شناسهٔ خبر: 70323 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

خرید و فروش ۹۵۰ دختر ایزدی در موصل

نماینده ایزدی‌ها در پارلمان عراق آمار دختران قربانی ایزدی را اعلام کرد و از جامعه بین الملل و مجامع حقوق انسان خواست هر چه سریعتر برای رهایی این زنان اقدام کنند.

به گزارش نماینده، "فیان دخیل" نماینده ایزدی‌ها در پارلمان عراق در گفت‌وگو با تسنیم، اعلام کرد: طبق آماری که از خانواده قربانیان جمع آوری کرده‌ام، گروه تروریستی داعش ۹۵۰ دختر و زن ایزدی را در بازارهای موصل به جنگاوران یا مردم عادی فروخته است.
به گفته فیان، به طور متوسط تروریست‌های داعش در حال خرید و فروش دختران ایزدی به قیمت ۱۵۰ تا ۲۰۰ دلار هستند وگاه به یک هزار دلار نیز می‌رسد.
خرید فروش زنان و دختران ایزدی تاکنون بارهها از سوی مقامات رسمی عراقی و کُردی مطرح شده است؛ در حالی که داعش واکنش رسمی به این گزارش‌های نشان نداده بود اما روز گذشته برای اولین بار گروهک تروریستی داعش در شمارە ٢ نشریه رسمی خود به اسم دابق که به زبان های انگلیسی، روسی، فرانسوی و لهستانی منتشر می‌شود به خرید و فروش زنان و دختران آنچه وی "غیر مسلمان" خوانده است، اعتراف کرد.
در گزارشی که در صفحه ١٣ این نشریه منتشر شده آمده است: زنان و فرزندان ایزدی میان تروریستهایی که در عملیات سنجار شرکت داشتند، تقسیم شده اند.
فیان دخیل گزارش این نشریه داعش را مدرک مهمی برای اثبات اظهارات خود دانست و گفت: تاکنون داعش در این باره سکوت کرده بود اما الان خود آنها نیز اعتراف کرده‌اند پس باید سریعا سازمانهای جهانی و نهادهای حقوق بشر به این مسئله واکنش نشان دهند.
نماینده ایزدیان در پارلمان عراق معتقد است حمله داعش به منطقه سنجار باید توسط سازمان ملل به عنوان جنایت علیه بشریت و نسل کشی به رسیمت شناختە شود.
وی گفت: حمله داعش همه معیارهای نسل کشی یک ملت را دارد و باید سازمان ملل از آن به عنوان نسل کشی ایزدیان یاد کند و آن را به رسمیت بشناسد.
ایزدی‌های اقلیت مذهبی کُردی هستند که در شمال عراق، سوریه، جنوب شرقی ترکیه و قفقاز زندگی می‌کنند؛ آنها به زبان کُردی با گویش کرمانجی صحبت می‌کنند. آیین ایزدیان، ایزیدی است و سالها است در کنار مسلمانان در منطقه سنجار واقع در استان موصل عراق زندگی می‌کنند.
گزارش‌‌های غیررسمی از خروج تعدادی از زنان ایزدی به خارج از مرز‌های عراق حکایت دارد؛ اما به صورت مستقل امکان تائید این خبر به دلیل محدودیت های گروهک تروریستی داعش برای خبرنگاران میسر نیست؛ هرچند دستگاە اطلاعات کردستان در گزارش ماهیانه خود به این موضوع اشارە کردە است.

نظر شما