شناسهٔ خبر: 71459 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ

گزارش اختصاصی از نشست خبری جشنواره فیلم عمار

سینمای ایران در حال گذار به سینمای کامل است/ تنها ایران می تواند مقال تهاجم فرهنگی غرب بایستد

وحید جلیلی رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره مردمی فیلم عمار سینمای کامل را سینمایی دانست که هر سه وجه هنر،سرگرمی و رسانه ای را داشته باشد و مزیت سینمای ایران نسبت به کشور های دیگر وجه رسانه ای آن عنوان کرد.

به گزارش نماینده به نقل از خبرگزاری دفاع مقدس، حسینیه هنر صبح امروز میزبان برگزاری نشست خبری پنجمین جشنواره مردمی فیلم عمار با حضور نادر طالب زاده دبیر پنجمین دوره این جشنواره و وحید جلیلی رئیس شورای سیاستگذاری این جشنواره برگزار بود.

پشت سر تریبون هایی که برای نشست قرار داده شده بود پوستری از فیلم های اکران شده در سال های گذشته این جشنواره بود که به عنوان یک اثر گرافیکی چشم نواز می آمد.

در ابتدای این برنامه حامد بامروت نژاد دبیر اجرایی پنجمین جشنواره مردمی فیلم عمار توضیحاتی را در خصوص روند اکران فیلم های این جشنواره در طول سال گذشته داد و به نکته ی جالبی اشاره کرد و آن هم اینکه قرار است امسال پیش از خطبه های نماز جمعه ی برخی شهر ها فیلم های جشنواره عمار اکران شود.

وحید جلیلی رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره عمار که به مناسبت آغاز دهه ی محرم پیراهن مشکی به تن کرده بود صحبت هایش را با اشاره به درگذشت آیت الله مهدوی کنی آغاز کرد و در حالی که بغضی در گلو داشت شاگردی این عالم بزرگوار در دانشگاه امام صادق(ع) و ادامه ی راه این عالم مبارز را از افتخارات زندگی خود عنوان کرد.

جلیلی که مقالات و سخنرانی های بسیاری در نقد فضای رسانه ای کشور دارد سینمای ایران را در حال گذار به سینمای کامل دانست و با عنوان اینکه سینمای کامل سینمایی است که هر سه وجه هنر،سرگرمی و رسانه را داشته باشد جشنواره مردمی فیلم عمار را تلاشی برای رسیدن به این سینما بیان کرد.

وی عنوان کرد سینمای ایران پس از انقلاب دو مرحله را پشت سر گذاشته است و امروز نیاز دارد که به مرحله ی سوم وارد شود. وحید جلیلی روند سینمای ایران را از فیلمفارسی های مبتذل به سینمای هنری بی مخاطب و از سینمای هنری بدون مخاطب به سینمای کامل که دارای وجوه هنری،سرگرمی و رسانه ای است تقسیم کرد.

رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره مردمی فیلم عمار با بیان اینکه اگر سینمای ایران وجه رسانه ای نداشته باشد بهتر است اصلاً نباشد گفت: امروز در دنیا کمپانی هایی هستند که هم هنرمندانه فیلم می سازند و هم فیلم هایشان مخاطب دارند پس آن چه سینمای ایران را متمایز از آن ها می کند وجه رسانه ای  آن است.

در ادامه این نشست جلیلی در پاسخ به خبرنگاری مبنی بر اینکه شما می گوید جشنواره عمار بازتاب واقعیت های جامعه است و فیلمسازانی هم که فیلم های جشنواره می سازند مدعی این هستند که در حال بیان واقعیت هستند پس این دو نگاه چه تفاوتی باهم دارد گفت: تفاوت آن است که برخی با بیان واقعیت ها در حال القاء این احساس هستند که ایران به بن بست رسیده است و باید برای رهایی دست به دامن غرب شود.

جلیلی زمانی که یک خبرنگار در خصوص نگاهش نسبت به سیاست های سینمایی دولت یازدهم پرسید با لحنی قاطع و محکم عنوان کرد: همان نظری را دارم که در خصوص نگاه دولت های پیشین در این زمینه داشته ام و اوضاع فرقی نکرده است و مسئولان ما هنوز تلاشی هم سان با ظرفیت های انقلاب اسلامی نکرده اند.

در ادامه ی پاسخ گویی به این سؤال اقدام به پخش یک کلیپ کرد که در آن داستان اشغال تهران به صورت سینمایی ساخته شده بود . جلیلی از اینکه در غرب با این حجم علیه ایران کار می شود و آن وقت در ایران از بالا بردن یک بیلبورد جلوگیری می شود اظهار تأسف کرد.

رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره عمار در خاته می صحبت هایش از اضافه شدن بخشی تحت عنوان لوح نگار(پاورپوینت) خرداد و اعلام کرد پیش بینی می شود که در آینده سینما با تکنیک های جدیدی به سمت تولید اثر می رود و ما باید خودمان را در این زمینه ها قوی کنیم.

همچنین نادر طالب زاده دبیر پنجمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار در این نشست با اعلام اینکه امیدواریم در سال های آینده به سمت تولید و حمایت از آثار سینمایی در زمینه ی انقلاب اسلامی باشیم گفت: امروز طرح ها و فیلم نامه هایی وجود دارد که به دلیل نبود منابع مالی امکان ساخت آن ها فراهم نمی شود.

طالب زاده همچنین از حقیقت جویی مردم دنیا خبرداد و ایران را تنها کشوری دانست که قابلیت مقابله با این تهاجم رسانه ای در حال وقوع را دارد و می تواند در این برهه ی حساس با استفاده از سینما اثرات جدی بر افکار مردم دنیا بگذارد.

گفتنی است جشنواره مرردمی فیلم عمار همزمان با یوم الله ۹ دی برگزار خواهد شد و علاقه مندان به ارائه ی آثار می توانند تا ۱۰ آذر ما از طریق پایگاه اینترنتی ammarfilm.ir  آثار خود را به دبیرخانه این جشنواره ارسال کنند.

نظر شما