شناسهٔ خبر: 68897 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

هیل: دیپلماسی تنها راه حل مناسب برای مسئله هسته‌ای ایران است

مذاکرات/1 «اریکا فین» در مطلبی در پایگاه خبری «هیل» با اشاره به نزدیک بودن ضرب‌الاجل توافق هسته‌ای با ایران، نوشته است که دیپلماسی تنها راه حل مناسب این مسئله است و کنگره آمریکا نباید در مسیر مذاکرات کارشکنی کند.

به گزارش نماینده، «اریکا فین» تحلیلگر مسائل هسته‌ای در یادداشتی در پایگاه خبری «هیل» وابسته به کنگره آمریکا، دیپلماسی و مذاکره را تنها راه حل خوب برای پایان دادن به مناقشه هسته‌ای با ایران دانسته است.

وی با اشاره به بحران‌های متعدد در جهان، نوشته است که این بحران‌ها نباید موجب شود تا جهان از مسئله هسته‌ای ایران غافل شود. وی با این وجود، مناقشه هسته‌ای با ایران را موضوعی «قابل حل» دانسته و نوشته است: «گزینه‌های پیش رو برای روبرو شدن با برنامه هسته‌ای ایران کاملا روشن هستند: یا توافقی جامع به دست می‌آید که اطلاعات دقیقی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران در اختیار جامعه بین‌الملل قرار می‌دهد، یا اینکه وضعیت به منوال کنونی ادامه می‌یابد که در آن صورت عدم ارتباط و شفافیت کافی ممکن است ایالات متحده را به اقدام نظامی علیه ایران وادارد. »

نویسنده این یادداشت با تشریح خطراتی که هرگونه اقدام نظامی حتی حملات هدفمند می‌تواند برای آمریکا داشته باشد، نوشته است که چنین حملاتی حتی در صورتی که موفقیت‌آمیز باشند، «نمی‌توانند دانش را از میان ببرند» و ضمنا موجب اتحاد بیشتر مردم ایران علیه نیروهای متجاوز می‌شوند.

فین در ادامه نوشته است: «در مقابل، یک توافق دیپلماتیک، نظارت‌های سفت و سخت و اقدامات راستی‌آزمایی به موجب آن‌ها دسترسی نامحدود به تأسیسات هسته‌ای ایران ممکن می‌شود، شکل می‌گیرند. با برقراری این پادمان‌ها، شناسایی هرگونه تلاشی برای تقلب، ساده‌تر خواهد بود. »

وی با اشاره به توافق موقتی که سال گذشته در شهر ژنو سوئیس به دست آمد و همچنین پایبندی کامل تهران به مفاد این توافق، نوشته است: «ایران و ۱+۵ برای رسیدن به توافق جامعی که به نحوی قابل راستی‌آزمایی ایران را از ساخت بمب اتم بازدارد، تا ۲۴ نوامبر (۳ آذر) وقت دارد. با توجه به پیشرفت قابل‌توجهی که تاکنون صورت گرفته، بدترین کاری که می‌توان از الان تا آن زمان انجام داد، عدم استفاده از تمام اهرم‌های ممکن برای رسیدن به یک توافق خوب است.

متاسفانه برخی اعضای کنگره بدون آنکه به طرفین فرصت موفقیت در مذاکرات را بدهند، تهدید به تضعیف گفت‌وگوها کردند. به عنوان نمونه، بلافاصله بعد از توافق اولیه، سناتور «رابرت منندز» و «مارک کرک» تلاش کردند تا در اقدامی که نقض مفاد توافق به شمار می‌آمد، تحریم‌های جدیدی را وضع کنند. خوشبختانه، مخالفت کافی وجود داشت و این لایحه رأی نیاورد. »

تازه‌ترین دور از مذاکرات هسته‌ای ایران و اعضای دائم شورای امنیت به علاوه آلمان جمعه گذشته در شهر نیویورک پایان یافت. روز گذشته ۳۵۴ نفر از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا با امضای نامه‌ای خطاب به وزیر خارجه این کشور، خواستار اتخاذ مواضع سختگیرانه در مذاکرات شدند.

فین در ادامه در مورد برخی خواسته‌های مطرح‌شده در مذاکرات نوشته است: «برخی دیگر از اعضا هم مفادی را برای توافق نهایی مطرح کرده‌اند که پذیرش آن‌ها برای ایران غیرممکن است، مواردی نظیر اسقاط کردن سانتریفیوژ‌های نصب‌شده. راه‌های دیگری وجود دارد که همزمان هم ایران را از ساخت بمب اتم بازدارد و هم از لحاظ سیاسی قابل قبول باشد. به عنوان نمونه، همانطور که «کلسی دونپورت» از انجمن کنترل تسلیحاتی می‌گوید، با اعمال محدودیت‌های مناسب و بازرسی‌های سرزده، هم ایران می‌تواند برنامه غنی‌سازی اورانیوم خود را حفظ کند، هم جامعه جهانی مطمئن خواهد بود که تهران نمی‌تواند در زمانی کوتاه به سمت تولید موارد لازم برای ساخت بمب اتم حرکت کند. »

وی در پایان تصریح کرده است که کنگره باید به مذاکرات فرصت موفقیت دهد، چراکه دیپلماسی این ظرفیت را دارد که طرفین را به دستیابی به اهداف خود نایل کرده و در عین حال از بروز درگیری جدید جلوگیری کند.

 

نظر شما