شناسهٔ خبر: 71772 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

دانشگاه جامع علمی کاربردی ادغام نمی شود

نجفی سرپرست وزارت علوم گفت: طرحی درباره ادغام دانشگاه‌های علمی کاربردی و پیام‌نور در وزارت علوم مطرح نیست.

به گزارش نماینده به نقل از تسنیم، محمدعلی نجفی سرپرست وزارت علوم، تحقیقات وفناوری در مراسم سالگرد دانشگاه جامع علمی کاربردی، گفت: تبدیل علم به عمل و معرفت به دانایی از مسائل مورد توجه اسلام بوده و در فرهنگ ایرانی اسلامی نیز عالم بی‌عمل درخت بی‌ثمر است که نشان می‌دهد که عمل باید با علم و اگاهی باشد.

وی با بیان اینکه مهارت‌آموزی و مهارت موضوعی است که در طول سال‌های پس از انقلاب و از زمان تأسیس دانشگاه علمی کاربردی درباره آن بحث شده است، گفت: در این زمینه غفلت هم داشته‌ایم. اینکه چطور به کاربردی کردن آموزش بپردازیم و این مسئله را چگونه محقق سازیم از جمله مسائلی بوده که در عمل به آن بی‌توجهی کرده‌ایم و در طراحی سیستم جامع و کارآمد و سازوکارهای لازم برای تربیت نیروهای کارآمد مورد غفلت قرار گرفته است.

سرپرست وزارت علوم ادامه داد: با وجود اینکه در کشور این همه فارغ‌التحصیل داریم، اما با این وجود کمبود شدید نیرو داریم که نشان می‌دهد آموزش‌های ما جهت درستی نداشته است. متأسفانه طرحی که در آموزش و پرورش تحت عنوان دو برنامه تقویت رشته‌های فنی و حرفه‌ای و ایجاد رشته‌های کاردانی پیوسته و کارودانش برنامه‌ریزی کردیم و با وجود اینکه در سال‌های اول درخشید از زمانی پیگیری نشد که فکر می‌کنم اگر این برنامه به درستی پیگیری می‌شد بازار کار مملو از افراد فنی و کاردان بود.

نجفی گفت: امروز ۱۰۵۷ مرکز علمی کاربردی و ۸۵۰ هزار دانشجو داریم، اما از نظر کیفیت به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم و این تقاضاها که آموزش محور هستند می‌توانند موثر واقع شوند.

وی با بیان اینکه دانشگاه علمی کاربردی مسئولیت سنگینی بر دوش دارد، یادآور شد: اولین مسئولیت آن هدایت و دادن مشورت به مراکز علمی کاربردی و مدیران آنهاست. اگر کسی بخواهد در رشته‌ای مرکزی را تأسیس کند، امکان اینکه فرد متخصصی به او مشاوره دهد در حال حاضر وجود ندارد و این در حالی است که این نقش را دانشگاه بر عهده دارد.

سرپرست وزارت علوم ادامه داد: مسئولیت دیگر دانشگاه علمی کاربردی نظارت است. ما در آموزش عالی از ضعف نظارت رنج می‌بریم و باید سیستم نظارتی را تقویت کنیم. نظارت بر دانشگاه آزاد، پیام‌نور، غیرانتفاعی و غیردولتی، پردیس‌ها و دانشگاه‌های دولتی مسئله مهمی است، اما زیادی تنوع کار نظارت‌ها را سخت کرده، اما ما ضعف‌هایی در این قسمت داریم.

نجفی تصریح کرد: مدیران موسسات باید کمک و همکاری کنند تا مسئله نظارت انجام پذیرد.

وی با بیان اینکه ضعف آموزش‌های مهارتی ما ناشی از دو نکته است، گفت: نخست ضعف برنامه‌ها و سیاسی‌کاری‌هاست که نتوانستیم برنامه‌هایی عمیق و عملیاتی طراحی کنیم و نکته دیگر مسائل فرهنگی جامعه ماست. لیسانس، ارشد، دکتری و فارغ‌التحصیلان ما در بخشی تنها چشم‌اندازشان در کار این است که در اداره و سازمانی استخدام شوند و حقوق مستخدمی بگیرند. اینکه جامعه به نقش نیروی کار ماهر هنوز پی نبرده از ضعف‌های ماست که دانشگاه علمی و کاربردی باید به آن بپردازد.

سرپرست وزارت علوم خاطرنشان کرد: تحصیل در این مراکز زمانی سودده است که دانشجو و خانواده آن بدانند پس از تحصیل کار خوب با درآمد مکفی خواهد داشت.

نجفی با اشاره به نکاتی درباره دانشگاه علمی و کاربردی، ادامه داد: اولا ۲۳ مرکز را خود دانشگاه اداره می‌کند که هیچ توجیهی ندارد، شأن دانشگاه و نقشی که باید ایفا کند متفاوت است، ظرف همین سال تحصیلی این ۲۳ مرکز را یا واگذاری یا تعطیل کنند.

وی افزود: نکته دیگر اینکه ۱۵ درصد از درامدهای شهریه‌ای را دریافت می‌کند که رقم بالایی است، قبل از ورود به وزارت علوم در جریان این مسئله بودم به نظر می‌رسد، حداقل باید سه درصد را کم کنیم و در سال جاری تحصیلی ۱۲ درصد شود، از واحدها می‌خواهیم این صرفه‌جویی اقتصادی را در حوزه فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و رفاهی هزینه کنند.

 نجفی افزود: دکتر فرجی‌دانا طرحی به عنوان ادغام دو دانشگاه فنی و حرفه‌ای و دانشگاه جامع علمی کاربردی داشت، اما من پس از بررسی‌های مختلف به این نتیجه رسیدم که این نوع ادغام درست نیست، اما با توجه به اینکه قرار است دکتر نیلی به عنوان وزیر علوم به مجلس معرفی شود، من نظر خود را در این خصوص به ایشان اعلام خواهم کرد.

وی با بیان اینکه رسانه‌ها و خبرنگاران از قول ما بحث ادغام دانشگاه جامع با پیام‌نور را مطرح کرده‌اند، گفت: اولا هیچ طرحی در وزارت علوم در این خصوص نداشتیم و نداریم و تنها اعلام کردم دانشگاه پیام‌نور و دانشگاه‌های غیرانتفاعی و غیردولتی در انتظار ادغام برخی از واحدها و تعطیلی برخی از واحدها و مراکز باشند تا از این طریق صرفه‌جویی اقتصادی صورت گیرد و مسئله صندلی‌های خالی بر طرف شود.

نظر شما