شناسهٔ خبر: 69910 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق

تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛

گلايه از عدم حضور کروبي در همايش اعتماد/ آخرين دستور هاشمي به اصلاحات/ حضور فعال در فتنه فصل مشترک ميهمان و ميزبان در امتداد اعتماد

مطبوعات 2 الیاس حضرتی در همایش حزب اعتماد ملي گفت: حالا بعد از گذشت ۳۵ سال از انقلاب ما از بزرگان گله‌مند هستيم كه بنيانگذاران اين حزب نمي‌توانند در اين مجلس حضور پيدا كنند. آقاي كروبي كم براي انقلاب فداكاري كردند؟

به گزارش نماینده، رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور سایت نماینده گزارش گروه سیاسی مشرق را که به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب پرداخته است، منتشر میکند.

 

روزنامه‌هاي اصلاح طلب روز سه شنبه را به سخنان حجت الاسلام روحاني در پنجمين گفت و گوي ويژه خبري ايشان اختصاص دادند؛ از سوي ديگر روزنامه هاي اصلاح طلب خبر از بازگشت حزب اعتماد ملي به فضاي سياسي کشور دادند.

ديروز موسسه الهادي، ميزبان همايش اعضاي حزب اعتماد ملي به نام «امتداد اعتماد» بود، فصل مشترک میزبان و میهمان‌ها حضور فعال در «فتنه ۱۳۸۸» بود. آنان در اين جلسه خبر از راهبرد انتخاباتي هاشمي به جريان اصلاح طلب دادند؛ «جبهه به جاي حزب» آخرين دستور انتخاباتي هاشمي رفسنجاني به جريان اصلاح طلب است؛ اين راهبرد انتخاباتي در حالي بيان مي شود که چند هفته قبل حجت الاسلام منتجب نيا بعد از تشکيل حزب نداي ايرانيان ، خبر از تشکيل «حزب فراگير» از سوي اصلاح طلبان داده بود.

 

 

حضور فعال در فتنه فصل مشترک ميهمانان امتداد اعتماد/ آخرين دستور هاشمي رفسنجاني به اصلاحات/ گله از حاضر نشدن کروبي در همايش اعتمادروزنامه مردم سالاری

ارگان رسمی حزب مردم سالاری سه‌شنبه را با تیتر « تاکید بر اهمیت تحزب در ایران » روانه پیشخوان مطبوعات کشور شده است.

· محور اتّحاد؛ عامل اختلاف

روزنامه مردم سالاری در سرمقاله روز سه شنبه خود به تحلیل همایش وحدت اصولگرایان در ۱۹ مهر می پردازد؛ احسان کیانی در این سرمقاله فصل مشترک شرکت کنندگان در این همایش را حمایت از احمدی نژاد می داند و نوشت « محور اتّحاد جريان‌هاي حاضر را يک چيز تشکيل مي‌دهد: حمايت از احمدي‌نژاد. درواقع بايد گفت فصل مشترک اين جمع حمايت از رياست‌جمهوري احمدي‌نژاد در نهمين يا دهمين دوره رياست‌جمهوري و همچنين حمايت از عملکرد کلّي دولت‌هاي نهم و دهم است. هرچند که پس از وقايع مربوط به عزل و سپس نصب دوباره آقاي مصلحي(وزير وقت اطّلاعات) برخي از اين احزاب با تبيين گروهي تحت عنوان «جريان انحرافي» تلاش کردند راه پيشين خود را از دکتر احمدي‌نژاد جدا کنند و ساز ديگري بنوازند. جالب اين‌که غايب بزرگ اين همايش نيز کسي نبود جز دکتر احمدي‌نژاد که خود روزي محور اتّحاد همگي اين جريان‌ها بوده و اين غيبت نشان‌گر وجود اختلافات سابق اين جريان‌ها با آقاي احمدي‌نژاد است. با اين حال اين همايش، غايبان ديگري نيز داشت که شايد مهم‌ترين آنان؛ محمدباقر قاليباف؛ ديگر نامزد ناکام اصولگرايان و شايد مهم‌ترين نامزد آنان در رياست‌جمهوري يازدهم بود که شخصاً و بدون تعلّق خاطر حزبي؛ جريان اصولگرايان عملگرا را نمايندگي مي‌کند. نکته ديگر اين‌که به جز اعضاي هيات‌هاي مؤتلفه و جامعه روحانيت که مدّتي است تصميم گرفته‌اند به هر قيمتي توافق و ائتلافي ميان جريان‌هاي اصولگرا رقم بزنند؛ ديگر جريان‌ها و شخصيّت‌هاي برجسته محافظه‌کار هم‌چون آقاي باهنر(دبير جبهه پيروان خطّ امام و رهبري)، علي لاريجاني و علي اکبر ولايتي در اين همايش حضور نداشتند. اين مسئله ناشي از همان محور اتّحاد يعني دولت‌هاي احمدي‌نژاد است. زيرا اين افراد از ابتداي تشکيل دولت اصول‌گرا در سال ۱۳۸۴ انتقادات اصلي و مهمّي به سياست‌هاي کلّي آن در عرصه‌هاي اقتصادي و ديپلماتيک و حتّي سياست داخلي داشته و در مواردي به تقابل صريح با احمدي‌نژاد و حاميانش رسيدند.»

 

حضور فعال در فتنه فصل مشترک ميهمانان امتداد اعتماد/ آخرين دستور هاشمي رفسنجاني به اصلاحات/ گله از حاضر نشدن کروبي در همايش اعتمادروزنامه ابتکار

«روحانی: مساله هسته ای حل شده است» تیتری است که روزنامه ابتکار در انعکاس به پنجمین گفت و گوی زنده تلویزیونی رئیس جمهور انتخاب کرده است و در ادامه به نقل از رئیس جمهور نوشت « در مساله رکود که موضوع بسيار مهمي بود ما تقريبا آثار اينکه احتمالا داريم از رکود خارج مي‌شويم را از زمستان پارسال ديديم. اولين بخشي که از رکود پارسال خارج شد بخش نفت ما بود. شايد شروعش هم از بخش نفت بود. در سال ۹۱ رشد ما منهاي ۶ مميز ۸ دهم بود و درسال ۹۲ رشد ما منهاي ۲.۹ بود. لذا در مجموع ما هشت يا نه فصل پشت سر هم رکود داشتيم.رئيس جمهور گفت: کشور ما هيچ زماني اين چنين رکودي توام با تورم بالاي ۴۰ درصد تجربه نکرده بود. لذا وقتي رکود عميق مي‌شود خروج هم مشکل است. زمستان پارسال اولين بخش اقتصاد ما از رکود خارج شد و توليد ما در بخش نفت ۱۳.۷ رشد نشان داد. همچنين در زمستان پارسال رشد واردات ما افزايش يافت و مجموع ۲۲.۲ درصددر زمستان پارسال رشد داشتيم. ۱۶.۴ درصد در بخش مواد اوليه و ۳۲ درصد در بخش سرمايه اي و کارخانجات و ماشين آلات رشد واردات داشتيم که خود اين رشد اعلام مي کرد که معنايش اين است که در فصل بعد بايد به تدريج خروج از رکود را تجربه کنيم. وي گفت: در سه ماه اول ۹۳ تحرک خوبي در بخش هاي مختلف اقتصاد ديديم. در گردشگري هم مثلا رشد فوق العاده اي مشاهده کرديم که البته آن هم از زمستان پارسال شروع شد. روحاني در پاسخ به سوالي راجع به تداوم رشد حتي در صورت نداشتن موفقيت در مذاکرات گفت: اولين عامل رشد اعتماد مردم به دولت بود. مردم به صاحب نظران و دولت اعتماد کردند. اساس رشد سرمايه اجتماعي است. اگر در اقتصاد حرکت کرديم ريشه اش سرمايه اجتماعي است.»

· رئيس دوره‌اي شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات مشخص شد

روزنامه ابتکار در صفحه سیاسی خود به معرفی اعضای جدید شورای هماهنگی جبهه اصلاحات پرداخت و نوشت« مصطفي کواکبيان در گفت‌و‌گو با ايسنا اجازه نداشتن احزاب عضو شورا، با صفت شخصيت حقوقي، در مورد عضويت در تشکل‌هاي موازي و همسو و همچنين اجازه به تشکل‌هاي اصلاح‌طلب رسمي و قانوني در استان‌ها که عضو احزاب شوراي هماهنگي کشور نيستند براي پيوستن به شوراي هماهنگي همان استان را به عنوان ديگر مصوبات آخرين جلسه کميته انتخابات شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات مطرح کرد. در اين نشست رياست دوره‌اي شوراي هماهنگي به حزب اراده ملت و احمد حکيمي‌پور دبير کل آن واگذار و محسن رهامي نيز به عنوان دبير کميته انتخابات شورا منصوب شد.»

 

حضور فعال در فتنه فصل مشترک ميهمانان امتداد اعتماد/ آخرين دستور هاشمي رفسنجاني به اصلاحات/ گله از حاضر نشدن کروبي در همايش اعتمادروزنامه اعتماد

روزنامه اعتماد سه‌شنبه را به تیترهای « دوباره مذاکره دیپلمات ها» و «به جای حزب، جبهه تشکیل دهید» اختصاص داد.

· پیام طیف لاریجانی به حامیان وحدت

روزنامه اعتماد در صفحه سیاسی خود به تحلیل کنش سیاسی حامیان رئیس مجلس نهم به همایش وحدت اصولگرایان که شنبه هفته جاری با محوریت سخنان آیت الله مصباح یزدی برگزارشد؛ پرداخت. گروه سیاسی روزنامه اعتماد با نامیدن کاظم جلالی به عنوان «سخنگوی غیر رسمی علی لاریجانی » درصدد است که اثبات نماید که طیف سیاسی حامی رئیس مجلس مخالف روند وحدت یابی اصولگرایان هست و نوشت«کاظم جلالی نخستین پیام های غیرمستقیم را برای پروژه جدید وحدت اصولگرایان ارسال کرد؛«اگر یک مکانیزم وحدت درست نشود،صد لیست در می آید و یک شکست دیگری می شود» این پیام یکی از نزدیکترین چهره های سیاسی به علی لاریجانی و رییس فراکسیون اکثریت مجلس است»

· بازگشت اعتماد ملی

حزب اعتماد ملی از مهم ترین احزاب حامی جریان فتنه ۸۸ پس از پنج سال حرکت چراغ خاموش با دستور دبیرکل خود و از اعضای اصلی فتنه ۸۸ بار دیگر در عرصه عمومی فعالیت خودش را آغاز نمود؛ همایش «امتداد اعتماد» در موسسه الهادی به ریاست هادی غفاری از فعالان فتنه ۸۸ برگزار شد، این همایش با پیام سید محمد خاتمی آغاز گردید و اعضای حزب اعتماد ملی در این همایش خبر از پیشنهاد هاشمی رفسنجانی به اصلاح طلبان مبنی بر تشکیل جبهه به جای حزب برای انتخابات آینده دادند؛ الیاس حضرتی در این همایش بیان داشت« : حالا بعد از گذشت ۳۵ سال از انقلاب ما از بزرگان گله‌مند هستيم كه بنيانگذاران اين حزب نمي‌توانند در اين مجلس حضور پيدا كنند. آقاي كروبي كم براي انقلاب فداكاري كردند؟ ايشان حتي در برابر دوستان حق جبهه خود در مجلس ششم سينه سپر كردند زيرا اعتماد ملي برگرفته از افكار امام خميني (ره) است. اين فعال سياسي با طرح اين پرسش كه آيا درست است كه خوشحالي ما براي برگزاري يك همايش باشد، گفت: شما صحبت‌هاي بزرگان را در رسانه‌ها و تلويزيون نگاه كنيد آيا آنچه كلام حضرت علي (ع) است در صحبت‌هاي آنان مشاهده مي‌كنيد؟ حالا خوشحالي ما بايد محدود به اين باشد كه بايد در مراسم عيد غدير توانسته‌ايم يك همايش برقرار كنيم؟»

 

حضور فعال در فتنه فصل مشترک ميهمانان امتداد اعتماد/ آخرين دستور هاشمي رفسنجاني به اصلاحات/ گله از حاضر نشدن کروبي در همايش اعتمادروزنامه شرق

روزنامه اصلاح طلب شرق تیتر صفحه اول خود را به «تفاهم هسته ای حتمی است» و «بازگشت اعتماد ملی» اختصاص داد.

· بازگشت اعتماد ملی

روزنامه شرق در صفحه سیاسی خود به بررسی همایش حزب اعتماد ملی پرداخت؛ مرجان توحیدی در این یادداشت حضور حزب اعتماد ملی را نوید دوباره برای بازیابی آرایش اصلاح طلبان می داند، وی در مورد افراد شرکت کننده در این همایش نوشت« موسسه «الهادی» روز گذشته میزبان اصلاح‌طلبان و میهمانانی بود که نه‌تنها در سخنرانی‌های خود بر این موضوع تاکید داشتند، بلکه در آغاز سخنان خود همه به یک‌نکته اشاره داشتند و آن گشایش فضای سیاسی بود. در این میان میهمانان مراسم از جمله قائم‌مقام حزب اعتمادملی یعنی رسول منتجب‌‌نیا و اعضای شاخص آن از جمله محمدجواد حق‌شناس، محسن رهامی، دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها، الیاس حضرتی، نماینده سابق مجلس، هادی غفاری -رییس موسسه «الهادی»- و محمدرضا عارف هم حضور داشتند که بابت آنچه ایثارگری او در انتخابات سال گذشته ریاست‌جمهوری خوانده می‌شد، هم از سوی سخنرانان مراسم و هم از سوی جمعیت حاضر در سالن بارها مورد تشویق قرار گرفت. قرار بود که علی مطهری، نماینده تهران هم در این همایش سخنرانی کند، میهمانان مراسم هم منتظر آمدن و شنیدن سخنان او بودند؛ تا اینکه مجری برنامه در دقایق پایانی مراسم اعلام کرد که تا به این لحظه منتظر آمدن آقای مطهری بودیم اما ایشان به‌دلیل برخی مشغله‌های کاری عذرخواهی کرده و نتوانستند حضور داشته باشند.»

· روایت ذوالنور از یکی از سران فتنه

روزنامه شرق در صفحه سیاسی خود به بازنشر مصاحبه آقای ذوالنور با نشریه صبح صادق نسبت به دیدارش با کروبی،یکی از سران فتنه ۸۸ پرداخته است ، حجت‌الاسلام «مجتبی ذوالنور»جانشین سابق نماینده ولی‌فقیه در سپاه در این مصاحبه بیان داشت« من حدود ۱۰ساعت با کروبی مذاکره دونفره طی سه ملاقات داشتم»، گفت: «بار اول زمانی بود که کروبی برای شرکت در مجلس ختم پدر یا مادر مسوول ستادش به قم آمده بود و پس از آن تصمیم می‌گیرد سری هم به منزل صانعی و منتظری بزند، اما مردم متوجه می‌شوند و محل اقامت او را در قم محاصره می‌کنند، از این‌رو هر آن، بیم کشته‌شدن او می‌رفت؛ همزمان با این موضوع من هم به‌صورت اتفاقی قم بودم. رفتم ببینم اوضاع در چه وضعی است. در آنجا صحبت‌های ما دونفر، دو بخش داشت؛ بخشی از صحبت‌ها را آقای کروبی، منعی برای بیان آنها قایل نشدند، به همین علت چون منعی نبوده، می‌توان آن صحبت‌ها را بازگو کرد. ولی خیلی از صحبت‌ها را هم عنوان کرد که راضی به انتشار آن نیست. پس چون اخلاقا این اجازه را به من نداد، حتی اگر وضع کروبی از این هم بدتر شود، باز هم نمی‌توانم درباره آنها صحبتی انجام دهم.»«ذوالنور» افزود: «به‌هرحال در آنجا به کروبی گفتم به سه دلیل حاضرم هر کمکی بتوانم انجام ‌دهم تا شما از این منزل بتوانید سالم خارج شوید؛ اول اینکه، جنس شما را از خاتمی و موسوی متفاوت می‌بینم و یک تفاوت خاص برای شما قایل هستم. دوم، با عرض معذرت، کشته شما ضررش بیشتر از زنده‌ماندن شما برای کشور است. سوم؛ شما لر هستید و من هم لر هستم. در اینجا کروبی به شوخی گفت؛ به همین دلیل سوم، یعنی لربودن می‌خواهی کمک کنی؟»«ذوالنور» با بیان اینکه «از «کروبی» سوال کرده ‌است که آیا نظام عوض شده و راهش تغییر یافته، یا کروبی راهش جدا شده است؟» افزود: «کروبی گفت: نه خیلی چیزها عوض شده و کروبی تغییر نکرده است»

 

حضور فعال در فتنه فصل مشترک ميهمانان امتداد اعتماد/ آخرين دستور هاشمي رفسنجاني به اصلاحات/ گله از حاضر نشدن کروبي در همايش اعتمادروزنامه آرمان

این روزنامه اصلاح طلب با تیترهای اصلی «فینال هسته ای، مذاکرات ایران و آمریکا» و «با ۱+۵ حتما به تفاهم می رسیم» رهسپار کیوسک مطبوعات کشور شد.

· انتقاد نوبخت از صدا و سيما

روزنامه آرمان در صفحه سياسي خود به واکنش سخنگوي دولت به برنامه هاي اقتصادي صدا وسيما پرداخت و نوشت «معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور با بیان اینکه دولت قبل و حتی قبل‌تر هم نرخ بیکاری را با روش آماری ما محاسبه می‌کردند تصریح کرد: ایجاد ۴۰۰ هزار شغل در ۶ماه جای مطالعه داشته و قابل «هو» کردن یا تشکیک نیست و تخریب ذهن مردم نسبت به این ادعا نوعی بی‌انصافی است. بعد از اعلام اخیر مرکز آمار از نرخ بیکاری تابستان سال جاری که بیانگر کاهش تعداد بیکاران، نرخ بیکاری ۵/۹ و ایجاد ۴۰۰هزار شغل بود، برخی منتقدان نسبت به نحوه محاسبات و رابطه آن با رشد اقتصادی واکنش نشان داده یا در برنامه‌های تلویزیونی دستخوش مقایسه‌هایی که اغلب پایه کارشناسی نداشت قرار گرفت. بر این اساس محمدباقر نوبخت با ارائه توضیحاتی درباره محاسبات انجام شده نسبت به نقدهای غیر کارشناسی و عجولانه به خصوص در صدا و سیما انتقاد کرد.»

· جواب ترکان را دادم !

مطهره شفيعي در صفحه سياسي روزنامه آرمان با يکي از اعضاي حلقه اول اطرافیان احمدی‌نژاد گفت و گو کرده است، اين فرد که نخواست نامش افشا بشود در اين گفت و گو به دفاع از اقدامات دولت نهم و دهم پرداخت؛ وي در بخشي از اين گفت و گو درباره راهبرد حاميان احمدي ن‍ژاد نسبت به دولت يازدهم که برخي آن را تخريب توصيف مي کنند گفت «نه اصلا اینطور نیست جواب ترکان را دادم. دولت اصلا احتیاج به تخریب ندارد که چون خودش به اندازه کافی تخریب می‌کند. ما از عملکردمان دفاع کردیم و باز باید به اول بحث برگردیم. رسانه‌ها باید مستدل مطلب منتشر کنند و به‌صورت غیرمستند چیزی ننویسند. شما رسانه‌های کشورهای پیشرفته را ببینید، آنها مستند حرف می‌زنند. وقتی می‌خوانید، یک کدی می‌دهد که نشان می‌دهد گزار‌ه‌هایشان مستند است. چرا من باید جواب بدهم خوب شما بیا و جواب بده؛ سوال من از این طرف است. می‌آیند و می‌گویند که من فلان‌قدر برداشتم و حساب من این‌طور و آن‌طور است. اما واقعا خبری نیست و می‌گویند باید اثبات شود که روش غلطی است.»

 

حضور فعال در فتنه فصل مشترک ميهمانان امتداد اعتماد/ آخرين دستور هاشمي رفسنجاني به اصلاحات/ گله از حاضر نشدن کروبي در همايش اعتمادروزنامه ایران

روزنامه دولتی ایران با تیترهای اصلی «گزارش به مردم ،پاسخ به منتقدان» میهمان نگاه خوانندگانش بود.

· بازهم انتقاد از بيست و سي

روزنامه دولتي ايران بار ديگر به انتقاد از شيوه برنامه سازي بخش خبري ۲۰:۳۰ نسبت به دولت يازدهم پرداخت، اين روزنامه در صفحه اول در مطلب «کمدين يا خبرنگار» خودش نوشت «سوگیری‌های پررنگ اخبار ۲۰:۳۰ و برخی دیگر از بخش‌های خبری سیما، بویژه پس از انتخاب آقای روحانی از سوی ملت ایران، نشان روشنی از این واقعیت است که این جریان در حوزه سیاسی صدا و سیما نارضایتی خود را به اشکال گوناگون ابراز می‌کند و اصرار هم دارد که این احساس منفی خود را در شمار نقدهای سازنده به حساب آورد. اما سخن حتی بر سر این جهت‌گیری‌های سیاسی نیست چرا که اتفاق تازه‌ای به شمار نمی‌رود. نکته قابل تأمل، شیوه‌های بدیع و غریبی است که گردانندگان این بخش‌های خبری به کار می‌گیرند و با تصور نوآوری، از روش‌هایی استفاده می‌کنند که نه با اصول حرفه‌ای همخوانی دارد و نه با اخلاق همساز است. این خبرنگاران بدعت آور و البته دبیران و مسئولان مبتکر(!) آنان، با اندیشه القای دیدگاه‌های سیاسی خود تلاش می‌کنند تا خبر را با طنز درآمیزند اما از آنجا که از هنر فاخر و اثرگذار طنز بی‌بهره‌اند، کار به تمسخر و استهزا و توهین و به کار گرفتن عباراتی سخیف و دور از شأن رسانه می‌انجامد و البته این توهین و تمسخر، صرفاً دامن دولتیان و سازمان‌ها و مقاماتی را می‌گیرد که گردانندگان اتاق فرمان خبر به دلیل گرایش‌های خویش، دل خوشی از آنان ندارند.»

 

حضور فعال در فتنه فصل مشترک ميهمانان امتداد اعتماد/ آخرين دستور هاشمي رفسنجاني به اصلاحات/ گله از حاضر نشدن کروبي در همايش اعتمادروزنامه آفتاب یزد

روزنامه اصلاح طلب آفتاب یزد با تیتر «واقعه غدیر منطق مستحکم اسلام در نفی نگاه سکولار است» و «چشم انداز اقتصادی ایران بهبود یافت» روانه پیشخوان مطبوعات کشور شده است.

· واکنش ها به همایش وحدت

روزنامه آفتاب یزد در صفحه اول خود به ارزیابی واکنش های همایش وحدت اصولگرایان در ۱۹ مهر پرداخت؛ این روزنامه با تقلیل شرکت کنندگان این همایش به اعضای جبهه پایداری و وزرای دولت سابق درصدد وارونه نمایی وحدت تعداد زیادی از اعضای طیف های مختلف اصولگرایان بود؛ این روزنامه سپس با نقل سایت خبری صراط به رفتار حامیان آیت الله مصباح یزدی انتقاد کرد و نوشت« مگر در زمانی که حضرت آیت الله مهدوی کنی از سلامتی کامل جسمانی برخوردار بودند و بارها برای وحدت اصولگرایان پیش قدم شدند برخی از افراد تابلودار منتسب به علامه مصباح یزدی حفظه الله نبودند که در بوق تفرقه می دمیدند و فقط خود را خط کش سنجش اصلح می نامیدند؟ »

 

 

 

 

 

 

نظر شما