شناسهٔ خبر: 70709 - سرویس چندرسانه‌ای
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

جوان ترین هواپیمای مسافربری ایران+ تصاویر

جدیدترین هواپیمای مسافربری موجود در ناوگان هواپیمایی کشور یک فروند ایرباس 320 است.

به گزارش نماینده، بیش از دویست و بیست فروند هواپیمای مسافربری ناوگان هوایی کشور را تشکیل دادند که برخی از این هواپیماها زمینگیر و بعضی از آن ها فعال و مشغول خدمت هستند.

میانگین سنی این هواپیماها تقریبا بیست سال است و هواپیماهای مختلفی از جمله بویینگ، ایرباس، ATR، Bae و فوکر ناوگان هوایی ایران را تشکیل داده اند، اما جدیدترین هواپیمای موجود در کشور یک فروند ایرباس ۳۲۰ است.

 

ایرباس ۳۲۰ یک هواپیمای باریک پیکر است که می تواند تا ۱۸۰ مسافر را تا مسافتی به طول ۵۷۰۰ کیلومتر جابچا کند.

 

این ایرباس ۳۲۰ با علامت ثبتی F-WWIS در ششم ماه میلادی ژوئن سال ۲۰۰۳ تولید شده و پس از انجام آزمایش های لازم در تاریخ بیست و یکم جولای ۲۰۰۳ یعنی حدود یکماه بعد به هواپیمای نیپون تحویل داده شد.

 

علامت ثبتی این هواپیما هنگام خدمت برای هواپیمایی نیپون که متعلق به کشور ژاپن است JA۲۰۲A بود اما پس از رسیدن تعداد سایکل (چرخه پرواز) این ایرباس ۳۲۰ به عدد ده هزار، هواپیما برای چک سنگین زمینگیر شد.

پس از انجام تعمیرات، در مارس ۲۰۰۹ هواپیما به یک ایرلاین ارمنی به نام "ورتیر" فروخته شد و علامت ثبتی آن به EK-۳۲۰۵۴ تغییر یافت اما یکماه بعد یعنی در آوریل ۲۰۰۹ این هواپیما به ناوگان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران پیوست.

 

علامت ثبتی این ایرباس ۳۲۰ در هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران EP-IEG است و به عنوان جوان ترین هواپیمای مسافربری ایران شناخته می شوند که یازده سال سن دارد.

نظر شما