شناسهٔ خبر: 68551 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

گزارشی از مواضع اخیر اصلاح‌طلبان در خصوص ائتلاف عارف - لاریجانی؛

چطور اصلاح‌طلبان از لاریجانی عبور کردند؟

لاریجانی/1

به گزارش نماینده به نقل از آریا، محمدرضا عارف از چهره های شناخته شده اصلاح طلبان اگر چه در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم به نفع حسن روحانی میدان رقابت را ترک کرد اما حالا این شخصیت سیاسی از عزم جدی خود برای حضور در انتخابات مجلس دهم خبر می‌دهد و می‌گوید: «ما بعد از انتخابات خرداد ۹۲ برای انتخابات مجلس آینده در حال برنامه ریزی هستیم و به‌صورت شفاف هم فعالیت‌های‌مان را به اطلاع افکار عمومی می‌رسانیم».

پس از اعلام صریح عدم تمایل ناطق نوری برای حضور در مجلس آینده عارف بیش از گذشته به حمایت قاطع اصلاح طلبان دلبسته و امیدوارنه برای ورود به ساختمان بهارستان تلاش می کند. در این میان اما آنچه کار را برای عارف سخت‌تر می‌کند جایگاه و موقعیت علی لاریجانی در مجلس است. موقعیتی که می‌تواند برنامه اصلاح‌طلبان را تحت الشعاع خود قرار دهد.

شاید به همین دلیل است که برخی از احتمال نزدیک شدن اصلاح‌طلبان به علی لاریجانی سخن می‌گویند چرا که لاریجانی در طول سال‌های گذشته نه تنها توانسته به سطحی از تعامل با اصلاح طلبانی که حاضرند در چارچوب های مشخص شده نظام کار کنند، برسد بلکه با دولت روحانی که با رای اصلاح طلبان قدرت را در دست گرفته روابط خوب و صمیمانه ای برقرار کرده و تلاش داشته است دولت را در رسیدن به اهدافش کمک کند. حالا در چنین شرایطی اگرچه احتمال نزدیک شدن حامیان روحانی به علی لاریجانی قوت بیشتری به خود گرفته اما عبدالله ناصری، عضو بنیاد باران در آخرین اظهار نظر خود گفته است :«اگر عارف وارد مجلس شود و قرار باشد اصلاح‌طلبان از میان او و لاریجانی، کسی را به عنوان رئیس مجلس انتخاب کنند، قطعا از عارف حمایت خواهند کرد».

این همه نشان می دهد اکنون اگر پایان این ائتلاف قطعی نشده باشد رسیدن به آن سخت تر از همیشه است. چراکه دیگر چهره های اصلاح طلب نیز بر حمایت از محمدرضا عارف تاکید می کنند.

لاریجانی هرچه باشد یک اصولگراست

در این میان داریوش قنبری، عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری گفته است:«لاریجانی هرچه باشد یک اصولگراست ... اصلاح طلبان از آقایان خاتمی و هاشمی انتظار دارند که در انتخابات مجلس دهم آقای عارف را به عنوان محور اصلاح طلبان مورد حمایت قرار دهند... حمایت اصلاح طلبان از آقای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم به دلیل ایده های اصلاح طلبانه ایشان بوده است بنابراین در انتخابات مجلس دهم هم اصلاح طلبان معیارهای  خاص خودشان را دارند و باتوجه به آن معیارها در انتخابات ورود خواهند کرد ... باید توجه داشت که پیروزی اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم به دلیل ازخودگذشتگی آقای عارف بود بنابراین انتخابات مجلس دهم فرصت مناسبی است برای جبران این از خودگذشتگی. این انتظار وجود دارد که بزرگان جریان اصلاحات از محوریت عارف در انتخابات مجلس دهم حمایت کنند... اگرچه مشی آقای لاریجانی میانه روی بوده و دراین راستا تلاش بسیاری کردند اما ایشان درهرحال یک اصولگراست. البته بنده مخالف نیستم که در بین اصلاح طلبان چهره های معتدل اصولگرا هم حضور داشته باشند اما در عین حال معتقدم محوریت و اکثریت باید در اختیار اصلاح طلبان باشد».

لاریجانی با ما فاصله فکری دارد

در همین حال ناصر قوامی نماینده مجلس ششم  درباره حمایت اصلاح طلبان از علی لاریجانی در انتخابات مجلس دهم می‌گوید: «آقای لاریجانی از لحاظ فکری با اصلاح طلبان فاصله زیادی دارند بنابراین فکر نمی کنم این طیف بتواند با تفکر آقای لاریجانی همراه شوند... بنده معتقدم اگر آقای عارف بخواهد در تهران لیستی بدهد که بشود پشت سر ایشان حرکت کرد این افراد رد صلاحیت می شوند و به جای آنها افرادی تایید می شوند که به تفکر اصلاح طلبان نزدیک نیستند بنابراین بعید می دانم اصلاح طلبان هماهنگ شوند».

عارف سرلیست اصلاح طلبان می شود

عابد فتاحی، نماینده اصلاح طلب مجلس شورای اسلامیبا تاکید براین مطلب که علی لاریجانی و علی مطهری را افرادی فراجناحی می داند به انتخابات مجلس دهم اشاره کرده و می‌گوید: «بنده باتوجه به حضور گسترده مردم در انتخابات، مجلس دهم را ازآن اصلاح طلبان می دانم و معتقدم آقای عارف سرلیست اصلاح طلبان خواهد شد... اگر اصلاح طلبان بتوانند اکثریت کرسی های پارلمان از آن خود کنند قطعا ریاست مجلس را به دست خواهند آورد... علی لاریجانی در مجلس جایگاه خاصی دارد درواقع ایشان جاذبه ای دارد که به این راحتی ها از بین نمی رود... آقای لاریجانی درمجلس یک حاکمیت خاصی دارد که نشات گرفته از محبت خاصی است چراکه مجلسی ها نسبت به ایشان رابطه احساسی خاصی دارند... کمتر کسی می تواند برای رسیدن به کرسی ریاست پارلمان، علی لاریجانی را از میدان رقابت خارج کند درواقع عشق و علاقه نماینده ها به ایشان به راحتی خاموش نمی شود».

 فعلا کسی رقیب لاریجانی نیست
علیرضا محجوب، دبیرکل خانه کارگر و دیگر نماینده اصلاح طلب مجلس نهم اگرچه صحبت درباره انتخابات مجلس دهم را زود هنگام دانست اما در عین حال تاکید می‌کند: «درحال حاضر گروه‌ها و افراد به دنبال جمع آوری اطلاعات در این زمینه هستند لذا هرکسی می تواند در این باب عمل کند در این میان آقای ناطق نوری بهترین گزینه ای بود که می توانست شرایط وحدت ملی را فراهم کند... کسانی که قصد دارند در انتخابات آینده وارد رقابت شوند باید بر تحقق وحدت ملی تاکید داشته باشند و این وجه ممتاز را از خود نشان دهند تا بتوانند در انتخابات موفق شوند... در حال حاضر نمی توان کسی را برای ریاست مجلس رقیب آقای لاریجانی دانست چراکه ایشان درحال حاضر رییس مجلس هستند البته این مسائل قابل تحلیل و بررسی است... ترکیب مجلس دهم قطعا در انتخاب رییس مجلس نقش بسزایی خواهد داشت البته تردیدی نیست که آقای لاریجانی هم همچون آقای ناطق نوری به عنوان رییس مجلس موفق عمل کرده است».

واکنش اصولگرایان به ائتلاف اصلاح طلبان با علی لاریجانی

جعفر شجونی، عضو جامعه روحانیت مبارز درباره حمایت اصلاح طلبان از علی لاریجانی گفت: «آقای لاریجانی بالاتر از آن است که بخواهد به سمت اصلاح طلبان گرایش پیدا کند آنها. در پرونده خودشان گناه سنگینی دارند لذا آقای لاریجانی به اصلاح طلبان نیازی ندارد... جایگاه آقای لاریجانی در نزد اصولگرایان معتبر است بنابراین نیازی به دیگران ندارد. ایشان بالاتر از این حرفهاست که به اصلاح طلبان نیازی داشته باشد... دیگر نامی از آقای عارف نیست که کسی بخواهد به او تکیه دهد. آقای عارف یک مهره سوخته است و دیگر به درد اصلاح طلبان و دیگران نمی خورد همانطور که گفتم ایشان حذف شده است... لاریجانی به اصلاح طلبان نیازی ندارد... اگر اصلاح طلبان به سمت آقای لاریجانی بیایند برگ برنده برای آقای لاریجانی است اما چیزی گیر اصلاح طلبان نمی آید یعنی ایشان کمکی به اصلاح طلبان نمی کند و آبروی خودش فدای آنها نخواهد کرد... اصلاح طلبان دیگر باخته اند. اینها اگر فتنه را فتنه ندانند باخته اند و مردم به اینها توجه نخواهند کرد چراکه فتنه به نظام ضربه زده  و استخوان لای زخم است پس آنها نمی توانند به فتنه تکیه داشته باشند بنابراین اول باید آن را محکوم کنند».

لاریجانی محور وحدت اصولگرایان معتدل می شود

اما بهروز نعمتی، سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی معتقد است: «مجلس دهم متعلق به اعتدالیون هردو جناح اصلاح طلب و اصولگراست که چارچوب نظام را قبول دارند و خط قرمزها را رعایت می کنند. افراطیون هردو جناح سیاسی کشور در مجلس آینده جایی نخواهند داشت... آقای لاریجانی خیلی زودتراز آقای دکتر روحانی پرچم اعتدال را بالا بردند دراین راستا تشکیل فراکسیون رهروان ولایت کار بسیار بزرگی بود که توسط دکتر لاریجانی صورت گرفت و این موضوع همچنان هم ادامه دارد لذا این اصلاح طلبان هستند که باید تصمیم بگیرند آقای لاریجانی را در انتخابات آینده به عنوان محور انتخاباتی خود برگزینند... اصولگرایان معتدل در انتخابات آینده حول محور آقای لاریجانی جمع خواهند شد البته نتیجه انتخابات بستگی به رای و نظر مردم دارد».