شناسهٔ خبر: 70837 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

سبک‌زندگی/ حجـــکم مقبول، اما ...

پارچه نویسی حجاج این روزها در جای جای شهر که قدم می زنی در هر کوی و برزن با مناظر و صحنه هایی مواجه می شوی که خبر از بازگشت زایری از زیارت خانه خدا و حرم نبوی و یا عتبات مقدسه عالیات می دهد.

به گزارش نماینده به نقل از ایرنا؛ آذین بندی سر در منازل ؛ تاج های گل و نصب چندین پارچه نوشته رنگی با عبارات مختلف ؛ خبر از بازگشت عزیزی از سفر پرخیر و برکت حج به میهن می دهد.

چند سالی است که نصب چندین پارچه نوشته و پلاکاردهای رنگی پر زرق و برق از سوی اقوام و بستگان سببی و نسبی بر سر در منازل حجاج و زایران اماکن مقدسه به سنتی تبدیل شده است که متاسفانه به دلیل چشم و هم چشمی ها هر روز ابعاد وسیع تری نیز به خود می گیرد.

سالها پیش خاطرم می آید وقتی حجاج از این سفر معنوی به خانه و کاشانه خویش بازمی گشتند ؛ مراسم های استقبال بسیار ساده و بی آلایشی برگزار می شد اما متاسفانه امروزه به دلایل مختلف که شاید مهمترین آن به فراموشی سپرده شدن بسیاری از ارزشها و سنت اسلامی باشد ؛ دیگر از آن آیین های ساده و کم هزینه خبری نیست و به جای آن روز به روز شاهد پرزرق و برق شدن آیین های استقبال از حجاج و زایران اماکن مقدسه هستیم.

چاپ کارت های دعوت برای حضور در مراسم استقبال و ولیمه حجاج با طرح ها و رنگ های مختلف ؛ رزرو سالن و تالارهای پذیرایی ؛ چندین مدل غذا و میوه و شیرینی ؛ دعوت از مداحان برای مدیحه سرایی در مراسم ؛ خرید تاج گل و بعضا تزیین ماشین حامل حجاج و ... از جمله مواردی است که موضوع استقبال از حجاج را به یک آیین پرهزینه و تشریفاتی که با روح حج که همانا توجه به محرومان و نیازمندان و بریده شدن از تعلقات مادی و دنیوی است با منافات مواجه می کند.

از سوی دیگر این ریخت و پاش ها ( هر چند از کیسه شخصی افراد ) برای جامعه ای که افتخارش شیعه علی ( ع ) بودن است؛ پسندیده نیست و همگان باید بکوشیم با تاسی به رفتار و منش مولا و مقتدایمان ؛ حمایت و کمک به محرومان را جایگزین این رفتارهای تشریفاتی کنیم.

امسال 64 هزار زایر ایرانی توفیق تشرف به سرزمین وحی را یافتند و اگر به طور میانگین برای هر زایر مبلغ 200 هزار تومان بابت پیام تبریک و نصب پلاکارد و آذین بندی و چراغانی و خرید تاج گل و ... در نظر گرفته شود بالغ بر 12 میلیارد تومان در این خصوص هزینه می شود که رقم قابل توجهی است.

با یک حساب سرانگشتی می توان به خوبی دریافت که با رقمی بالغ بر 12 میلیارد تومان می تواند دهها کلاس درس در مناطق محروم ایجاد کرد و یا به صدها بیمار نیازمندی که به دلیل بی پولی امکان درمان خویش را ندارند ؛ سلامتی بخشید و یا شمار قابل توجهی از زوج های جوان بی بضاعت را روانه خانه بخت کرد.

منصفانه باید قضاوت کرد ؛ کدام راه و شیوه پسندیده تر است ؛ صرف میلیاردها تومان پول که هیچ تاثیری در بهبود وضع جامعه نخواهد داشت یا اتخاذ راهکارهایی که می تواند گره های بزرگی از زندگی هزاران انسان نیازمند و محروم جامعه باز کند.

تردیدی نیست زوار و حجاجی که نزدیک به یک ماه در دانشگاه حج؛ گسستن از همه تعلقات دنیوی را تجربه کرده اند و کوشیده اند تا با تصفیه درون ؛ گامی در بندگی خدای متعال بردارند اگر در برگشت از این سفر روحانی، با تدارک مهمانی های تشریفاتی و مجلل خود را دوباره به دنیای مادی بچسبانند و دنبال تشریفات، چشم و هم چشمی و خدای ناکرده ریا باشند، گویی اصلاً روح این سفر بر جان و دل آنان تاثیرنگذاشته است.

در این میان ؛ نقش دستگاه های فرهنگی و رسانه ها بویژه صدا و سیما به دلیل تاثیرگذاری آن در اذهان عمومی را در فرهنگ سازی و زدودن چشم و هم چشمی ها در این مقوله مهم نباید نادیده گرفت و قطعا رسانه ها می بایست در راستای مسئولیت و رسالت حرفه ای خویش اذهان جامعه را به سمت و سوی پرهیز از تجمل گرایی و اسراف و انجام کارهای خداپسندانه اعم از کمک به فقرا، مشارکت در ساخت مدرسه و مسجد ، کمک به بیماران نیازمند و مشارکت در تهیه جهیزیه و اسباب و اثاثیه برای خانواده های بی بضاعت و ... معطوف کنند.

سخن آخر آنکه اگر این اقدامات خداپسندانه جایگزین رفتارهای پرهزینه و تشریفاتی گردد ؛ قطعا موجب خشنودی و رضای خدای متعال خواهد شد و خیر دنیای و آخرت را برای همگان بدنبال خواهدداشت.

نظر شما