شناسهٔ خبر: 69624 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما

مناطق ویژه اقتصادی، کانون جذب سرمایه گذار

جهانگیری معاون اول رئیس جمهور گفت: مناطق ویژه اقتصادی، به عنوان کانون جذب سرمایه گذار مطرح هستند.

به گزارش نماینده به نقل از واحد مرکزی خبر، اسحاق جهانگیری امروز در جمع صنعتگران و مدیران منطقه ویژه اقتصادی شیراز گفت: درخواست استاندار فارس از وی برای تبدیل منطقه ویژه اقتصادی شیراز به منطقه آزاد به  کمیسیون های تخصصی ارجاع شد که در صورت فراهم بودن شرایط مناسب  برای تبدیل منطقه ویژه اقتصادی شیراز به منطقه آزاد این موضوع محقق می شود.

معاون اول رئیس جمهور گفت: با توجه به مزیت های موجود در مناطق ویژه اقتصادی شامل معافیت های مالیاتی و استقرار گمرک و مراکز بارگیری و ترانزیت کالاها این مناطق از ظرفیت های بسیاری برای سرمایه گذاری برخوردار است.

جهانگیری افزود: مناطق ویژه اقتصادی می‌توانند با استفاده از معافیت مالیاتی کانونی برای جذب سرمایه ، صادرات، مراکز ورود کالا و انبار آن برای ترخیص در مواقع ضروری و توزیع در کشور تبدیل شوند.

وی با بیان اینکه تاکنون تعدادی از مناطق اقتصادی موفق عمل کرده اند و تبدیل به کانون های صادرات و سرمایه گذاری شده اند گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی بر استفاده حداکثری از ظرفیت های مناطق آزاد اقتصادی به منظور توسعه اقتصادی کشور تاکید کردند.

معاون اول رئیس‌جمهور در ادامه به فلسفه ایجاد مناطق آزاد تجاری در کشور اشاره کرد و گفت: براساس آسیب شناسی که از ایجاد مناطق آزاد صورت گرفته است متاسفانه این مناطق به کانون واردات تبدیل شده است.

جهانگیری در ادامه با اشاره به ظرفیت های منطقه ویژه اقتصادی شیراز برای سرمایه گذاری افزود: این منطقه فقط منطقه ویژه اقتصادی است که در کنار یک کلانشهر قرار گرفته است و با توجه به ظرفیت های موجود در استان فارس و شیراز و وجود امکانات زیربنایی در آن و نیز نزدیکی به فرودگاه شیراز از ظرفیت های عمده ای برای سرمایه گذاری برخوردار است.

وی افزود: با توجه به مزیت های سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی شیراز در آینده با محدودیت زمین برای واگذاری به سرمایه گذاران مواجه هستیم که باید در واگذاری زمین به سرمایه گذاران سیاست گذاری مناسبی صورت گیرد.

وی در ادامه بر بهره گیری از منابع موجود در صندوق توسعه ملی  به منظور توسعه صنعتی و حمایت از سرمایه گذاران تاکید کرد و گفت: منابع صندوق توسعه ملی فرصت مناسبی را برای رشد و توسعه ایجاد کرده که  باید از این فرصت به نحو مطلوب استفاده کرد.

معاون اول رئیس جمهور بااشاره به اینکه استان فارس از دیرباز به عنوان کانون صنایع الکترونیک ایران مطرح بوده است گفت: باید این جهت گیری هم اکنون نیز حفظ شود و زمینه ایجاد و توسعه صنایع الکترونیک در شیراز و استان فارس فراهم شود.

جهانگیری افزود: اگر تبدیل منطقه ویژه اقتصادی به منطقه آزاد امتیازات ویژه ای برای رشد و توسعه صنعتی استان داشته باشد حتما از این ظرفیت برای تبدیل منطقه ویژه اقتصادی به منطقه آزاد استفاده خواهیم کرد.

وی امروز به منظور بازدید از چند طرح عمرانی، افتتاح مرحله اول قطار شهری شیراز و همچنین شرکت در شورای اداری استان فارس و مراسم یادروز حافظ به شیراز سفر کرد.

در سفر شیراز، استاندار فارس و شماری از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و نیز جمعی از صنعتگران مستقر در منطقه ویژه اقتصادی شیراز جهانگیری را همراهی کردند.

نظر شما