شناسهٔ خبر: 71542 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق

آمار جدید از اشتغالزایی دولت احمدی نژاد منتشر شد؛

تغییر آمار رئیس مرکز آمار پس از سه سال

بیکاری/1 اظهارات جدید رئیس مرکز آمار، معمای رقم اشتغالزایی در دولت احمدی نژاد را پیچیده‌تر کرد.

به گزارش نماینده، پیش از اظهارات رئیس مرکز آمار، رقم های متفاوتی درباره آمار اشتغالزایی در دولت احمدی نژاد مطرح شده بود، بر اساس اظهارات مسعود نیلی مشاور اقتصادی رئیس دولت یازدهم، دولت احمدی نژاد به طور متوسط سالانه ۱۴ هزار شغل ایجاد کرده بود.
 

تغییر آمار رئیس مرکز آمار پس از سه سال


 علی ربیعی وزیر کار دولت یازدهم نیز رقم کل اشتغال در ۸ سال دولت احمدی نژاد را ۶۰۰ هزار شغل اعلام کرده بود.

اما در تازه ترین اظهارنظر در این باره، هفته گذشته عادل آذر که از دولت قبل همچنان ریاست مرکز آمار را بر عهده دارد، خبر داد که دولت احمدی نژاد یک میلیون و ۲۰۰ هزار شغل ایجاد کرده است.


وی با دفاع از آمارهای مرکز متبوع خود اظهار داشته است: ما برای آمار و ارقام خود شرف گرو گذاشته‌ایم. در این میان، زمانی رئیس دولتی آمد و آمار تولید شغل را دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر عنوان کرد، اما ما اعلام کردیم که تنها یک میلیون و ۲۰۰ هزار شغل ایجاد شده است.

لازم به یادآوری است دولت احمدی نژاد در سال های ۱۳۸۹ و ۱۳۹۰ وعده اشتغالزایی سالانه ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار شغل را مطرح کرد که در همان زمان با انتقاد گسترده محافل سیاسی و اقتصادی کشور روبرو شد. در پایان سال ۱۳۸۹، دولت دهم اعلام کرد که از وعده ۵ /۲ میلیون شغل توانسته ۶ /۱ تا ۷ /۱ میلیون شغل را محقق کند.

در نهایت، نمایندگان مجلس به شدت نسبت به آمارهای دولت واکنش نشان دادند و ۲۹ خرداد سال ۱۳۹۰، مقامات دولتی از جمله رئیس مرکز آمار برای ارائه توضیحات به بهارستان فراخوانده شدند.

در آن جلسه علاوه بر رئیس مرکز آمار، شیخ الاسلامی وزیر کار دولت دهم نیز حضور داشت. شیخ الاسلامی در آن جلسه ادعا کرد که دولت طی یک سال توانسته یک میلیون و ۷۰۰ هزار شغل ایجاد کند.

این اظهارنظر شیخ الاسلامی با انتقاد نمایندگان مواجه شد. با این حال آقای عادل آذر که در آن جلسه سخنرانی کرد، به هیچ وجه سخنی در رد یا تایید آمار اشتغالزایی دولت بیان نکرد.

تغییر آمار رئیس مرکز آمار پس از سه سال


بر خلاف اظهارات روز سه شنبه آقای آذر درباره این که وی در آن زمان گفته بود دولت توانسته یک میلیون و ۲۰۰ هزار شغل ایجاد کند، جستجوها نشان می دهد وی در آن زمان رقمی درباره میزان اشتغالزایی بیان نکرد و فقط از کاهش نرخ بیکاری سخن گفت.

متن سخنان عادل آذر در جلسه ۲۹ خرداد ۱۳۹۰ در اینجا ببینید.

اما آنچه که تعجب برانگیزتر است، تفاوت اظهارات کنونی رئیس مرکز آمار با اظهارات سه سال پیش او است.

تغییر آمار رئیس مرکز آمار پس از سه سال


در تاریخ ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۰ یعنی در میانه دعوا بر سر آمار اشتغالزایی دولت دهم، رئیس مرکز آمار در گفتگو با روزنامه ایران رقم اشتغالزایی در سال ۱۳۸۹ را یک میلیون و ۶۰۰ هزار شغل اعلام کرده بود.

عادل آذر حتی در دفاع از این آمار گفته بود که «آمار شاغلان سال ۸۹ كه شمارشان به يك ميليون و ۶۰۰ هزار نفر مي‌رسد از وزارت كار اخذ شده و با شماره تلفن، كد ملي، نام پدر، كد پستي، شغل مورد فعاليت و استان مورد نظر در مركز آمار بطور مستند ثبت شده است. »

تغییر آمار رئیس مرکز آمار پس از سه سال


به نظر می رسد اگر این روزها آقای عادل آذر نسبت به تردید افکار عمومی در صحت آمارهای دولت گلایه دارد؛ باید یکی از دلایل آن را در محافظه کاری های خود در سالیان اخیر جستجو کند.

 

منبع: مشرق

نظر شما