شناسهٔ خبر: 69332 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

گزارشی از وجود حقیقی یا ساختگی موانع وحدت اصولگرایان؛

چرا اصولگرایان به راحتی توانستند به وحدت برسند؟

همایش وحدت اصولگرایان

به گزارش نماینده، بازگشت به فضای سیاسی کشور پس از فتنه ۸۸ برای اصلاح‌طلبان بسیار سخت بود و این مسئله باعث شد حداقلی‌ترین حضور را در انتخابات بعدی، یعنی انتخابات مجلس شورای اسلامی نهم داشته باشند. در فضای یکجانبه‌ی شکل‌ گرفته، این اصولگرایان بودند که با رقم زدن رقابت، شور انتخابات را حفظ کردند که منجر به حضور ۷۰ درصدی مردم به پای صندوق‌های رای شدند.

اما علیرغم تاکید چندباره‌ی اصولگرایان به رقابت حین انتخابات و هم‌افزایی پس از آن، برخی تمایل داشتند این فضای رقابتی را به هر بهانه‌ای حفظ کرده و از آن تعبیر به انشقاق اصولگرایان کنند. این مسئله موجب شد اصولگرایانی که پیش‌تر بسیار ساده‌تر از اصلاح‌طلبان به وحدت نظر می‌رسیدند، در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم انسجام فکری خود را از دست داده و نتوانستند راهبرد واحد خود را به نتیجه برسانند.

با این حال ائتلاف سه گانه‌ اصولگرایان در انتخابات ۹۲ نشان داد اصولگرایان بر خلاف آنچه ادعا می‌شد از توان اتخاذ راهبرد واحد برخوردار هستند. از طرف دیگر اصولگرایان با مجهز کردن ائتلاف خود به گفتمان پیشرفت اثبات کردند همچنان بر اصول انقلاب پایبند هستند و به جای اتخاذ رویکرد سیاست‌ورزی و سر دادن شعارهای عامه پسند برای کسب رای بیشتر، به دنبال منفعت حقیقی مردم از طریق پیاده‌کردن دغدغه‌های مقام معظم رهبری در دهه‌ی چهارم انقلاب هستند.

در این میان عده‌ای تلاش کردند نتیجه حاصل از انتخابات ۹۲ را شکست اصولگرایان معرفی کنند و از آن تعبیر به شکاف عمیق میان اصولگرایان کنند. اما برگزاری همایش ۱۹ مهر نشان داد نه تنها مسئله وحدت اصولگرایان یک پازل پیچیده یا امری محال نیست بلکه بسیار ساده و سهل الوصول است. اصولگرایان ۲ روز دیگر با توجه به مقوله ضرورت وحدت که همه بر آن اتفاق نظر دارند گرد هم آمده و پیرامون این مسئله به گفت‌وگو خواهند نشست.

با این حال عواملی به عنوان موانع رسیدن به وحدت مطرح می‌شد که  ضعف در رهبری و مسئله جبهه پایداری مهم‌ترین آن‌ها بود که شرحی از آخرین وضعیت این دو به درک واقعیت وضعیت امروز جریان اصولگرایی کمک شایانی خواهد کرد:

 

ضعف در رهبری

با توجه به اینکه امروز جریان اصولگرایی از وجود آقایان عسگر اولادی و مهدوی‌کنی که هر دو از رهبران این جریان بودند بی‌بهره‌اند، اینطور مطرح می‌شود که جریان اصولگرایی در مدیریت راس خود دچار تشتت آرا شده است اما اظهار نظر‌های گروه‌های مختلف این جریان چیز دیگری می‌گوید:

محمدرضا باهنر، رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری و دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین، با اشاره به ضرورت وحدت اصولگرایان می‌گوید: «در وحدت بین علماء که بالاخره ۳ جریان جامعه روحانیت مبارز تهران – در غیاب آیت الله مهدوی کنی -، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و موسسه آموزشی امام خمینی(ره) در آن تاثیر گذار هستند، باید این ۳ مجموعه با هم بنشینند و به یک سری تفاهم‌ها برسند».

دکتر غلامعلی حداد عادل، رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی در پاسخ  به این سئوال که آیا شخصیت‌هایی همچون آیت الله یزدی و مصباح می توانند محور وحدت اصولگرایان باشند یا خیر، می‌گوید:: «بله، می توانند این نقش را ایفا کنند، بزرگان اصولگرایان همیشه محترم بوده‌اند و اصولگرایان نیز همواره احترام پیشکسوتان خود را داشته‌اند. اکثریت اصولگرایان نیز آیت الله یزدی و آیت الله مصباح را قبول دارند».

حجت‌الاسلام محمود رجبی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هم در این راستا می‌گوید: «در شرایطی که آیت‌الله مهدوی‌کنی به دلیل بیماری نمی‌توانند نقش فعالی ایفاء کنند، اصولگرایی به لطف خداوند به این نتیجه رسید که حول محور مورد تأئید مقام معظم رهبری و شخصی فرهیخته یعنی آیت‌الله مصباح جمع شوند».

حجت‌الاسلام تقوی، عضو جامعه روحانیت مبارز نیز با اشاره به نقش بزرگان در همایش ۱۹ مهر می‌گوید: «همگرایی اصولگرایان مورد حمایت آیت‌الله یزدی و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم است؛ آیت‌الله یزدی و آیت‌‌الله مصباح هر دو بر وحدت نیروهای ارزشی و انقلابی تاکید دارند و در همین مسیر نیز عمل می‌کنند».

حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی، عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز هم ضمن اعلام حمایت جامعه روحانیت مبارز از همایش وحدت اصولگرایان با اشاره به اهمیت محوریت علما در بحث وحدت اصولگرایان می‌گوید: «جامعه روحانیت مبارز، آیت‌الله مصباح یزدی را از خود می‌داند چرا که ایشان صرفاً به یک یا چند گروه خاص تعلق ندارد. »

 

جبهه پایداری

برای آنکه اختلافات در بدنه اصولگرایی زیاد شود، تلاش می‌شد جبهه پایداری به عنوان عامل وحدت‌شکن در جریان اصولگرایی معرفی شود، اما اظهار نظرهای اخیر اعضای ارشد این جبهه چیز دیگری می‌گوید:

حجت‌الاسلام محمدناصر سقای بی‌ریا، سخنگوی جبهه پایداری در این راستا می‌گوید: «جبهه پایداری از ابتدای شروع کار خود وحدت با اصولگریان را سرلوحه کاری خود قرار داده‌ و برای تحقق این موضوع با تشخیص آیت‌الله مصباح با تکیه بر ایدئولوژی دوایرمتحدالمرکز اقدامات خود را در حیطه عملی انجام داده است... ما معتقدیم اصولگریان باید با یکدیگر وحدت داشته باشند و در راستای یک برنامه منسجم فعالیت‌های خود را انجام دهند».

بیژن نوباوه، عضو جبهه پایداری نیز در مورد نقش آیت الله مصباح یزدی در مسیر رسیدن به وحدت می‌گوید: «آیت الله مصباح همواره به عنوان یکی از علمای روشنفکر در جامعه ما نقش آفرینی کرده‌اند. الان هم همین است یعنی آیت الله مصباح در دیدارهایی که ما با ایشان داشتیم از وحدت کل جامعه صحبت می‌کنند. یعنی ایشان روشنفکر‌تر از این هستند و به اینکه باید از افتراق اصولگرایان کم شود و به وحدت برسند قائل هستند. ایشان تاکید دارند که اصولگرایان باید به وحدت برسند و تاکید دارند که باید یک جبهه مقتدر و متحد تشکیل شود».

روح‌الله حسینیان دیگر عضو جبهه پایداری با اشاره به جلسات مشترک برخی از اعضای جبهه پایداری با احزاب و تشکل‌های اصولگرا از جمله جمعیت ایثارگران و جمعیت رهپویان می‌گوید: «جبهه پایداری معتقد به وحدت اصولگرایان در انتخابات آینده مجلس است. اصولگرایان در انتخابات آینده مجلس قطعا به وحدت می‌رسند و لیست مشترک ارائه خواهند داد».

حمید رسایی وحدت اصولگرایان را سهل و آسان می‌داند و می‌گوید: «با توجه به این که در مبانی اشتراک ایجاد شده کار در مصادیق سهل و آسان خواهد بود».

نظر شما