شناسهٔ خبر: 69579 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم

شهرام جزایزی به پنجره چه گفت؟

جزایری/1 شهرام جزایری در گفت و گو با هفته نامه پنجره از دوران زندان خود، دلایل دستگیری، رابطه با سیاست مداران چپ و راست و تحریم اقتصادی سخن گفته است.

به گزارش نماینده به نقل از نسیم، هفته نامه پنجره تیتر یک این هفته خود را مصاحبه با شهرام جزایری پس از آزادی وی از زندان انتخاب کرده است. شهرام جزایری چندی پیش، پس از سالها از زندان آزاد شد و اکنون سعیدصدرائیان با او به گفت و گو نشسته است. این هفته نامه به همین بهانه فرمان هشت ماده ای مفاسد اقتصادی رهبر انقلاب را بازخوانی کرده است و در کنار آن نگاهی هم به دیدگاه رهبران انقلاب نسبت به به ثروت اندوزی و مفاسد اقتصادی داشته است. شهرام جزایری در گفت و گوی خود با این نشریه از دوران زندان خود، دلایل دستگیری، رابطه با سیاست مداران چپ و راست و تحریم اقتصادی سخن گفته است. محمود علیزاده طباطبایی وکیل وی، که در این گفت و گو او را همراهی کرده در همین راستا سخنانی را بیان نموده  است. در ادامه قاضی الیاس محمودی قاضی پرونده جزایری نیز مصاحبه ای با پنجره داشته و در آن روند دستگیری شهرام جزایری، فرار وی و کناره گیری از این پرونده را بازگویی کرده است.

نهضت گل به خودی!

نهضت پوسترسازی و حواشی پوستر حمایت از دیپلماسی و توافق هسته ای موضوع بخش سیاست خارجی این هفته نامه است. محمد قادری در یادداشتی با عنوان "کمپین حفاظت از منافع ملی یا گل به خودی" این حرکت را، اشتباهی خطرناک خوانده و تاکید کرده است که وزیر خارجه باید در مقابل این حرکت ها بایستد و اجازه تکرار آن را ندهد. در ادامه سید اسماعیل یاسینی در یادداشت خود گریزی به حواشی پوستر مذکور و نیز روند مذاکرات هسته ای پرداخته زده است. اما دکتر محسن جلیلوند، استاد دانشگاه و کارشناس روابط بین‎الملل در گفت و گویی با پنجره تاکید کرده است که این کمپین ها هیچ تاثیری بر طرف غربی نخواهد گذاشت و هدف داخلی ها از ایجاد این کمپین می تواند ایجاد کمپینی در برابر کمپین دلواپسان باشد. بررسی مشروعیت اقدامات ائتلاف ضد‎ داعش از منظر حقوق بین‎الملل بخش پایانی سرویس سیاست خارجی هفته نامه پنجره را تشکیل می دهد.

غدیر و امام علی در نگاه مستشرقان

بررسی واقعه غدیر و نگاه مستشرقان به این رخداد موضوع سرویس اندیشه هفته نامه پنجره را تشکیل می دهد. سید اسماعیل حسینی مقدم در یادداشتی به بررسی جایگاه امیرالمومنین (علیه‌السلام) در اندیشه مستشرقان پرداخته است و در ادامه مهدی پیشوایی در گفت و گویی تحلیلی بر دیدگاه‎‎های مغرضانه «هنری لامنس» درباره امام علی (علیه‎السلام) داشته است. علل پیدایش تشیع  از نگاه مستشرقان و کنکاشی در آرای آن‌ها، نگاهی به تفکر شیعه توسط شرق‌شناسان و غفلت از ساحت حضوری درون‌دینی، تاملی در برخورد غرض‌ورزانه مستشرقان با شیعه و الغدیر در نقد آرای مغرضان از جمله یادداشت ها و گفت و گوهای دیگر این پرونده است.

رمانی برای انقلاب

بخش ادبیات این هفته پنچره گریزی به  ادبیات انقلاب و آثار آن پیرامون رهبرانقلاب داشته است و رمان دوجلدی مفتون و فیروزه سعید تشکری را مورد بررسی قرار داده است. سعید تشکری در گفت و گویی نسبتا مفصل با این نشریه از رمان نویسی و نویسندگی خود، وظیفه نویسنده در عصرحاضر، عالم سینما و تئاتر و درون مایه رمان مفتون و فیروزه پرداخته است. هم چنین  عبدالرضا فریدزاده و  محمدصادق علیزاده در یادداشت هایی به بررسی این رمان پرداخته اند.
در ادامه  سمیرا ابوالقاسمی در مطلبی نگاهی به کتاب های پیرامون رهبرانقلاب پرداخته است و آثاری چون شرح اسم، داستان سیستان، سفرت به خیر اما، درمینودر و ...را مورد کنکاش قرار داده است.

از اشتباهات آمریکا در مبارزه با داعش تا نمایش جرائم در صدا و سیما

باشگاه اهل قلم با آثاری از محسن اسماعیلی(آیات عدل علی علیه‌السلام در جامعه اسلامی)، سیدسلمان صفوی(آیا مثنوی فاقد ساختار منسجم است؟)، حسن میثمی(بایدها و نبایدهای برجسته‌سازی جرم در تلویزیون) و سیدمحمد روحانی(حاشرین فرعون و حرکت شبانه بنی‌اسرائیل) بخش دیگری از هفته نامه پنجره این شماره است. بخش ترجمه این هفته نیز با یادداشت های (شورش در هنگ‌کنگ بحران در امپراتوری)، (تمام اشتباهات آمریکا در مبارزه با داعش) و (جامعه در دوران پیامبر یا اندیشه پیامبر در دوران کنونی) از رسانه های نیوزویک، فارن پالیسی و السفیر دیگر بخش ثابت هفته نامه پنجره است. امید مهدی نژاد نیز در ضمیمه رایگان هفته نامه پنجره با عبدالحمید قدیریان مدیرهنری و طراح صحنه، لباس و دکور سینما گفت و گویی داشته است.

نظر شما