شناسهٔ خبر: 69270 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

بررسی مشکلات شهرستان‌های استان تهران با حضور لاریجانی

جلسه مجلس نمایندگان شهرستان‌های استان تهران در جلسه‌ای با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی مسائل و مشکلات حوزه‌های انتخابیه خود را مطرح کردند.

به گزارش  نماینده به نقل از  فارس، ظهر امروز سه‌شنبه ۱۵ مهر، سید حسین نقوی حسینی نماینده مردم ورامین، پیشوا و قرچک، فرهاد بشیری نماینده مردم پاکدشت، حسین گروسی نماینده مردم شهریار، قدس و ملارد و حمیدرضا مشهدی عباسی نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس در جلسه ای با حضور دکتر لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به بیان مشکلات و مسائل حوزه‌های انتخابیه خود پرداختند.

سید حسین نقوی حسینی نماینده مردم ورامین، پیشوا و قرچک در مجلس شورای اسلامی در ابتدا گفت: شهرستان‌های استان تهران پرجمعیت و با الگوهای جمعیتی متفاوت هستند، از این رو یک کلکسیونی از قومیت‌ها و فرهنگ‌های متفاوت در کشور را در خود جای دادند، اما در کل این فرهنگ‌ها همبستگی مشخصی با هم دارند، ولی مسائل بسیار زیاد و قابل بحثی در شهرستان‌های استان تهران مطرح است.

وی تصریح کرد: استان تهران ۱۲ میلیون نفر جمعیت دارد که از این تعداد ۸ میلیون نفر در شهر تهران و ۴ میلیون نفر در شهرستان‌های این استان زندگی می‌کنند، اما در توزیع تریبون‌های مجلس به تناسب جمعیت، عدالت رعایت نشده است و بابت ۸ میلیون نفر جمعیت در استان تهران ۳۰  نماینده در مجلس مشغول به کار هستند، این در حالی است که برای ۴ میلیون نفر جمعیت در شهرستان‌های استان تهران تنها ۵ نماینده وجود دارد.

نقوی حسینی افزود: از این رو از دولت درخواست کردیم که در لایحه‌ای برای رفع این مشکل تفاوت‌ها را در تعداد نمایندگان در نظر بگیرد و بی‌عدالتی‌ها باید برطرف شود، هرچند که برای رفع این مشکل اولویت اول شهرستان‌های شهریار، قدس و ملارد، اولویت بعدی شهرستان‌های بهارستان و رباط کریم و اولویت بعدی شهرستان‌های ورامین، قرچک و پیشوا است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: موضوع بعدی فعالیت‌های دولت در پیگیری پروژه‌های نیمه‌کاره و متوقف شده در ورامین و پیشوا است، چند بار با حضور مسئولان مرتبط این مسائل مطرح شده و ما نگران استان تهران و شهرستان خود هستیم، چراکه اغلب پروژه‌ها متوقف مانده و هر چه تلاش می‌کنیم، مشکلات رفع نمی‌شود.

نماینده ورامین افزود: جلسات ما با حضور وزرا و مسئولان هیچ خروجی مشخصی ندارد و باید گفت که حوزه انتخابیه اینجانب در حال حاضر از لحاظ مسائل مربوط به بخش کشاورزی و آبی شرایط خوبی ندارد البته باید اشاره کرد که به عملکرد استاندار تهران نیز نقدهایی وارد است، هر چند که استاندار از همکاران ما در مجلس بوده، اما پایه کار استان نیست و بسیاری از مسائل عملیاتی نمی‌شود.

وی با بیان اینکه مترو تهران ـ ورامین پروژه بسیار ارزشمندی است، گفت: برای راه‌اندازی مترو تهران ـ ورامین حریم راه‌آهن وجود دارد و حدود ۹۰ میلیارد تومان دولت قبل برای این پروژه در نظر گرفت، اما متأسفانه حدود ۹ ماه است که نیمه کاره به حال خود رها شده است.

نقوی حسینی تصریح کرد: متأسفانه در حال حاضر کشاورزان شهرستان‌های ورامین و پیشوا برای تامین آب مورد نیاز خود به صورت تصفیه دچار مشکل هستند و آب تصفیه خانه‌ها به طور بسیاری هدر می‌رود، همچنین پروژه‌های راهسازی بسیاری متوقف مانده است و در شهرستان‌های حوزه انتخابیه اینجانب مسائل امنیتی رعایت نمی‌شود، البته باید اشاره کرد که مشکل بعدی نحوه تقسیمات کشوری است، زیرا دولت مصوبه‌ای را در این خصوص دارد که خلاف قانون است.

وی خاطرنشان کرد: رئیس جمهور نمی‌تواند جلوی اجرای قانون را بگیرد از این رو مصوبه دولت باید در خصوص تقسیمات کشوری لغو شود و ما این موضوع را چند بار با وزیر کشور در میان گذاشتیم.

همچنین فرهاد بشیری نماینده مردم پاکدشت در مجلس در خصوص مسائل و مشکلات حوزه انتخابیه خود گفت: متأسفانه جلسات بسیاری با حضور مسئولان و وزرا برای پیگیری مسائل و مشکلات برگزار می‌شود، اما هیچ‌گونه خروجی خاصی ندارد.

وی ادامه داد: با عنایت به اینکه یک سال از آغاز به کار دولت یازدهم می‌گذرد و مجلس از وزرا و دولت حمایت‌های بسیاری داشته است، اما برخی از وزرا نمی‌توانند اقدامات خاصی را در رفع مشکلات استان‌ها انجام دهند، از این رو بهتر است که رئیس جمهور وزرایی که نمی‌توانند به خوبی فعالیت‌های خود را انجام دهند، تغییر دهد.

بشیری تصریح کرد: از این طریق است که دیگر مجلس گرفتار استیضاح وزرا نشده و وقت و زمان نمایندگان به سوال از وزرا نمی‌گذرد، چراکه برخی از وزرا نمره قبولی از مجلس نمی‌گیرند، البته استان تهران محرومیت‌های خاص خود را دارد و برای حل این محرومیت‌ها باید تعاملات بسیاری بین دولت و مجلس وجود داشته باشد.

نماینده مردم پاکدشت در مجلس شورای اسلامی افزود: یکی از موارد حاد استان تهران و شهرستان حوزه انتخابیه من خطوط ریلی است همچنین ما برای اطلاع‌رسانی به مردم باید شبکه مستقلی در صدا و سیما داشته باشیم و صدا و سیما باید وقت بیشتری را به طرح مسائل و مشکلات پاکدشت اختصاص دهد.

بشیری با تأکید بر اینکه اعتبار کمتری به استان تهران اختصاص داده می‌شود، گفت: روستاهای استان تهران به لحاظ آب مشکلات بسیاری دارند که وزیر نیرو و کشاورزی باید برای رفع این مشکل تلاش‌های بسیاری داشته باشند، همچنین برای تأمین اعتبار ساخت بیمارستان هم دچار مشکل هستیم.

وی گفت: از سوی دیگر در این دولت آدم‌های مسئله داری پست‌های مدیریتی را در دست گرفتند که اگر این رویه ادامه پیدا کند به مشکلات اضافه خواهد شد.

همچنین حسین گروسی نماینده مردم شهریار، ملارد و قدس در مجلس شورای اسلامی گفت: تحولات بسیار خوبی در این دو دوره مجلس در آئین‌نامه داخلی انجام شده که از این طریق بسیاری از مشکلات حل شده است که باید این موضوع ادامه پیدا کند.

وی افزود: مردم توقعات بسیاری از نمایندگان دارند اما هیچ‌گونه از مصوبات ما در جلسه با وزرا عملیاتی نمی شود و بسیاری از تصمیم گیری ها به حال خود رها می‌شود، بنابراین این موضوع نارضایتی مردم را به دنبال خواهد داشت.

گروسی تصریح کرد: در بحث اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باید به راه‌اندازی کارگاه‌های اشتغال مولد توجه بیشتری شود و باید مسئولان حمایت‌های بیشتری را انجام دهند، بارها در جلسه با وزیر بهداشت گفته شده که اگر نمی‌توانید بیمارستان بسازید ما این پروژه را با حضور خیرین دنبال کنیم. اما وزیر بهداشت تأکید می‌کند که خود وزارتخانه می‌تواند این مسائل را حل کند.

نماینده مردم شهریار، ملارد و قدس با بیان  اینکه فساد اداری یکی دیگر از مشکلات موجود است، گفت: متاسفانه افراد ضعیف و چاپلوسی در این دولت وجود دارند که از دولت‌های گذشته نیز حضور داشتند و به کارگیری آنها در سمت‌های مدیریتی مشکلات بسیاری را به وجود می‌آورد.

حمیدرضا مشهدی عباسی نماینده مردم فیروزکوه و دماوند در مجلس شورای اسلامی در طرح مشکلات حوزه انتخابیه خود استانداری تهران در ارزیابی فرمانداران خود که با عجله آنها را انتخاب کرده به درستی عمل نمی‌کنند و این فرمانداران نفوذ بسیاری در استانداری دارند ما از دولت حمایت کردیم اما اگر تندروی برخی از افراد ادامه پیدا کند مشکلات بسیاری به وجود می‌آورد.

وی افزود: فضای گردشگری بسیاری در دماوند و فیروزکوه وجود دارد و اوقات فراغتی برای ۱۲ میلیون نفر جمعیت استان تهران باید در نظر گرفته شود در جلسات بسیاری به شهردار تهران گفته شد که اماکن تفریحی بسیاری را برای مردم در این منطقه در نظر بگیرد تا بتوان از مناظر و طبیعت این شهرستان‌ها به خوبی استفاده کرد هرچند که هنوز شهرداری اقدام خاصی را در این مورد انجام نداده است.

مشهدی عباسی تصریح کرد: بحث دیگر سد نمرود در این منطقه است که با وجود تجمیع ۱۲۰ میلیون لیتر آب در این سد گفته شده که ۴ درصد از این آب را برای مردم فیروزکوه در نظر بگیرند که بهتر است این عدد به ۲۰ درصد افزایش یابد، همچنین بودجه بیشتری باید به شهرستان‌های فیروزکوه و دماوند اختصاص داده شود.

در پایان رئیس مجلس موضوعات و مسائل مطرح شده از سوی نمایندگان شهرستان های استان تهران را مورد تأیید قرار داد و تأکید کرد که این مسائل در آینده‌ای نزدیک پیگیری خواهد شد.

نظر شما