شناسهٔ خبر: 69144 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

معاون آمانو وارد تهران شد

معاون امور پادمان های آژانس بین المللی انرژی اتمی در رأس هیأتی به منظور ادامه گفت وگوها درباره مسائل فیمابین ایران و آژانس وارد تهران شد.

به گزارش نماینده به نقل از فارس؛ «تریو واریورانتا» معاون مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در امور پادمان ها به همراه هیاتی از آژانس برای ادامه گفت وگوها در خصوص مسایل فیمابین وارد تهران شد.

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی این سفر را به منظور گفت وگو درباره دو اقدام عملی از پنج اقدام گام سوم توافقات ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی برشمرد.

مذاکرات هیات آژانس و سازمان انرژی اتمی امروز - سه شنبه- در محل سازمان انرژی اتمی برگزار می شود.

لازم به ذکر است در پی سفر یوکیو آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و گفت‌وگوهای انجام شده با علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در تاریخ ۲۰ آبان ماه ۱۳۹۲ (۱۱ نوامبر ۲۰۱۲) بیانیه مشترکی صادر و قرار شد که ایران شش اقدام عملی را انجام دهد.

ایران و آژانس در طی دو روز مذاکره در ۱۹ و ۲۰ بهمن ماه ۱۳۹۲ نیز در خصوص ۷ اقدام عملی که توسط ایران تا ۲۵ اردیبهشت ماه ۱۳۹۳ اجرا خواهد شد، توافق کردند.

جمهوری اسلامی ایران تاکنون ۱۳ اقدام عملی را اجرا کرده است.

در طی نشست نمایندگان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ۳۰ اردیبهشت ماه در تهران به ریاست «ترو واریورانتا» معاون یوکیو آمانو مدیرکل آژانس در امور پادمان‌ها و رضا نجفی سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دو طرف ضمن مرور پیشرفت خوب حاصل شده در زمینه اجرای ۷ گام عملی توافق شده، درباره ۵ اقدام عملی دیگر تا ۲۵ اوت (سوم شهریور ماه) اجرا شود، توافق کردند که سه موضوع حل شده و ۲ موضوع باقیمانده است.

از ۵ موضوع بین ایران و آژانس در حال حاضر دو موضوع باقیمانده که علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی اخیرا در جمع خبرنگاران عنوان کرد: راجع به دو مورد باقیمانده قدم‌هایی دارد برداشته می‌شود.

معاون رئیس جمهور همچنین گفت: ما طبق توافقنامه‌ای که با آقای آمانو داشتیم جلو می‌رویم، البته قبلا در رسانه‌ها عنوان شد ما گله‌هایی از آژانس داریم.

رئیس سازمان انرژی اتمی در خصوص این گلایه‌ها عنوان کرد: تفاهم‌نامه‌هایی با آژانس امضا کرده بودیم و قرار مدارهایی با هم گذاشته بودیم و نمایندگان ایشان به ایران آمدند و بعد آن گونه که باید این توافقات منعکس شود، نشد و ما گله‌ خود را کردیم و الان شرایط یک مقدار بهتر شده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: ما الان یک توافقنامه پادمانی با آژانس داریم که در چارچوب آن توافقنامه عمل می‌شود و ما فراتر از آن توافق‌نامه قدم‌هایی را در برخی امور برداشته‌ایم. این نبایستی به این مفهوم باشد که هر اراده‌ای بکنند که انگار خودشان واضع مقررات به صورت لحظه‌ای هستند و می‌خواهند مقررات لحظه‌ای خودشان مورد اجرا قرار گیرد.

گفتنی است یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ۲۶ مرداد ماه نیز برای دومین بار در دولت یازدهم به تهران سفر کرد و ضمن دیدار با حسن روحانی با دیگر مقامات کشورمان از جمله صالحی و محمدجواد ظریف دیدار و گفت وگو کرد.

انتشار اطلاعات طبقه بندی شده در آژانس گلایه ایران را در پی داشته است. براساس این گزارش، در حالی که ایران و آژانس مشغول برنامه ریزی سفر واریورانتا و هیأت آژانس بودند، این خبر توسط خبرگزاری رویترز منتشر شد.

در همین زمینه رضا نجفی سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در گفت وگو با خبرنگار فارس با ابراز تاسف از انتشار اطلاعات طبقه بندی شده آژانس، عنوان کرد: این موضوع یکبار دیگر نگرانی ایران در مورد وجود جاسوسی در آژانس را تایید می کند و لازم است آژانس بین المللی انرژی اتمی به تعهدش برای حفظ اطلاعات محرمانه عمل کند.

نظر شما