شناسهٔ خبر: 70612 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ

فاطمه راکعی در گفت‌وگو با ایبنا

دفاع مقدس به حضور مردان در میدان نبرد خلاصه نمی‌شود/ از بهبهانی تا صفارزاده برای دفاع مقدس سرودند

مدیر خانه شاعران ایران گفت: زنان شاعر آثار تاثیرگذار بسیاری در زمینه دفاع مقدس سروده اند که هرکدام ارزش ادبی بالایی دارند. حتی زنان شاعری که «شاعر انقلاب» به شمار نمی رفتند مانند سیمین بهبهانی و فرشته ساری نیز در این زمینه شاعری کرده‌اند.

به گزارش نماینده فاطمه راکعی در گفت و گو با ایبنا گفت: دفاع مقدس را نمی‌توان در این خلاصه کرد که مردانی در راه هدفی به جنگ دشمنان رفتند و بازگشتند. جنگ یک مقابله ملی در برابر دشمن متجاوزی بود که دشمن عقیدتی این ملت نیز به شمار می آمد. این حمله در بدو پیروزی انقلابی صورت گرفت که اکثریت قریب به اتفاق مردم ایران به آن رای داده و با خون جوانان خود آن را آبیاری کرده بودند. 

مدیر خانه شاعران ایران تاکید کرد: در این شرایط، هجوم عراق به خاک کشورمان فاجعه‌ای بود که هیچ ایرانی نمی‌توانست از آن متاثر نشود. حتی اقلیت‌های دینی ایران نیز در این دفاع مقدس حضور داشته و شهیدان بسیاری را برای دفاع از ایران تقدیم کردند.

شاعر مجموعه «سفر سوختن» افزود: رزمندگان ما با باورهای عمیق دینی و ملی در جبهه‌های نبرد حاضر می‌شدند و در این راه جان خود را فدا می‌کردند. اگرچه این شهدا غالبا مردان بودند، اما همسران، خواهران، و مادران این شهدا و ایثارگران به دلیل باور عمیق قلبی به انقلاب از وقایع آن دوران متاثر بودند و آنچه در توان داشتند برای دفاع از ایران در برابر دشمن متجاوز دریغ نمی‌کردند.

راکعی ادامه داد: همان گونه که زنان بسیاری به عنوان پرستار و امدادگر و... در جبهه و پشت جبهه حاضر شدند و به شهادت رسیدند، زنان شاعر نیز دوشادوش مردان به پشت جبهه می‌رفتند و با قرائت اشعار خود رزمندگان را به مقاومت و ایستادگی بیشتر تشویق می‌کردند. 

وی گفت: در سال‌های دفاع مقدس، زنان شاعر همچون مردان تحت تاثیر وقایع جنگ بوده و آثار بسیاری در این حوزه با هدف تقویت روحیه رزمندگان خلق کردند.

 ویژگی های شعر زنانه جنگ
راکعی در ادامه گفت: شعر از روح و ذهن شاعر جدا نیست و از آن نشات می‌گیرد. هنگامی که زن شاعر – مانند مرد شاعر- شعری درباره جنگ می‌نویسد، می توان ویژگی‌های عاطفی، روحی و معنوی اورا در اثرش مشاهده کرد.

شاعر آواز گل سنگ افزود: تحقیقاتی که روی شعر جنگ انجام شده است، نشان می‌دهد که زن شاعر در مواجهه با شهدا و رزمندگان و جانبازان، عاطفی، مادرانه و دلسوزانه سخن می گوید، و این عواطف انسانی را حتی در آثار حماسی زنان شاعر نیز می‌توان مشاهده کرد. عواطف سیال زنانه در شعر زنان شاعر دفاع مقدس جاری است.

مدیر خانه شاعران ایران ادامه داد: من در اشعار خود بیشتر حماسه بزرگ فرزندان این ملت را ستوده‌ام و با زبانی مادرانه از کسانی که از مرزهای کشور و ایمان و اعتقاد مردم دفاع کرده‌اند، سخن گفته‌ام.
 
شعر و رمان را با هم مقایسه نکنید
شاعر مجموعه «سفر سوختن» گفت: امروزه کلا در زمینه داستان و رمان نویسی شاهد اتفاقات جدیدی هستیم. برای مثال می بینیم که کتاب دا در مدت زمانی محدود صدها بار تجدید چاپ شده، و همین طور رمان ها و اثار داستانی در حوزه دفاع مقدس با استقبال مخاطبان مواجه می شوند. به نظر من نباید این اقبال عمومی از داستان و رمان را با شعر مقایسه کرد. شعر لحظه را روایت می‌کند و رمان زندگی را.

وی با اشاره به کتاب دا اظهار کرد: ویژگی های نو، احساسات و عواطف زنانه و پرداخت مناسب، از عوامل تاثیر گذار در موفقیت این کتاب بوده است.

راکعی تاکید کرد: به هیچ عنوان نمی توان گفت زنان شاعر در زمینه دفاع مقدس کار موثری نکرده اند. زنان شاعر  آثار تاثیرگذار بسیاری در زمینه دفاع مقدس سروده اند که هرکدام ارزش ادبی بالایی دارند.

وی افزود: از این میان می‌توان به سیمین بهبهانی و فرشته ساری اشاره کرد که آثار خوبی در رابطه به جنگ سروده‌اند. از سوی دیگر زنان شاعری مانند سپیده کاشانی و طاهره صفارزاده آثار ارزشمندی را به ادبیات پایداری فارسی افزوده‌اند که فراموش شدنی نیست.

 
انتشار مجموعه مقالا شعر زنان معاصر و تجدید چاپ منطق و زبان
راکعی با بیان این که در حال حاضر به خاطر مشکلات و گرفتاری های روزمره از تدوین و انتشار اثر جدید بازمانده ام، اظهار کرد: فعلا تجدید چاپ کتاب آوا و معنا در شعر نیما  که در آن به تاویل هرمنوتیک اشعار نیما پرداخته ام  و «منطق در زبان‌شناسی» که از انگلیسی به فارسی برگردانده ام را در دستور کار دارم. 

وی افزود: اثر دیگری که به زودی به بازار کتاب روانه خواهد شد، مجموعه 3 جلدی مقالات کنگره «کارنامه یکصدسال شعر زنان» است که من دبیری آن را بر عهده داشتم. امیدوارم این مجموعه که حاوی مقالات و پژوهش های علمی و معتبر درباره شعر معاصر زنان ایران است، به زودی منتشر شود و پژوهشگران و علاقه مندان به این مبحث بتوانند از نکات موجود در آن بهره مند شوند.

شاعر آواز گل سنگ یادآور شد: مجموعه اشعار من نیز در سه جلد آماده انتشار و در انتظار مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای چاپ است. این کتاب، آثار سالهای 86 تا کنون را در بر دارد و درون مایه اکثر اشعار، اجتماعی است.
 
برنامه های خانه شاعران
مدیر خانه شاعران ایران با اشاره به برنامه های این مرکز گفت:خانه شاعران ایران در حال حاضر برنامه های منظم خود را دنبال می کند. در این مجموعه هر هفته پنج شنبه ها از ساعت 17 «حلقه مهر شاعران ایران» با مدیریت ساعد باقری تشکیل جلسه می دهد. همچنین برنامه کانون شعر و هنر تهران نیز با مدیریت سهیل محمودی دوشنبه ها از ساعت 17 در محل خانه شاعران واقع در خیابان دولت برگزار می شود. کلاس های بینارشته ای مانند شعر و موسیقی، شعر و خوشنویسی، شعر و نقاشی و... نیز در خانه شاعران دایر است.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد امسال نیز همچون سالهای گذشته برنامه ویزه هانه شاعران در ماه محرم با سخنرانی چهره های فرهنگی و دینی و شعرخوانی شاعران جوان و پیش کسوت برگزار شود.

 

 

 

 

نظر شما