شناسهٔ خبر: 70424 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ

نگاهی به سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت

"جشنواره مقاومت" اصیل‌ترین حرکت سینمایی جمهوری اسلامی ایران

مقاومت می تواند در آینده ای نزدیک به قطب مرکزی تمام جریانات سینمایی ضد سلطه و ضد صهیونیستی تبدیل شود

جشنواره بین المللی فیلم مقاومت و دفاع مقدس یکی از ریشه دارترین جریانهای سینمایی کشور و یکی از مداوم ترین حرکت های فرهنگی انقلاب اسلامی است که در سالهای آغازین دوران دفاع مقدس و به دست توانمند نیروهای مخلص شکل گرفته و تاکنون بیش از سه دهه فعالیت را با موفقیت پشت سر گذاشته است.

این جشنواره به اذعان قاطبه هنرمندان و سینماگران یکی از ملی ترین، اصیل ترین و استراتژیک ترین حرکت های فرهنگی جمهوری اسلامی است که با توجه به اتخاذ راهبردهای بین المللی و تکیه و تائیدش بر محور مقاومت می تواند در آینده ای نزدیک به قطب مرکزی تمام جریانات سینمایی ضد سلطه و ضد صهیونیستی تبدیل شود.

برای رسیدن به نقطه مطلوب و فراهم شدن شرایطی که بتوان از جشنواره مقاومت به عنوان قطب مرکزی و تاثیر گذار جریانات فرهنگی ضد سلطه یاد کرد لازم است تا با یک آسیب شناسی دقیق در راستای رفع کاستی ها و خلاء های ساختاری آن گام برداشت و به سمت و سویی حرکت کرد تا این جشنواره به عنوان یکی از برترین جشنواره های دنیا مورد ارزیابی قرار بگیرد.

تقویت جنبه بین المللی جشنواره
با اینکه جشنواره با عنوان بین المللی برگزار می شود اما حضور فیلم های کشورهای دیگر در جشنواره کم رنگ است. به عنوان مثال ژاپن به عنوان کشوری که در جنگ مورد حمله بمب اتم قرار گرفته ودر این زمینه حرفهای بسیاری برای گفتن دارد میتواند فیلمهایی که در این مورد تولید کرده است را در جشنواره شرکت دهد و بیشترین بهره برداری را از فضای ضد استکباری جشنواره  ببرد.

کشورهای چین، کره جنوبی، آفریقا، ترکیه، هند، استرالیا، آلمان و همه کشورهایی که صاحب صنعت سینما هستند در زمینه مبارزه با استکبار و دشمن ستیزی فیلم هایی تولید کرده اند که بسیاری از آنها کارهای بسیار ارزنده و قابل توجهی هستند و این فیلم ها را  می توان در بخش مسابقه  جشنواره مقاومت به نمایش در آورد. مقاومت در برابر تجاوز دشمن موضوعی است فرا ملی و جهانی که اغلب هنرمندان راستین و آزاده دنیا به اشکال و گونه های مختلف به آن پرداخته اند و می توان با استفاده از آثارارزنده ای که این هنرمندان در مورد این موضوع مهم تولید کرده اند نوع و تاثیر نگاههای مختلف را ارزیابی کرد.

در راستای تقویت جنبه بین المللی جشنواره بهتراست فیلم هایی که با موضوع مقاومت در سینمای ایران تولید می شوند بخشی از جشنواره مقاومت باشند نه همه آن. اختصاص قسمت عمده بخش مسابقه جشنواره مقاومت به فیلم های ایرانی و کارگردانهای وطنی باعث می شود که جشنواره از حالت بین المللی خارج شود و مصرف داخلی پیدا کند و امکان بررسی همه جانبه و گسترده مقاومت را از کارشناسان و مخاطبان بگیرد.

حضور فیلم های ارزشمند و تاثیرگذار دیگر کشورها در جشنواره مقاومت باعث می شود مخاطبان، استقبال بسیار بهتر و گرم تری از جشنواره داشته باشند و علاقه بیشتری برای دیدن فیلم ها از خود نشان دهند.

می توان علاوه بر پرداختن به موضوعات مهمی مانند فتنه، داعش، جریانات انحرافی، اقتصاد مقاومتی، جهاد اقتصادی، غزه و گروههای تکفیری بحث های دیگر را نیز وارد جشنواره  و نگاههای مختلفی که در چهار گوشه دنیا وجود دارد را جمع آوری کرد و در معرض دید همگان قرار داد.

ایجاد انگیزه در بین فیلمسازان
میزان استقبال از هر جشنواره ای در دنیای امروز به این موضوع مهم بستگی دارد که مدیران آن جشنواره تا چه مقدار برای فیلمسازان شرکت کننده در آن جشنواره امتیاز در نظر گرفته اند. برخی جشنواره های بین المللی و معتبر در دنیا اعتبار و نفوذشان را به خاطر اهداء جوایز گرانقیمت و با ارزش به دست آورده اند و برخی دیگر به آن دلیل معتبر و قابل توجه شده اند که توانسته اند امکان پخش و اکران فیلم های برگزیده خود را در سراسر دنیا فراهم کنند . در این بین جشنواره های دیگری هم وجود دارند که برد تبلیغاتی آنها بسیار بالا است و رسانه ها با توجه ویژه ای که به این گونه جشنواره ها دارند می توانند از یک فیلمساز گمنام و تازه کار یک چهره جهانی و شناخته شده بسازند. کمال مطلوب برای جشنواره فیلم مقاومت می تواند رسیدن به این نقطه باشد که مطرح ترین و بهترین فیلمسازان دنیا برای حضور در آن با هم رقابت کنند.


خرمشهر
خرمشهر فقط نام یک شهر یا نام یک جغرافیا نیست بلکه نام موجود زنده و پر طراوتی است که در تب و تاب هشت سال دفاع مقدس از قاب جغرافیایی خود فراتر رفت و با پا گذاشتن در حوزه مردی و مردانگی برای ملتی که نام آن ایران اسلامی است سنگ زیرین آسیاب شد. بعد از گذشت سالها از جنگ تحمیلی هشت ساله به جرات می توان گفت که این شهر هنوز هم سنگ زیرین آسیاب است و همه سختی ها و مشکلات را با جان و دل تحمل می کند و دم بر نمی آورد.

خرمشهر می توانست خرمشهر نباشد، می توانست در جنوب کشور واقع نشود و سنگ زیرین آسیاب این ملت نباشد می توانست شهری باشد در شمال ایران و یا شهری در نقاط مرکزی ایران با همه امکانات رنگارنگ ! خرمشهر می توانست به جای قرار گرفتن در جنوب ایران یک از شهرهای مرکزی ما باشد و کمترین هزینه را در جنگ بپردازد و بیشترین امکانات را بگیرد اما او قرار گرفتن زیر پای غیورترین و والاترین انسانهای روی کره زمین را به همه امکانات دنیوی ترتیج داد. جشنواره مقاومت حق مسلم خرمشهر است.

منبع: خبرگزاری دفاع مقدس

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظر شما