شناسهٔ خبر: 70368 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا:

همچنان بدنبال تشکیل دولتی بدون حضور اسد در سوریه هستیم

ماری هارف سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادعا کرد : اسد مشروعیت خود را به طور کلی از دست داده است و جایگاهی در آینده سیاسی سوریه نخواهد داشت.

به گزارش نماینده به نقل از پایگاه اینترنتی وزارت خارجه آمریکا، "ماری هارف" در واکنش به این سئوال که دیمیتری مدودوف نخست وزیر روسیه در یک مصاحبه ای رادیویی اعلام کرده است که آمریکایی ها بر سرنگونی دولت سوریه اصرار ندارند و به دنبال کانال هایی برای تماس با آن هستند، گفت:موضع ما در این باره تغییر پیدا نکرده است و ما معتقدیم و همانطور که رئیس جمهور بارها اعلام کرده، اسد از مدتها پیش تمامی مشروعیت خود را از دست داده است و ما شاهد سوریه متحد و با ثبات تحت حاکمیت وی نیستیم و هیچ نقشی نمی توان برای وی در آینده سوریه متصور بود.

وی درباره این سوال که اولویت آمریکا آیا هم اکنون مقابله با داعش است و نه اسد گفت:این برداشت ساده ای از موضوع است. ما همانگونه که با داعش در سوریه می جنگیم در عراق هم با آن مقابله می کنیم. لازم  است دوره انتقال سیاسی در سوریه بر اساس مذاکره ایجاد شود و یک دولت بدون حضور اسد در این کشور ایجاد شود.

هارف درباره دستیابی داعش به هواپیماهای جنگی و اینکه احتمال ایجاد منطقه پرواز ممنوع وجود دارد یا نه گفت:ژنرال آستین در این باره صحبت کرده است. ما شاهد استفاده از هیچ هواپیمای نظامی از طرف داعش در پشتیبانی از عملیات نظامی آنها نیستیم. ما هیچ گزارش تایید شده ای که داعش در عراق به هواپیماهای جنگی رسیده باشد در اختیار نداریم. بررسی موضوع ایجاد منطقه پرواز ممنوع در حیطه کاری مقامات وزارت خارجه آمریکا است اما هیچ تصمیم تایید شده ای تاکنون درباره این موضوع گرفته نشده است.

هارف در پاسخ به این سوال درباره همکاریهای بین ترکیه و آمریکا برای مقابله با داعش گفت:ما درباره تجهیز و آموزش مخالفان دولت سوریه(معارضان) موافقت کرده ایم و مذاکرات ادامه دارد.

وی در پاسخ به این سوال که نظرش راجع به محکوم شدن شیخ نمر روحانی شیعه عربستانی به اعدام چیست؟ گفت:من متاسفم من این موضوع را ندیده ام. بدون دانستن جزئیات نمی توانم هیچ اظهار نظری کنم.

این سخنگو درباره همکاری آمریکا و کردها در امور اطلاعاتی گفت: ما با جناح های زیادی درباره انتقال اطلاعات همکاری می کنیم و من هم این موضوع را تایید می کنم. این درست است.

هارف درباره تماس تلفنی اوباما با رئیس جمهور یمن و اوضاع این کشور گفت:از زمان آغاز دوره انتقال در سال دو هزار و یازده ما گام های زیادی برای کمک به دولت یمن برداشتیم و بیش از هشتصد میلیون دلار به آن کمک کردیم تا دوره انتقالی را پشت سر بگذارد. این کمکها برای پشتیبانی از  گفتگوی ملی، کمکهای بشردوستانه، اصلاحات اقتصادی به این کشور شد.  

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره اینکه آیا کردهای سوریه و کردهای عراق باید در مقابله با داعش متحد شوند، گفت:معتقدیم در جائیکه افرادی هستند که در عراق و سوریه و به ویژه جناح میانه رو در سوریه و نیروهای امنیتی عراق می توانند به این موضوع کمک کنند آنها باید این کار را انجام دهند.  

وی در پاسخ به این سوال که جان کری وزیر خارجه در اظهارات اخیرش موضوع بی نتیجه بودن مذاکرات صلح خاورمیانه را با موضوع ظهور داعش مرتبط کرده است، گفت:او هیچ ارتباطی بین اسرائیل و ایجاد داعش ایجاد نکرد. او هیچ اشاره ای به ارتباط بین اسرائیل و ایجاد داعش نکرده است. معتقدیم این اظهارات که برای رسیدن به اهدافی سیاسی مطرح شوند نمی توانند به حل و فصل موضوع اصلی کمکی کنند.

وی درباره دیدار استفان دی میستورا نماینده دبیر کل سازمان ملل در امور سوریه با برخی رهبران حزب الله و احتمال از سرگیری مذاکرات ژنو درباره سوریه گفت:ما از سرگیری مذاکرات دیپلماتیک استقبال می کنیم. این باید به گونه ای باشد که روندی رو به جلو داشته باشد. اما تا زمانی که اسد تمایلی به مذاکره درباره دوره انتقال سیاسی نداشته باشد ما هم بر سر میز مذاکره باز نخواهیم گشت.

هارف درباره وضع محدودیتها از طرف رژیم صهیونیستی بر نمازگزاران فلسطینی در مسجدالاقصی و موضع گیری محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی در این رابطه گفت:ما به شدت نگران وضعیت موجود هستیم و بر روی موضوع تاکید داریم از هرگونه اقدامات و سخنانی که سبب بدتر شدن وضعیت موجود شود، خودداری شود.

وی درباره شهادت یک جوان فلسطینی گفت:ما این گزارش را دیده ایم و مراتب تاسف خود را اعلام می کنیم و به خانواده وی تسلیت می گوییم و از دولت اسرائیل می خواهیم که تحقیقات در این باره را انجام دهد.

وی درباره توافق بین دولت نیجریه و گروه بوکوحرام برای آتش بس و آزادی دختران به گروگان گرفته شده گفت:ما نمی توانیم این موضوع را تایید کنیم اما از هرگونه توافق برای برقراری آتش بس و آزادی گروگانهایی که از مدت ها پیش در دست این گروه هستند؛ استقبال می کنیم.

این سخنگو درباره سفر نخست وزیر چین به آمریکا گفت:ما درباره این دیدار و موارد مطروحه در آن بیانیه ای صادر خواهیم کرد. ما درباره مسائل گوناگون با هم مذاکره می کنیم این بخشی از همکاری های ما درباره مسائل امنیتی منطقه ای، جهانی، داعش و ابولا خواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت:همانطور که می دانید امروز جان کری وزیر خارجه درباره موضوع ابولا و اینکه چه اقداماتی می تواند جامعه بین المللی برای مقابله با این بیماری صورت دهد، صحبت کردند. از زمان برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل جان کری وزیر خارجه بیست و پنج دیداردوجانبه و چند جانبه درباره موضوع ابولا داشته است. در این راستا وی با لاوروف وزیر خارجه روسیه و فابیوس وزیر خارجه فرانسه دیدارهایی داشته است.

او همچنین در جریان برپایی اجلاس بازسازی غزه در قاهره با السیسی رئیس جمهور این کشور و وزیر خارجه وی  و همچنین اشتون در وین دیدار کرد. وی در این رابطه پانزده تماس تلفنی با افراد مرتبط با این موضوع داشته است. از نظر ما تعامل وزیر خارجه با دیگر بخش های دولت درباره این موضوع بسیار مهم است. در این رابطه وی در روز هفتم اکتبرتماس هایی تلفنی با روسای جمهوری لیبریا، سیرالئون و گینه داشته است. در این راستا رئیس جمهور ران کلین از دستیاران ارشد سابق خود را به عنوان هماهنگ کننده اقدامات آمریکا برای مقابله با ابولا منصوب کرده است.  

وی درباره اوضاع اوکراین گفت:ما بر عملی شدن مفاد دوازده گانه توافق پنجم سپتامبر در مینسک از جمله توقف تیراندازی در اطراف فرودگاه دونتسک، آزادی گروگانها و حفظ استقلال و حاکمیت اوکراین در مناطق مرزی با روسیه تاکید داریم. مرز باید بسته شود و تسلیحات و نیروها از آنجا تخلیه شوند. کارهای زیادی باید انجام شود.

نظر شما