شناسهٔ خبر: 69774 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

سلیمی: قفل و زنجیر از دست بخش خصوصی باز شود ‌

علیرضا سلیمی با بیان اینکه قفل و زنجیر باید از دست بخش خصوصی باز شود افزود: در بخش تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی صنعت سنگ معدنکاران حضور جدی ندارند و بهای لازم به آنها داده نمی‌شود.

ه گزارش نماینده به نقل از(ایسنا) منطقه مرکزی، علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی در مراسم افتتاح هفتمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ، معدن و صنایع وابسته در نیمور محلات ضمن اشاره به ویژگی‌های این نمایشگاه، محل برگزاری این نمایشگاه را به عنوان اولین ویژگی، حائز اهمیت دانست و اظهار کرد: شهرستان محلات در بخش سنگ تراورتن حرف اول را در کشور می‌زند و نزدیکی محل این نمایشگاه با خود معدن یک ظرفیت ویژه را برای این منطقه به ارمغان آورده است.

وی با اشاره به تعداد 260 کارخانه فعال در بخش معدن و وجود 90 پروانه بهره‌برداری در این منطقه، گفت: تنها مرکز تحقیقات سنگ کشور در محلات فعال است.

سلیمی حضور معدنکاران مجرب را سومین ویژگی این نمایشگاه برشمرد و افزود: نمایش بالغ بر 4000 تن سنگ خام در این نمایشگاه از 70 معدن کشور در گونه‌های مختلف سنگ‌های مرمریت، تراورتن، گرانیت و غیره در 18 هزار متر فضای نمایشگاهی، برپایی 200 غرفه نمایشگاهی، رشد 120 درصدی فضای نمایشگاه نسبت به سال گذشته و برگزاری نشست‌های تخصصی علمی از جمله ویژگی‌های این نمایشگاه است.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: متأسفانه آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها و قوانین بالادستی دست و پای صنعتگران و معدنکاران را بسته است.

وی با تأکید بر اینکه به منظور ایجاد یک اقتصاد پایدار در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی بعد از نفت باید به بخش معدن اهمیت ویژه‌ای نشان داد، گفت: عدم استفاده از خدمات تشکل‌ها در بخش معدن یک مشکل جدی است. اگر امور معدن به بخش خصوصی سپرده شود این بخش زیان‌ده نخواهد بود.

سلیمی با بیان اینکه پیشرفته‌ترین کارخانجات با تکنولوژی 20 سال گذشته کار می‌کنند، گفت: به دلیل بکارگیری تکنولوژی عقب مانده هزینه‌های تولید بالاست و حتی خطوطی که از خارج وارد کشور می‌شود 20 تا 30 سال از تکنولوژی روز عقب‌تر هستند.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه ماشین‌آلات فرسوده علاوه بر بالابردن هزینه‌های فرآوری هزینه استخراج را هم افزایش داده است، گفت: بین ارکان تصمیم‌گری فاصله وجود دارد. عدم هم‌پوشانی محیط زیست و سازمان صنعت، معدن و تجارت منشاء بسیاری از مشکلات شده و بخش معدن را زمینگیر کرده است.

 

وی با بیان اینکه فعالیت‌های معدنی در گرو فعالیت بخش اکتشاف است، گفت: در ماده 157 قانون برنامه پنجم بر استمرار قانون اکتشاف تأکید شده است در حالی که اکتشاف قفل شده و در این بخش به کندی عمل می‌شود.

سلیمی ضمن اشاره به جذب سرمایه‌گذاران خارجی گفت: بسیاری از دستورالعمل‌ها باید در این بخش جابه‌جا شود تا از سرمایه‌های درونی استفاده شود البته در بخش معدن از سرمایه‌گذاران خارجی نیز استفاده نشده است.

نماینده مردم دلیجان و محلات در پایان ضمن تأکید بر لزوم در نظر گرفتن زمینی برای ایجاد نمایشگاه دائمی سنگ بر لزوم راه‌ اندازی موزه سنگ کشور نیز تاکید کرد.

نظر شما