شناسهٔ خبر: 68496 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

دنبال دلایل محبوبیت «کلاه قرمزی» باشید

کراپ‌شده - کارتخوان طهماسب صلح‌جو تأکید کرد بهتر است ما به دنبال دلایل موفقیت آثاری چون «کلاه قرمزی» و «شهر موشها» باشیم و بر همین اساس در عرصه سینمای کودک جلو برویم تا اینکه بخواهم از آمریکایی‌ها تقلید کنیم و «هری پاتر» بسازیم!

به گزارش نماینده، طهماسب صلح‌جو منتقد سینما در گفتگو با مهر درباره نسبت داستان‌های کهن و فناوری‌های مدرن در ساخت آثار کودک و نوجوان اظهار کرد: هنوز در سینمای کودک و نوجوان ایران نمونه‌ای نداریم که با استفاده درست از تکنولوژی دیجیتال و مانند آن ساخته شده باشد. یکی از جذاب‌ترین فیلم‌ها و سریال‌های کودک که از سال‌های قبل برای کودکان تولید شده و همچنان محبوبیت خود را حفظ کرده، «کلاه قرمزی» است و در حال حاضر «شهر موشها ۲» بعد از این همه سال مورد استقبال واقع شده است و این نشان می‌دهد که مدل‌های سنتی سینمای کودک، همچنان با کودکان و حتی بزرگسالان ارتباط برقرار می‌کند.

وی افزود: ما متاسفانه درباره مقوله‌ای صحبت می‌کنیم که هنوز شناخت کاملی از آن نداریم. اینجا موضوع «تربیت سلیقه» مطرح می‌شود که ریشه آن در تاریخ فرهنگ ما است، ما دقیقا نمی‌دانیم که چه چیز در «کلاه قرمزی» وجود دارد با اینکه ساختارش بسیار ساده است و در آن از جلوه‌های ویژه مجذوب‌کننده دیجیتالی استفاده نشده، اما همچنان به چشم کودکان، نوجوانان و حتی بزرگسالان جذاب است. این در حالی است که شاید برای یک کودک اروپایی جذاب نباشد. ما دلیل این جذابیت را نمی‌دانیم و باید درباره آن کار پژوهشی انجام شود.

این منتقد تصریح کرد: ما نباید فکر کنیم به دلیل اینکه آمریکایی‌ها «هری پاتر» می‌سازند، ما هم باید همانطور عمل کنیم. حتی ممکن است ما پاسخ مناسب را از آن دریافت نکنیم.

صلح‌جو در پایان یادآور شد: مسئولان سینمای کودک و متولیان این حوزه باید کار پژوهشی انجام دهند تا دلایل جذابیت آثار کودک مشخص شود. اگر این دلایل را پیدا نکنند به دنبال تقلید می‌روند. این در حالی است که ما اصلا سابقه و پیشینه ادبیات کودکان کشورمان را نمی‌شناسیم.

نظر شما