شناسهٔ خبر: 70048 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

در برنامه "متن-حاشیه" مطرح شد؛

کواکبیان: استیضاح فرجی دانا حق مجلس بود/ مولاوردی: روزنامه آرمان حرف مرا تحریف کرد

متن و حاشیه "در توضیحی که در صفحه شخصی خود گذاشتم از یک طرف به این موضوع اشاره کردم که این روزنامه(آرمان) با این تیتر ما را دچار حاشیه کرده و هم به برداشت صدا و سیما از این موضوع پرداختم".

به گزارش نماینده به نقل از مهر، برنامه شب گذشته "متن و حاشیه" با دعوت از مصطفی کواکبیان، فعال اصلاح طالب و محسن کوهکن، فعال اصولگرا باز هم به بحث دانشگاه پرداخت.

مجری برنامه در ابتدا از مصطفی کواکبیان سوال کرد: "به نظر شما با توجه به حساسیت هایی که امروز چه در بین دانشگاهیان و چه در بین سیاسیون در حوزه آموزش عالی وجود دارد، آیا این حساسیت ها بجاست یا کاذب است؟

کواکبیان در پاسخ به این سوال با بیان اینکه قطعا ما باید در خصوص نظام آموزش عالی کشور دغدغه و حساسیت داشته باشیم و باید سرنوشت دانشجویان برای همه و دلسوزان جامعه اهمیت داشته باشد، گفت: منتهی به نظر من گاهی بعضی از دلسوزی ها مورد ندارد یعنی یک نوع احساس توهم در اندیشه های بعضی افراد هست که بی جهت دغدغه در خودشان تصور می کنند.

وی در ادامه "ارتقای علمی و سطح آگاهی های علمی و بینش علمی دانشجویان"، "تربیت اخلاقی و تهذیب دانشجویان" و "ایجاد شرایط برای نشاط سیاسی و درک مسائل سیاسی و اجتماعی"  را سه وظیفه مدیریت دانشگاه ها عنوان کرد.

دبیرکل حزب مردم سالاری در خصوص اولویت "علم"  یا "نشاط سیاسی" گفت: وظیفه ذاتی دانشگاه ها ارتقای معلومات و سطح علم و دانش دانشجویان است؛ این وطیفه اول است ولی از سایر جنبه ها نمی توان غافل ماند؛ یعنی ما نباید دانشجویی داشته باشیم که صرفا سرش در کتابش باشد و متوجه نباشد در جامعه چه خبر است و فاقد تحلیل از جامعه باشد.

کوهکن: کسب دانش اولویت دانشگاه است نه نشاط سیاسی

کوهکن در ادامه این گفتگو با اشاره به اینکه من نیز به سه وظیفه ای را که آقای کواکبیان برای مدیریت دانشگاه قائل شدند، اعتقاد دارم، گفت: همچنین در اولویت قرار گرفتن کسب علم و دانش به نشاط سیاسی هم حرف درستی است؛   یعنی باید دغدغه دانشگاه دغدغه ارتقای سطح عملی کشور باشد.

رئیس سابق فراکسیون دانشگاهیان مجلس افزود: دانشجو اگر به معنای واقعی دانشجو باشد به تحقیق می پردازد  از طرفی هم دانشگاه باید دانشگاه سیاسی باشد یعنی نمی تواند نسبت به مسائل سیاسی بی تفاوت باشد و اگر قرار است که دانشگاه سیاسی باشد باید با دانشجویی روبرو باشیم که احساس پاکی دارد و آلوده به مادیات نشده و عدالتخواه و استقلال خواه است و به همه ارزش های انقلابی، انسانی، معنوی و اخلاقی علاقه‌مند است.

وی در ادامه به روزهای اولیه انقلاب اشاره کرد و گفت: همین دانشگاه با همین تعاریفی که از آن می کنیم کارش به جایی کشیده شد که در آنجا سنگربندی کردند و در نهایت در یک مقطعی مقدار قابل توجهی  اسلحه از داخل دانشگاه ها جمع آوری شد.

کوهکن بیان داشت: اینکه دغدغه داشته باشیم اشکالی ندارد ولی این دغدغه اولا باید درست مطرح شود ثانیا پاسخ درستی هم داده شود و ثالثا مسئولین هم به این دغدغه توجه کنند.

این فعال اصولگرا افزود: اگر "طرح"، "پاسخگویی" و "مدیریت" این دغدغه درست انجام شود نباید نگران آن باشیم.

نماینده سابق مجلس، در خصوص "اختلاف جریان فکری متبوع خود از این دغدغه با جریان فکری کواکبیان"، گفت: دغدغه ای که ما داریم این است که ما آزادی را بدون استقلال، آزادی نمی دانیم یعنی در عرصه مطالبات و دغدغه های دانشجویی، آزادی در گرو استقلال است.

وی ادامه داد: وقتی می گوییم آزادی در گرو استقلال است یعنی هر آنچه را که شامل دخالت برون مرزی در این امر باشد، را بر نمی تابیم نهایتا باید فضا دست خود دانشجو و استاد

باشد.

این فعال اصولگرا در خصوص "تهذیت اخلاق" که کواکبیان مطرح کردند، گفت: دغدغه ما در این زمینه مربوط به هر اقدامی است که برای تهذیت اخلاق، فرصت سوزی کند.

کوهکن با بیان اینکه "دغدغه سوم ما این است که به نام دانشگاه سیاسی، دانشگاه به پاتوق احزاب تبدیل شود"، اظهار داشت: ما معتقدیم همانطور که احزاب اگر می خواهند فعالیت کنند هزینه هایشان را باید خودشان بپردازند و هیچ حزبی اجازه ندارد از امکانات دولتی استفاده کند، همین فرض را در مورد دانشگاه ها هم داریم به زبان ساده احزاب سیاسی به دانشگاه نباید طمع داشته باشند.

کواکبیان: استیضاح فرجی دانا حق مجلس بود

کواکبیان در ادامه این گفتگو با بیان اینکه "آقای کوهکن دغدغه مند هستند ولی دلواپس نیستند"، گفت: دانشگاه همانطور که نباید باشگاه یا پاتوق سیاسی باشد از آن طرف دانشگاه پادگان نظامی هم نیست باید به این دو سر طیف توجه کنیم؛ هم باشگاه سیاسی نباید باشد و هم پادگان نظامی؛ دانشجو باید بتواند راحت حرف خود ر ا بزند و آزادانه نظر بدهد.

این فعال اصلاح طلب افزود: ممکن است دانشجویان یک سری خواسته هایی را مطرح کنند که خودشان تصور کنند منطقی است  و شاید جنبه های منطقی هم نداشته باشد اعتقاد من بر این است ما باید فضای آزاد را در دانشگاه ها تضمین کنیم.

وی اظهار داشت: من حق مجلس می دانستم که بتواند وزرا را استیضاح کند اما حق فرجی دانا این نبود که با این برخورد مواجه شود.

این فعال اصلاح طلب افزود: آقای فرجی دانا چند ماهی بیشتر در این سمت نبود و خود این مجلس به ایشان رای اعتماد داده بود و من معتقد نیستم که چون ایشان روی بورسیه های غیر منطقی دست گذاشتند بعضی ها را حساس کرد؛ بالاخره یه سری نظرات و سوالاتی داشتند که ایشان نتوانست به سوالات برخی نمایندگان جواب دهند.

این فعال اصلاح طلب افزود: در بحث ارتقای علمی توجه داشته باشیم که دانش بشری و دستاورد های علمی امروز فقط در انحصار یک عده خاص نیست اینکه مقام معظم رهبری بارها تاکید کردند که ما باید کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه ها برپا کنیم واقعیت این است که حتی در مجلس بودجه هایی هم برای این قضیه تصویب شد اما چقدر اجرا می شود؟

وی بیان داشت: تشکل ها دانشجویی که به صورت قانونی در دانشگاه ها مجوز می گیرند و فعالیت می کنند  باید دستشان در چارچوب همان معیارها باز باشد و بتوانند فعالیت های قانونی خود را داشته باشند.

کواکبیان با اشاره به اینکه "من در بیش از هفتاد هشتاد دانشگاه کشور سخنرانی و مناظره داشته ام"، اظهار داشت: واقعا آن دانشگاه هایی که اجازه می دهند فعالیت های جنبی در کنار مسائل علمی هم باشد رشد بیشتری دارند حتی در مسائل علمی؛ هر چند قبول  دارم ما نباید اجازه دهیم که دانشگاه محل تاخت و تاز احزاب باشد.

این فعال اصلاح طلب تصریح کرد: من همیشه گفته ام دانشجویان می توانند در بیرون از دانشگاه  عضو هر حزبی باشند اما احزاب حق ندارند شعبه ای از خودشان را در دانشگاه ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه "ما باید فضا را طوری ببینیم که واقعا دانشجویان احساس نشاط  کنند"، گفت: حقیقتا در بعضی از دانشگاه ها هنوز در خصوص اینکه دانشجویان بیایند و راحت  حرفشان را بزنند ترس وجود دارد از جمله کمیته های انضباطی و برخورد های دیگر؛ لذا باید به این قضیه توجه کرد.

کوهکن: برخی دانشگاه را خانه احزاب کرده بودند

کوهکن در ادامه این گفتگو بیان داشت: آقای کواکبیان گفتند که دانشگاه نباید پادگان نظامی باشد درست است حتما نباید باشد من عرض کردم  یک زمانی که دانشگاه رها شد و محل احزاب در دهه اول انقلاب شد به پادگان نظامی تبدیل گردید اگر منظور از پادگان نظامی در این زمان این است که نظامی داخل دانشگاه نرود قانون و مصوبه برای ورود نظامیان در دانشگاه چارچوب گذاشته است پس اگر منظور ما ورود نظامی از بیرون به دانشگاه است ما در این زمینه قانون داریم حتما باید هماهنگی هایی صورت گیرد.

این فعال اصولگرا ادامه داد: اما بعضی از افراد رادیکال وقتی می گویند "پادگان نظامی"؛ سراغ بسیج می روند من نمی خواهم آقای کواکبیان را متهم کنم که منظورشان بسیج است؛ بنده معقد هستم آن کسانی که حضور بسیج را در دانشگاه بر نمی تابند به نوعی به یک نوع استبداد فکری متبلا هستند.

وی افزود: ما نقش بسیج را در هشت سال دفاع مقدس در واکسیناسیون در کمک به وزارت بهداشت و کارهای مهم دیگر مقدس نمی توانیم انکار کنیم؛ همچنین بسیج امری داوطلبانه است یعنی بسیج در دانشگاه امری اجباری نیست قانون هم اجازه می دهد در همه جا باشد و دانشجویان بسیجی قبل از آنکه به دانشگاه بیایند در دبیرستان و محله های خود هم عضو بسیج بوده اند.

عضو جبهه پیروان ادامه داد: بعضی ها که دم از پادگان نظامی می زنند انگشت اشاره خود را به سمت بسیج می برند که این واقعا کمال بی انصافی است؛ ما هم معتقد هستیم که دانشگاه نباید پادگان نظامی باشد همانطور که الان هم نیست و برای ورود نظامیان مجوز می خواهد و بدون هماهنگی انجام نمی شود؛ ولی ما حضور بسیج در دانشگاه را هم به معنی پادگان نمی دانیم.

کواکبیان در پاسخ به اظهارات کوهکن گفت: اولا من اشاره کنم که بسیج دانشجو و طلبه تعبیری است که حضرت امام به کار بردند و بنده هم به آن اعتقاد دارم؛ اما منظور من از بحث پادگان نظامی حتی این نبود که نظامیان بخواهند خلاف قانون وارد دانشگاه شوند؛ منظور من سختگیری های بی موردی است که مدیریت  خود دانشگاه در بحث های حتی علمی و نشاط سیاسی علیه دانشجویان به کار می گیرد؛ که اینجا دانشگاه است و محل تقاطی افکار و محل تبادل نظر و مباحث علمی.

وی افزود: منظور من بیشتر این بود که توجه داشته باشیم همانطور که می گوییم نباید دانشگاه محل تاخت و تاز احزاب باشد از آن طرف نباید توقع داشته باشیم دانشجو آنطوری باشد که استاد می گوید و بیش از این دانشجو نمی تواند نظری بدهد؛ اینطور نیست  دانشجو باید آزاد باشد.

کوهکن در این خصوص گفت: شاید اگر آقای کواکبیان می گفتند که دانشگاه را نباید با شیوه های پادگانی اداره کرد این شبهه به وجود نمی آمد.

این فعال اصلاح طلب بیان داشت: من اصلا بحث بسیج را مطرح نکردم و منظور من هم این نبود اما همان بسیج هم باید در چارچوب مقررات و قوانین فعالیت کند.

کواکبیان: دانشجو نباید آزاد باشد که هر کاری میخواهد بکند!

این فعال اصلاح طلب ادامه داد: من معتقدم که به هیچ وجه دانشجو نباید آزاد باشد تا هر کاری که بخواهد انجام دهد؛ هیچ کس به این امر معتقد نیست.

مجری در ادامه بیان داشت: یکی ازبحث هایی که در جلسه استیضاح مطرح شد این بود که یک سری شب نامه ها در دانشگاه ها توزیع می شده است که مربوط به منافقین بوده است و معتقد بودند که این اتفاقات در دانشگاه ها باید بیافتد.

کواکبیان در این خصوص گفت: من معتقدم که در محیط علمی حتما باید نظارتی بر دانشجو داشته باشیم ممکن است دانشجویان مطالبات غیر منطقی هم داشته باشند اما باز همان را هم در چارچوب علمی خودش باید پاسخ دهیم.

کوهکن در ادامه برنامه افزود: ما باید یک تعریفی از دانشجو داشته باشیم و حداکثر آزادی را برای رسیدن به آن هدفی که قبلا تعریف کردیم مشخص کنیم بعد بیاییم بگوییم هر مانعی که به "ارتقای علمی"، تهذیت اخلاق" و "سیاسی شدن دانشگاه" لطمه بزند  باید برداشته شود؛ یابد باید مانع را برداریم یا اگر کسی خواست مانع ایجاد کند جلوی او را بگیریم؛ ما باید این را بپذیریم.

این فعال اصولگرا با بیان اینکه "من فکر نمی کنم که در دانشگاه های ما در خصوص بحث های علمی مانعی باشد"، اظهار داشت: خوشبختانه در نظام ما بر خلاف برخی کشوهای مستعمره، محدودیت هایی برای مباحث علمی و ارتقای سطح علمی وجود ندارد یعنی از آزادترین کشورهایی هستیم که نظام در این زمینه محدودیتی ایجاد نکرده است و همین بالندگی در بعضی از بخش ها مثل هوافضا، فیزیک، نانو و غیره به همین خاطر بوده است.

وی افزود: در خصوص بحث تهذیب اخلاق، ما نباید آن را محدود به گذاشتن دو واحد درس اخلاق بدانیم؛ تهذیب اخلاق فراهم آوردن بستری است که در آن بستر، خود دانشجو بر اساس تشخیص و فطرت خودش در آن مسیر گام بردارد.

کواکبیان در ادامه گفتگو اظهار داشت: چون من در مجلس هشتم عضو فراکسیون دانشگاهیان هم بودم در خصوص تهذیب اخلاق، حتی ما پیشنهاد دادیم که یک دانشگاه خاص خواهران ایجاد شود که در بعضی از استان ها ایجاد شد؛ اما اگر فرض کنید در یک دانشگاهی ما به اندازه کافی برای خواهران و برادران کلاس داشته باشیم و آنها را از هم جدا کنیم اشکالی ندارد.

این فعال اصلاح طلب در پاسخ به سوال مجری برنامه که پرسید "پس شما موافق تفکیک جنسیتی هستید؟ "، جواب داد: نه، من می خواهم این را بگویم در دانشگاهی ما ۲۰ دانشجو داشتیم که ۱۷ نفر آقا و ۳ نفر خانم بودند؛ مدیریت اصرار داشت که یک کلاس برای آن سه دانشجوی خانم داشته باشیم و یک کلاس هم برای ۱۷ دانشجوی پسر.

وی افزود:  من موافق این محدودیت ها و دیوار کشیدن ها درون یک کلاس به اسم تفکیک جنسیتی نیستم؛ ولی در چارچوب قواعد شرعی حتما باید مسائل شرعی رعایت بشود.

کواکبیان  بیان داشت: پادگان نظامی نبودن در هر سه جنبه یعنی هم در بحث آزاداندیشی در عرصه علم هم در بحث رعایت مسائل شرعی در بحث اخلاق و هم در بحث نشاط های سیاسی باید مورد توجه قرار گیرد.

کوهکن در ادامه اظهار داشت: بخش هایی از حرف های قبول دارم اما ما بحث تهذیب اخلاق در دانشگاه ها را فقط در تفکیک جنسیتی نمی دانیم که مثلا اگر جدا باشند صد در صد تهدیب اخلاق کسب می کنند؛ اما این اختلاط، دستاورد غرب است ولی خودشان در تحقیقات علمی که انجام دادند اعلام کردند که در انگلیس خانواده ها به این نتیجه رسیدند که این اختلاط حتی پیشرفت علمی را با مشکل مواجه می کند.

این فعال اصولگرا ادامه داد: بنده تهذیب اخلاق را یک مجموعه ای از مولفه ها ی مختلفی می بینم که یکی از آنها هم همین است؛ اگر جایی چنین امکانی داشت چه بهتر که این کار انجام بشود.

وی افزود: من معتقدم اگر در یک کلاسی ۳۰ نفر خواهر باشند و مربی آنها هم خانم باشد، دانشجویان از نظر پوشش، چادر و مقنعه خیلی در کلاس راحت تر و آزادتر هستند چون نامحرم نیست.

کواکبیان: کمپین درخواست برای وزیر علوم شدن من خودجوش بود!

مجری برنامه در ادامه در خصوص شایعه معرفی شدن کواکبیان به عنوان وزیر علوم پرسید که کواکبیان پاسخ داد: از طرف مسئولان کسی با من صحبت نکرده است بعضی دوستان از مجلس و جاهای دیگر بحث هایی را مطرح کردند؛ بنده گفتم اگر صحبت بکنند ما خودمان را خادم این نظام می دانیم و هر جایی که کمکی از دستمان بر بیاید انجام می دهیم.

وی در خصوص راه اندازی کمپین در این زمینه گفت: بله شنیدم ولی خودم فیس بوکی نیستم.

آخرین بخش این برنامه؛ "حاشیه" بود که به مصاحبه بحث برانگیز مولاوردی، معاون رئیس جمهور در امور زنان در روزنامه آرمان با تیتر "آماده باش انتخاباتی معاون رئیس جمهور به زنان" اختصاص داشت.

مولاوردی درباره این اقدام روزنامه آرمان بیان داشت: من هفته گذشته یک مصاحبه تلفنی با روزنامه آرمان داشتم در خصوص ورزش خانم ها و بازی های آسیایی و مدال آوری و افتخارآفرینی هایی که داشتیم و در انتهای این مصاحبه یک سوال بسیار کوچک، خبرنگار آرمان از من داشتند در رابطه با برنامه های دولت برای حضور زنان در انتخابات مجلس که من جواب دادم و اظهار امیدواری کردم که زمینه های لازم برای ساماندهی زنان در قالب تشکل های سیاسی فراهم شود تا زنان بیشتری را ما بتوانیم در انتخاباتی آتی، در مجلس داشته باشیم.

مولاوردی: روزنامه آرمان حرف مرا تحریف کرد

وی ادامه داد: این روزنامه به شکل سلیقه ای از موضوع "آماده باش انتخاباتی"، تیتری را زد که از صحبت های من برداشت کرده بود، و آن را تیتر یک روزنامه کرد که با حاشیه هایی همراه شد.

مجری از واکنش خانم مولاوردی نسبت به انعکاس نادرست روزنامه از صحبت هایش واعتراض یا تکذیبیه ایشان نسبت به این تیتر سوال کرد که وی گفت: از طریق تماسی که با روزنامه برقرار شد، مراتب اعتراض خودمان را اعلام کردیم البته نظر روزنامه این بود که مثل خبرگزاری نیست که اصلاح کند چون روزنامه چاپ و منتشر شده است و این طور مطرح می کردند که هر کس متن مصاحبه رو بخواند متوجه می شود که این تیتر چندان تناسبی با آن متن ندارد و برداشت و انتخاب روزنامه بوده است.

معاون رئیس جمهور افزود: در توضیحی که در صفحه شخصی خود گذاشتم از یک طرف به این موضوع اشاره کردم که این روزنامه با این تیتر ما را دچار حاشیه کرده و هم به برداشت صدا و سیما از این موضوع پرداختم.

مجری بیان داشت: مصاحبه شما ۱۵ مهر ماه با روزنامه آرمان انجام شده است و صدا و سیما و بخش خبری ۲۰:۳۰ روز پنجشنبه مطلب شما را عنوان کرد در این فاصله چرا اعتراضی نشد؟ و چرا وقتی صدا و سیما گزارش داد شما واکنش نشان دادید؟

مولاوردی اظهار داشت: به روزنامه طی تماسی که داشتیم اعتراض کردیم و از یک کانال دیگر هم اعتراض کرده بودیم و کار دیگه ای نداشتیم و البته تیتری هم که زده بود به معنی تمام زنان ایران بود نه اینکه ما داریم یک کار سیاسی انجام می دهیم تا بتوانیم یک گرایش یا طیف سیاسی خاصی را آماده بکنیم که وارد مجلس بشوند چون با توجه به وظیفه و جایگاه ستادی که معاونت امور زنان و خانواده دارد اصلا نمی تواند به این شکل ورود کند.

وی ادامه داد: ما به دلیل حاشیه هایی که این تیتر بوجود آورد و برداشت های متفاوتی که از این تیتر می توان داشت؛ مراتب اعتراض را اعلام کردیم و خود روزنامه در جریان است.

مجری در ادامه پرسید: شما گفته بودید که یک تعدادی خانم مشغول فعالیت سیاسی هستند اینها چه کسانی هستند؟ این کار حزبی است یا کاری در سطح کلان بانوان است؟

مولاوردی پاسخ داد: بحث انتخابات مجلس بود، قطعا خانم هایی همیشه در میدان هستند هم به عنوان بیشترین انتخاب کننده و هم به عنوان منتخب و همیشه هم داوطلب هستند.

وی افزود: معلوم است که در آستانه هر انتخاباتی خانم ها مثل آقایان وارد عمل می شوند و آن آمادگی لازم را برای حضور در این عرصه پیدا می کنند؛ اشاره من به این موضوع بود هم در جناح اصولگرایان و هم در جناح اصلاح طلبان؛ این مشخص است و نیازی به توضیح ندارد که از همین الان فعالیت ها برای آماده شدن برای ورود به مجلس شروع شده است.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در پایان گفت: برنامه ۲۰:۳۰ عنوان کرد که تیتر روزنامه آن به این معنی است که "خانم ها و جامعه منتظر هیچ برنامه و فعالیتی تا یک سال و دو سال آینده نباشند چون این معاونت دغدغه های دیگری دارد"؛ اولا من این را مورد نقد قرار دادم چون اصلا متن مصاحبه این را نمی رساند و ثانیا ما به سهم خودمان برای ارتقای شاخص حضور زنان در عرضه های سیاسی فعالیت هایی داریم تا زمینه سازی بکنیم برای اینکه نسبت نمایندگان زن به کل نمایندگان پارلمان، نسبت عادلانه و معقولی باشد که این وظیفه همه مسئولان و دستگاه ها است ولی به این معنی نیست که ما کلیه فعالیت های مان را تعطیل کرده ایم و صدا و سیما هم نباید بذر ناامیدی را در جامعه به این شکل پراکنده کند.

نظر شما