شناسهٔ خبر: 71928 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

در گفت و گو با سردار خضرایی/

در دنیا حماسه جعل می‌کنند اما ما از محتوای اخلاقی دفاع مقدس استفاده نمی‌کنیم

رئیس باغ موزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت گفت:دفاع مقدس یک جریان اخلاقی- رفتاری است اما صرفا آن را یادآوری تاریخی می‌کنیم دردنیا برای انسجام اجتماعی حماسه جعل می‌کنند. و جریان حماسی می‌سازند. آنوقت ما از دفاع مقدس استفاده نمی‌کنیم.

به گزارش نماینده سردار جواد خضرایی رئیس باغ موزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت در گفتگو با خبرگزاری تسنیم، در مورد توجه به جریان تربیت ساز رسانه گفت: اطلاع رسانی امر خوبی است اما امروزه زندگی مردم با خبر توأم شده است. این خبر آگاهی دهنده است اما معلوم نیست تربیت ساز باشد. در طول روز مردم حجم زیادی از اطلاعات درست یا اغراق آمیز را دریافت می‌کنند که زندگی‌شان را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. اما متاسفانه تعادل در برداشت و رفتار وجود ندارد. جریانی که بتواند در حین خبر رسانی شرایط تربیتی را موجب شود، باید ایجاد شود.

دفاع مقدس یک جریان اخلاقی- رفتاری است اما صرفا آن را یادآوری تاریخی می‌کنیم

وی به کارکرد رفتاری موضوع دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: دفاع مقدس یک جریان اخلاقی- رفتاری است. این را اگر از دفاع مقدس بگیرید مابقی، همان جنگ است. متاسفانه در کشور ما اهمیتی برای رویکردهای دفاع مقدس قائل نیستند. این کارهایی که می‌شود صرفا یادآوری و بیان است. صرف نظر از میزان اثرگذاری تربیتی، صرفا بیانگر تاریخ است. برگزاری نکوداشت‌ها و یادواره‌ها چقدر توانسته کارکردهای فرهنگی تربیت ساز با نگاه عمیق‌ و تمدن ساز ایجاد کند؟ چقدر توفیقات اجتماعی را فزونی داده است؟ چقدر در عملکرد مردم موثر بوده است؟

صدها میلیارد تومان در سال برای بخش فرهنگی هزینه می‌شود

خضرایی افزود: امور تربیتی که این همه فعالیت فرهنگی دارد آیا توانسته یک فعالیت سخیفانه را از جامعه دور کرده و یک رفتار ارزشی را جایگزین آن کند؟ صدها میلیارد تومان در سال برای بخش فرهنگی هزینه می‌شود. در چنین شرایطی وقتی نهادهای فرهنگی-رسانه ای-خبری که فعالیت‌های خوبی دارند اگر نتوانند تاثیر تربیتی بگذارند حاصلش می شود حجم بالای خبری که اثر تربیتی عمیقی ندارد.

در دنیا برای انسجام اجتماعی حماسه جعل می‌کنند اما ما از چیزی که داریم استفاده نمی‌کنیم

رئیس باغ موزه دفاع مقدس با اشاره به اینکه الهامات دفاع مقدس از الهامات انقلاب اسلامی بیشتر است، گفت: جریانات ارزشی اگر صرفا از دفاع مقدس خبر تولید کنند به مردم کمکی نمی‌کنند. چون این موارد در کتاب‌ها هم موجود است. این جریان فرهنگی باید مورد بررسی قرار گیرد.در دفاع مقدس همه آنچه که در حماسه عاشورا وجود داشت را در اختیار داریم. این‌ها قرار است چه زمانی به درد ما بخورد؟ در دنیا برای انسجام اجتماعی حماسه جعل می‌کنند. و جریان حماسی می‌سازند. آنوقت ما در کشور مان این چیزها را داریم اما استفاده‌ای نمی‌کنیم. امروز نقش روحانیون را در جامعه بیشتر به عنوان منبر می‌شناسیم. جریان دفاع مقدسی امروز به سمت تربیتی نرفته است. واقعه عاشورا امروز جنبه تمدنی پیدا کرده است. باید به این موضوعات توجه کنیم.

تا پایان امسال مافیای اطلاعات دفاع مقدس را از بین می‌بریم

سردار خضرایی در انتها با اشاره به جریان‌هایی که سعی در بلوکه کردن اسناد دفاع مقدس را داشته‌اند گفت: متاسفانه جریان مریض فرهنگی دسترسی ما را به اطلاعات کوتاه کرد. دو سال قبل با افتتاح باغ موزه دفاع مقدس به جمع آوری اطلاعات این حوزه روی آوردیم و در بانکی که در باغ موزه دفاع مقدس موجود است حجم زیادی از صوت، عکس و فیلم را تهیه کردیم. ما امروز بیش از هفت هزار ساعت فیلم دفاع مقدس در اختیار داریم همین میزان صوت هم در اختیار داریم بیش از دو میلیون سند هم در اختیار داریم. متأسفانه این اطلاعات در اختیار کسانی بود که سر اینها معامله می‌کردند. تا پایان امسال مافیای اطلاعات دفاع مقدس را از بین می‌بریم.

در باغ موزه دفاع مقدس 3هزار و 500 پایگاه داده اطلاعاتی داریم

مدیرعامل باغ موزه دفاع مقدس با بیان اینکه ما به عنوان یک رسانه توانستیم بخشی از اطلاعات دفاع مقدس را در اختیار مردم قرار دهیم، افزود:با جمع آوری دیتاسنتری با ظرفیت 450 ترابایت اطلاعات به بهره برداری رسید. طی دو سال گذشته هزاران ساعت فیلم و صوت و هزاران سند و عکس گردآوری شد تا بتوان آن را در اختیار مردم و حوزه‌های مختلف قرار داد. ما تنها موزه دیجیتال با استفاده از فناوری‌های روز دنیا در کشور هستیم. متأسفانه در سالهای قبل این امکان برای مردم وجود نداشت. ما در باغ موزه دفاع مقدس سه هزار و 500 پایگاه داده اطلاعاتی داریم که بخش اعظمی از اطلاعات را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد.

نظر شما