شناسهٔ خبر: 72592 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما

ساماندهی طرح نذر اهدای خون

مدیرعامل سازمان انتقال خون از ساماندهی طرح «نذر اهدای خون» خبر داد و گفت: در تاسوعا و عاشورا مردم می توانند نیت و نذر خود را در پایگاه های انتقال خون ثبت کنند تا آنان در زمان مشخص و خارج از نوبت فراخوان شوند.

به گزارش نماینده، علی اکبر پور فتح الله در مصاحبه با واحد مرکزی خبر با اشاره به حجم بی شمار اهداکنندگان در روزهای تاسوعا و عاشورا افزود: مردم باید بدانند مدت عمر نگهداری پلاکت چهار روز و گلبول قرمز تا ۴۰  روز است اما نیاز سازمان انتقال خون نیازی مداوم است.

وی با اشاره به کاهش اهدای خون در ایام قبل از تاسوعا و عاشورا گفت: مردم دوست دارند، خون را در روزهای تاسوعا و عاشورا اهدا کنند تا جایی که شمار اهدا کنندگان در این روزها تا سه برابر روزهای عادی افزایش می یابد.

مدیر عامل سازمان انتقال خون افزود: در پنج مرکز انتقال خون پذیره نویسی اهدای خــــون به صورت اینترنتی فراهم شده است که علاقه مندان می توانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی سازمان انتقال خون به نشانی ibto.ir، ثبت نام و زمان مشخص اهدای خود را دریافت کنند.

وی افزود: چون اهدا کننده تا سه ماه بعد از اهدای خون نمی تواند اهدای خون داشته باشد بنابراین با کاهش اهدای خون در روزهای بعد از تاسوعا و عاشورا مواجه خواهیم شد که برنامه ریزی برای ثبت نذر اهدای خون را در سراسر سال می طلبید.

پورفتح الله درباره آمار اهدای خون در شش ماه اول امسال گفت: در این مدت بیش از یک میلیون واحد اهدای خون داشتیم که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته سه درصد افزایش داشته است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون افزود: شاخص اهدای خون در کشور۲۷ واحد به ازای هر هزار نفر جمعیت است که این بالاترین شاخص در میان کشورهای در حال توسعه است چراکه شاخص اهدای خون در کشورهایی با شاخص رشد متوسط ۱۳ واحد به ازای هر هزار نفر در سازمان بهداشت جهانی، گزارش شده است.

وی با اشاره به کمبود خون در آغاز تغییر فصل ها گفت: ما به میزان هفت برابر نیاز مصرف روزانه هر استانی ذخیره خون و فرآورده های خونی داریم که می توانیم در مواقع نیاز مدیریت کنیم.

پور فتح الله درباره بیشترین آمار اهدای خون در کشور گفت: بر اساس آمارهای کشوری  استان سمنان بیشترین اهدای خون در سال را داراست.

نظر شما