شناسهٔ خبر: 71435 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

کلنگ‌زنی طرح توسعه مذهبی - فرهنگی مسجد‌الشهداء

آیت‌الله مکارم شیرازی: ایجاد طرح‌های مذهبی و فرهنگی در کنار مساجد بازگشت به مسجد زمان پیامبر است

آیت الله مکارم مراسم کلنگ‌زنی طرح توسعه مذهبی - فرهنگی مسجد‌الشهداء صبح جمعه با حضور آیت‌الله مکارم شیرازی و اقشار مختلف مردم در تهران برگزار شد.

به گزارش نماینده به نقل از خبرگزاری تسنیم، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید در این مراسم توجه به مساجد و توسعه آنها را هدفی عالی و مقدس عنوان کرد و گفت: اینگونه برنامه‌ها در راستای توسعه برنامه‌ها و فعالیت‌های مساجد بازگشت به سمت و سوی مسجد زمان پیامبر(ص) است.

وی با اشاره به حدیث معروفی از پیامبر مکرم اسلام(ص) در آستانه ماه محرم، اظهار کرد: این حدیث در کتابهای معروف نقل شده و از معجزات رسول خدا(ص) است که خطاب به امام حسین(ع) که آن زمان چند سالی بیشتر نداشتند، فرمودند فرزندم شهید خواهد شد و آتش عشق او در دل مومنان افروخته خواهد شد و هرگز خاموش نمی‌شود بلکه سال به سال بر فروغش افزوده می‌شود. 

این مرجع تقلید ادامه داد: امروز ما به چشم خود می‌بینیم که هر سال فروغ عشق حسینی دامنه‌دارتر می‌شود و گسترش پیدا می‌کند که امیدواریم امسال تمام مردم و شیعیان دنیا تلاش کنند بیش از پیش دامنه عاشورا و عزاداری حسینی گسترده‌تر و پراثرتر شود. 

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به خاطره‌ای از دوران تبعید خود به شهر مهاباد در خصوص بیان عظمت و ارزش عاشورا و عزاداری امام حسین(ع) گفت: مدتی که در آنجا بودم احساس کردم خبری نیست و با آنکه در سایر نقاط کشور شور و خروش عجیبی وجود داشت در مهاباد خبری نبود وقتی علت را از علمای آنها که اکثرا هم براداران اهل سنت هستند جویا شدم گفتند شما شیعیان خودتان را با ما مقایسه نکنید شما دو امتیاز دارید اول اینکه علمای اهل سنت ناچار هستند حقوق‌بگیران دستگاه و حکومت باشند اما مراجع شیعه خودشان یک دولت هستند و تشکیلات مالی و اقتصادی دارند لذا می‌توانند حرف‌های خود را مقابل حکومت‌ها بزنند.

وی افزود: علمای اهل سنت مهاباد گفتند امتیاز دوم شما این است که برنامه‌ای به نام محرم و عاشورا و امام حسین(ع) دارید که با یک پرچم و علم اجتماع عظیمی ایجاد می‌کنید و عاشورای شما حکومت را می‌لرزاند اما ما آن را نداریم و من آنجا عظمت و ارزش عاشورا را فهمیدم. 

این مرجع تقلید شیعه با بیان اینکه امام راحل(ره) نیز به وسیله عاشورای امام حسین(ع) انقلاب را به ثمر رساند، تصریح کرد: عاشورا بود که همه چیز را حرکت داد و امیدواریم در سایه الطاف آن حضرت بتوانیم اهداف مقدس جمهوری اسلامی و عالم شیعه و اسلام را انجام دهیم و دشمنان خونخوار در سایه عاشورا خوار و ذلیل شوند.

آیت‌الله مکارم شیرازی در ادامه به جایگاه مساجد در زمان پیامبر(ص) و پس از آن اشاره کرد و افزود: در زمان پیامبر مساجد یک دیوار به اندازه قامت انسان داشت و از گل بود و فرش و چراغ و... نداشت. پس از آن که باران، باد و آفتاب مردم را اذیت کرد خواستند چند تنه درخت خرما را ستون کنند و سقفی برای مسجد بسازند که این کار انجام شد و تا آخر عمر پیامبر(ص) مساجد به همین شکل بود اما همین مسجد دنیا را تکان داد و همین مسجد ارتش و سپاه، دانشگاه، مرکز قضایی، مرکز بسیج لشکر در مبارزه و همه چیز بود.

وی خاطرنشان کرد: با گذشت زمان مساجد تا حدودی از این اهداف و کارکردها فاصله گرفتند و تنها محلی برای برگزار نماز شدند اما بعد از تشکیل حکومت اسلامی مجددا مساجد به زمان پیامبر(ص) بازگشت.

این مرجع تقلید با قدردانی از همت و تلاش مردم منطقه بزرگراه محلاتی برای گسترش فعالیت مسجدالشهداء گفت: من از همت بالای شما لذت می‌برم و از اینکه تصمیم دارید طرح توسعه مذهبی - فرهنگی در کنار مسجد را انجام دهید بسیار خوشحال هستم. برنامه شما بازگشت به سمت و سوی مسجد زمان پیامبر(ص) است. توصیه من هم این است که بنای باشکوه بسازید، کتابخانه، محل درس، محل ورزش جوانان و جاذبه‌های مختلف را در آن ببینید و همه اقشار را دعوت کنید و امیدواریم در کنار همه مساجد تهران انواع نیازهای علمی، اخلاقی و حتی سرگرمی سالم تشکیل شود و مساجد ما به مساجد زمان پیامبر(ص) برگردد.

آیت‌الله مکارم شیرازی همچنین با اشاره به اینکه در هر جا مسجدی ساخته می‌شود قبلا خون شهیدی در آن مکان ریخته شده است، اظهار کرد: در سایه شهادت مسجد بنا شد و ادامه برنامه مسجد نیز با شهادت شهیدان است. یادمان نمی‌رود در زمان رضاخان چه بلایی بر سر مساجد و مراکز دینی آوردند. اما در سایه حکومت اسلامی رونق مساجد و مراکز علمی و حوزه‌های علمیه را شاهد بودیم.

وی در پاسخ به سوال جمعی از مردم و امام جماعت مسجد شهدا مبنی بر اینکه آیا از وجوهات شرعیه می‌توانید برای تکمیل این طرح و توسعه مسجد استفاده کنید، گفت: البته مانعی ندارد حتی می‌توانند وجوهات را به مهر ما ممهور کنند تا هم وجوهات پرداخت شود و هم مسجدی ساخته شود و جوانان و مردم از آن بهره‌مند شوند. هر جا مسجدی ساخته شود آبادی در آنجاست. از خداوند می‌خواهیم جوانان ما را از شر اشرار این زمان محفوظ دارد.

در ابتدای این مراسم  استاد منصور قصری‌زاده از قاریان بین‌المللی کشورمان آیاتی از کلام‌الله مجید را قرائت کرد و پس از آن حجت‌الاسلام بنی‌سعید لنگرودی امام جماعت مسجد شهدا و سردار حاج‌جواد شیرازی در خصوص تاریخچه و اهداف طرح توسعه مذهبی - فرهنگی مسجد الشهداء‌ سخنرانی کردند و پس از آن حاج مهدی سماواتی از مداحان اهل‌بیت(ع) به ذکر مداحی و مصیبت پرداخت.

در این مراسم شخصیت‌هایی همچون سیدرضا اکرمی مسئول فرهنگی نهاد ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام حاج‌علی‌اکبری رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد، نمایندگان فرماندهی انتظامی تهران و شهرداری تهران، تعدادی از اعضای شورای شهر، روحانیون و علمای منطقه و خانواده‌های شهدا و جانبازان حضور داشتند. 

در پایان این مراسم کلنگ آغاز به کار طرح توسعه مذهبی - فرهنگی مسجدالشهداء به دست آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی به زمین زده شد. 

مسجدالشهداء قبلا به نام مسجد محمدی واقع در خیابان آهنگ سابق بود که بعدها به نام شهید کمال وجودی تغییر نام داد. در سال ۱۳۶۰ این مسجد در طرح احداث اتوبان شهید محلاتی قرار گرفت و اجازه تخریب آن از سوی حضرت امام خمینی(ره) اخذ شد و در همان سال زمان فعلی مسجد توسط بانی خیری به نام مرحوم حاج‌مصطفی فروزان‌نژاد خریداری و وقف مسجد کردیم که در همین سال طی مراسمی کلنگ احداث مسجد به دست مرحوم حضرت آیت‌الله مهدوی کنی به زمین زده شد و در این مدت با حضور سخنرانان و مداحان و چهره‌های تاثیرگذار فعالیت‌های گسترده‌ای انجام داده است. 

 

نظر شما