس با بیان اینکه ۳۵ سال است که با اقتدار در مقابل ظلم ایستاده‌ایم گفت: اگر ذره‌ای در مقابل زورگویی کوتاه می‌آمدیم انقلاب به اینجا نمی‌رسید. اگر امروز ما قدرت اول منطقه هستیم به خاطر این است که در مقابل تمام قدرت‌های دنیا ایستادگی کرده‌ایم. حالا چه شده که ما باید در مقابل آمریکا و اروپا کوتا بیاییم. مگر غیر از این است که ایران در اوج قدرت است. جمهوری اسلامی ایران تأثیرگذارترین کشور در منطقه است. تیم مذاکره کننده هسته‌ای ما بداند یک قدم کوتاه آمدن در مقابل غربی‌ها باعث هجمه ده‌ها قدمی انها به سمت ما می‌شود.

نماینده مردم همدان در مجلس ادامه داد: اگر ما می‌خواستیم بر اساس خواسته غربی‌ها فناوری هسته‌ای داشته باشیم الان باید تمام تأسیسات ما برچیده می‌شد. این صحبت جان کری هشدار بسیار جدی‌ای برای ما است. آنها حرف باطل خود را با قدرت اعلام می‌کند و وقتش است که ما هم حرف حق خود را با قدرت هرچه تمام‌تر به آنها اعلام کنیم و مواضع خود کوتاه نیاییم. وزارت خارجه باید قاطعانه جواب یاوه‌گویی جان کری را بدهد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس افزود: موضع‌گیری جان کری در مورد فردو هم جای بحث دارد. اینکه ایشان می‌گوید فعالیت‌های زیرزمینی در فردو، باز هم راهی نامحدود برای دسترسی به تأسیسات ما ترسیم کرده است که به هیچ وجه قابل پذیرش نیست. اگر آمریکا از مواضع خودش کوتاه نیاید واقعا به توافق رسیدن مشکل است و نمی‌توان به توافق رسید.

کارخانه‌ای ادامه داد: بر اساس مصوبه مجلس ما برای تأمین برق کشور به ۱۹۰ هزار سو غنی سازی نیاز داریم، که اگر با امکانات موجود از امروز بخواهیم کار کنیم ۷ تا ۸ سال آینده به این مهم دست پیدا می‌کنیم. رسیدن به این سقف غنی‌سازی، اولین الزام رسیدن به توافق با غربی‌ها است. هرچیزی کمتر از این مقدار باشد پاسخگوی نیاز عملی نیاز مردم ما نخواهد بود و عبور از خط قرمز است.

وی با اشاره به بحث آب سنگین اراک گفت: بهره‌برداری از تأسیسات اراک نباید چند سال طول بکشد. چون این رآکتور قبل از مذاکرات حداقل یک سال بعد می‌توانست به بهره‌برداری برسد. مسأله بازطراحی این رآکتور نباید به گونه‌ای باشد که کل ساختار این را بهم بزند و خنک کننده آب سنگین باشد ولی با تغییرات اساسی در طراحی آن چندین سال به تأخیر بیافتد. نکته اساسی این است اگر قرار باشد مذاکره‌ای صورت گیرد و تغییراتی در فعالیت‌های هسته‌ای ایران بوجود بیاید و تحریم‌ها به قوت خود باقی بماند فایده‌ای ندارد. هر توافقی که با باقی ماندن تحریم‌های نظام جمهوری اسلامی همراه باشد مردود و غیر قابل قبول است.

رئیس کمیته هسته ای مجلس اظهار داشت: ما بر اساس ماده ۴ ان‌پی‌تی حق داریم فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای داشته باشیم و در این زمینه تحقیق و توسعه صورت دهیم. غربی‌ها ۱۰ سال است که فعالیت‌های هسته‌ای ما را زیر نظر دارند و کوچکترین انحرافی از فعالیت‌های ما پیدا نکرده‌اند. ۷ هزارنفر-روز بازرسی گواه این صحبت ما است. آیا این تعداد بازرسی کفایت نمی‌کند؟. این بازرسی‌ها نشان از صداقت ما ندارد؟.

وی ادامه داد: اگر براساس صحبت‌های جان کری بخواهیم عمل بکنیم هزاران هزار ساعت هم برای فعالیت هسته‌ای مخفیانه مدنظر آنها که مطرح کرد‌ه‌اند کم می‌آید.

نظر شما