شناسهٔ خبر: 70885 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی:

اختصاص ۵۰ میلیارد تومان برای حمایت از صادرات صنایع دستی/ گلیم و زیلو مقام اول صادرات را دارند

صنایع دستی/1 معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی گفت: امسال ۵۰ میلیارد تومان برای صادرات و بازرگانی خارجی به ویژه برای ایجاد نقطه فروش و شرکت در نمایشگاه خارجی به تجار اختصاص داده‌ایم.

به گزارش نماینده به نقل از فارس، بهمن نامور مطلق ظهر امروز در نشست بررسی راهکارهای صادرات صنایع دستی که در اتاق بازرگانی ایران و با حضور رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین و جمعی از تجار برگزار شد به این نکته اشاره کرد که وضعیت صنایع دستی کشور وضعیت خوبی نیست و شکننده شده است.

وی ادامه داد: بسیاری از کارگاه‌های ما طی ۱۰ سال اخیر تعطیل شده‌اند و به عنوان مثال یک واحد تولیدکننده شیشه اکنون به انبار شیشه‌های وارداتی تبدیل شده است در حالی که ما جزو سی و یکمین کشور هستیم که بیشترین تنوع صنایع دستی را داریم که حتی چین و هند این تنوع را ندارند.

به گفته این مسئول در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، صنایع دستی کمترین سرمایه‌گذاری را نیاز دارند اما بیشترین بازدهی در این بخش است به شرط آنکه قیمت تمام شده ما بالا نباشد که یکی از موانع ما برای رقابت در بازارهای جهانی از جمله چین همین مسئله است.

نامور مطلق طراحی ضعیف و به روز نشدن آن را با پیشرفت تکنولوژی یکی دیگر از نقاط ضعفی دانست که سبب می‌شود برخی تمایلات چندانی به تهیه صنایع  دستی ایران نداشته باشند.

وی گفت: زمانی هنرهای سنتی و صنایع دستی ما دانش‌بنیان بود اما متأسفانه در ۲۰۰ سال اخیر هنرهای سنتی ما رشد نکردند و زیبایی‌شناسی هم کاربردش را از دست داده است به طوری که رنگ و طراح‌های متناسب با اقلام مختلف را نمی‌شناسیم و اگر چه حرکت‌هایی را در این زمینه آغاز کرده‌ایم اما جوابگوی نیاز بازارهای فعلی نیست.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی همچنین با تأکید بر اینکه مخالف واردات صنایع دستی نیستیم تصریح کرد: اما متأسفانه موازنه واردات و صادرات در این حوزه منفی است و باید برای واردات با ایجاد محدودیت و افزایش تعرفه اهرمی برای حمایت از صنایع دستی داخل ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه ورود به بازار چین که خودش بزرگترین صادر کننده صنایع دستی دنیاست چندان هم آسان نیست افزود: البته چین در حوزه صنایع دستی رو به افول است چرا که در برخی از بخش‌ها به سمت مکانیزه شدن و شبه دستی رفته و حوزه‌های دیگرش از جمله صنایع های‌تک و الکترونیک را فعال‌تر کرده است اما هنوز اعتماد به صنایع دستی ایران وجود دارد.

وی از اختصاص یارانه‌ای برای حمایت از صادرات صنایع دستی خبر داد و گفت: سال گذشته ۳۰ میلیارد تومان در اختیار این بخش قرار دادیم و امسال نیز ۵۰ میلیارد تومان فقط برای بازرگانی خارجی از جمله امکان تهیه نقطه فروش و شرکت در نمایشگاه‌ها در اختیار تجار قرار خواهیم داد.

به گفته نامور مطلق با تمام موانع پیش رو گلیم و زیلو ایرانی جزو کالاهای اول ما در بخش صادرات صنایع دستی است که آمادگی گسترش این بخش را هم داریم.

 

نظر شما