شناسهٔ خبر: 68423 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ماجرای پیدا شدن خلبان پس از 10 سال!

سرهنگ بازنشسته هوانیروز، گفت: هر مسئولی در هر مقامی از هوانیروز به نیکی یاد می‌کند و این به نیکی یاد‌کردن به خاطر فداکاری‌ها و جانفشانی‌هایی بوده که در هوانیروز انجام شده و از خود نام ماندگاری به جا گذاشته است.

به گزارش نماینده به نقل از باشگاه خبرنگاران، تیزپروازان هوانیروز با آغاز جنگ تحمیلی و در عملیات‌های مبارزه با ضدانقلاب، ۶۰ هزار ساعت پرواز عملیاتی داشتند و ۴۴ شهید را در آن برهه زمانی حساس تقدیم انقلاب کردند.

در زمان جنگ تحمیلی نیز ۲۴۶ شهید و ۶۰۰ جانباز در طول ۳۰۰ هزار پرواز عملیاتی به انقلاب اسلامی تقدیم کردند.

در حوزه‌های سدسازی، مخابرات، مأموریت‌های مردم‌یاری، انتخابات و جابجایی مقامات شرکت فعال داشته‌اند.

این‌ موارد گوشه‌ای از خدمات و رشادت‌های هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران بعد انقلاب و در هشت سال دفاع مقدس بود.  

به همین مناسبت بر آن شدیم تا پای صحبت چندی از خلبانان امدادی هوانیروز بنشینیم و برگی زرین از افتخارات این بزرگمردان عاشق به وطن را بازگو کنیم.


برای ما خلبانان هوانیروز جنگ از خیلی قبل‌تر از ۳۱ شهریور ماه رخ داد

سرهنگ بازنشسته " اردشیر کریم‌زاده" خلبان هوانیروز جمهوری اسلامی ایران قسمتی از خاطرات خود در دوران هشت سال دفاع مقدس را بازگو کرد.

خلبان کریم‌زاده در سال ۵۴ به استخدام هوانیروز درآمده و در سال ۱۳۸۴ بعد از سی سال خدمت بازنشسته شده و بیش از ۲۰۰۰ ساعت پرواز عملیاتی داشته‌است.

وی گفت: در عملیات‌هایی مثل فتح‌المبین، بیت‌المقدس، رمضان، خیبر، کربلای ۵، والفجر ۱۰ شرکت فعال داشتم، از کمک‌خلبانی به سر‌استاد خلبانی رسیدم، خلبان هلیکوپتر ۲۱۴ بودم که ماموریت‌های ترابری، تخلیه مجروح، ‌حمل بار و مهمات، بار داخلی و خارجی، در مناطق عملیات نبرد را بر عهده داشتم.
 
این سرهنگ بازنشسته افزود: برای ما خلبانان هوانیروز جنگ خیلی قبل‌تر از ۳۱ شهریور ماه رخ داد زیرا بعد از انقلاب اسلامی فضای مسمومی در قسمت شمالغرب کشور پدید آمد؛ و عده‌ای ضد انقلاب قصد جدایی کردستان از کشور عزیزمان داشتند.

با توجه به کاربرد هلیکوپتر و با توجه استراتژیک بودن هلیکوپتر و همه کاره بودن آن خیلی زود به چشم مسئولین آمد و چون قسمت شمال‌غرب کشور دارای مناطق کوهستانی است از همین رو استفاده از هلیکوپتر در این مناطق اهمیت زیادی داشت و به دلیل کوهستانی بودن مناطق شمالغرب ضربات سهمگینی به رزمندگان وارد می‌کرد از همین رو هلیکوپتر خیلی زود توانست خودش را به دلیل فراهم کردن امنیت در منطقه به مسئولین نشان بدهد و توانست از پس ضد انقلاب برآید.

خلبان کریم‌زاده اظهار داشت: هوانیروز از همین رو با پروازهای زیاد و تلاش‌های نیروهای زمینی اعم از بسیج، سپاه و ارتش توانستیم امنیت را به کردستان باز‌گردانیم و با به عمل آمدن این امنیت اعتماد به نفس زیادی در بین رزمندگان و به خصوص هوانیروز ایجاد شد و به محض اینکه جنگ شروع شد خلبانان هوانیروز به دلیل اینکه در جنگ با ضد انقلاب در کردستان حضور داشتند هیچ ترس و واهمه‌ای نداشتند.

وی به ذکر نام تعدادی از شهدای هوانیروز پرداخت و گفت: شهیدانی مثل شیرودی، کشوری و شمشادیان افرادی بودند که با پروازهای خود دشمن را متوقف کرده و به مرور زمان از مناطق اشغالی بیرون راندند و از پایگاه‌های جنوب نیز می‌توان از خلبانانی مثل شهید وطن‌پور، ‌آذین و فداکاری دیگر همکاران‌مان که توانستند اهواز و سوسنگرد را از سقوط نجات دهند اشاره کرد.
 


این سرهنگ بازنشسته تصریح کرد: به مرور ایام با ترکیب نیرو و تشکیل گردان‌ها و تیپ‌‍‌ها نیروهای مسلح در عملیات‌های مختلف همچون ثامن‌الائمه، فتح المبین، بیت المقدس به طوری کلی توانستیم رژیم بعث عراق را از میهن اسلامی بیرون برانیم.

وی گفت: بیشترین عملیات ما تخلیه مجروح بود، با هلیکوپترهای نجات پرواز می‌کردیم و اگر هلیکوپترهای کبری مورد اصابت قرار می‌گرفت تیم‌های نجات خلبانان را نجات می‌دادند و برای مداوا به بیمارستان می‌رساندند تا اجازه ندهیم خلبان دچار مشکل شود.

کاپیتان کریم‌زاده ادامه داد: خلبان هلیکوپتر ۲۱۴ رسالت سنگینی دارد و به مراتب کارش سخت‌تر از خلبان هلیکوپتر کبری است که باید مجروح را به محل امن برساند و وظایف خود را به هر طریق انجام دهد و هوانیروز ۳۰۰ هزار ساعت پرواز در جنگ داشته، ۲۶۳ هزار مجروح را تخلیه کرده، نزدیک به ۲۷۰ تا ۲۷۵ هزار نفر را جابجا کرده و صد‌ها دستگاه تانک و ادوات نفربر را منتقل کرده و برگ زرینی در پرونده هوانیروز ثبت شده است.

به هوانیروزی بودن خود افتخار می‌کنیم/ گل سر سبد ارتش هوانیروز بود

خلبان کریم‌زاده بیان داشت:  ‌هلیکوپتر‌های ۲۱۴ که مخصوص امداد و نجات هستند به کمک خلبانان می‌شتابند و با امداد رسانی مجروحان را به مکان امن منتقل می‌کنند. از همین رو ‌خلبانی، خود یک افتخار، سعادت و توفیقی بود که خدا به ما داد چون انقلاب شد و بعد از انقلاب در مناطق شمالغرب ضد انقلاب فعالیت کردند و فعالیتشان بسیار زیاد بود و خیلی از رزمندگان را شهید کردند. ما به خود می‌بالیم که توانستیم جان هموطنان و همرزمان خود را نجات دهیم که این خود توفیقی است که خدا به ما داد و من شخصاً به هوانیروزی بودن خود افتخار می‌کنم.

وی با بیان اینکه، اگر توصیف شود که چه کمک‌های شایان توجهی توسط هوانیروز انجام شده است باز هم کامل گفته نشده، گفت: هوانیروز در سیل و زلزله امدادرسانی کرده و من اولین هلیکوپتری بودم که در زلزله زنجان خود را به منطقه رساندم و وقتی با استاندار به مناطق زلزله زده رفتیم جاده‌ها تخریب شده بود ولی هلیکوپتر با پتانسیل خود در ۱۵ دقیقه به مناطق زلزله‌زده رسید و از اینکه می‌توانستیم به هموطنان خود کمک کنیم به خود می‌بالیدیم.

کاپیتان کریم زاده ادامه داد: بعد از بازنشستگی در راستای آرمان‌های شهدا و آزادگان کارهای فرهنگی انجام دادیم و برای جانبازان کتاب تهیه کردیم و تا آنجا که توانستیم هوانیروز را به هموطنان شریفمان بیشتر شناساندیم و در قالب یک کتاب حماسه‌های ماندگار یکصد عملیات را با جزئیات برای مردم عزیز معرفی منتشر کردیم و بنده به شخصه در قالب سخنرانی‌ها در دانشگاه و مراکز فرهنگی شرکت می‌کنم و به دوستان چنین توصیه‌ای داشتم.

این سرهنگ بازنشسته در رابطه با شغل فعلی خود گفت: اکنون خوشحالم که در شرکت نوید مشغول به کار هستم و بچه‌های هوانیروز اکنون هم کار امداد و نجات انجام می‌دهند و در شرکت نوید خلبان‌ها عمدتاً در کار امداد و نجات هستند و با هلکوپترهای میل ۲۰۵ پرواز می‌کنند و کار امداد و نجات انجام می‌دهند.

وی با تأکید بر اینکه گل سر سبد ارتش هوانیروز بود، گفت: از هر مسئولی و در هر مقامی اگر از هوانیروز بپرسید به نیکی یاد می‌کند و این به نیکی یاد‌کردن به خاطر فداکاری‌ها و جانفشانی‌هایی بوده که در هوانیروز انجام شده و از خود ماندگاری به جا گذاشته است.

خلبان هلیکوپتر ۲۱۴ رسالت سنگینی دارد و به مراتب کارش سخت تر از خلبان هلبکوپتر کبری است

وی به بیان خاطره‌ای پرداخت و گفت: یک روز ۶ صبح به ماموریتی در شمال عراق اعزام شدم وقتی که از مأموریت به هدف مقصد در حرکت بودم دیدیم از یک دره آمبولانسی به بالا حرکت می‌کند و با علامت سعی می‌کند مطلبی را مطرح کند، با علامت آمبولانس متوجه شدم که کاری دارد و می‌گوید که صبر کن تا امدادرسانی من انجام شود و من صبر کردم تا او کارش را انجام دهد.

در‌‌ همان لحظه بالای سرم یک هواپیما بود و دیدم هیچ کس نیست و فقط من هستم و چون قول دادم نمی‌توانستم محل را ترک کنم و وقتی آمبولانس کارش را انجام داد من به سرعت به سمت مقابل دره رفتم و این موضوع به خیر گذشت.

۱۰سال بعد مأموریتی در همدان داشتم با توجه به اینکه نظام جمهوری اسلامی به همه آرای شهروندانش احترام می‌گذارد پیش‌بینی می‌کند که آرای همه آن‌ها را جمع کند، لذا هوانیروز هم در این زمینه کمک موثری می‌کند و به وظیفه خود عمل می‌کند.

یک روز وقتی در اتاق معاونت سیاسی نشسته بودم معاون سیاسی گفت به دنبال خلبانی هستم که با او رابطه معنوی دارم من گفتم بگو کیست؟ که او گفت در عملیات والفجر ۱۰ راننده امبولانسی بودم که صبح زود ۲ مجروح داشتم و اتفاقات آن روز را شرح داد و خاطره آن زمان زنده شد من گفتم آن خلبان من هستم. معاون سیاسی من را بغل کرد و گفت ۱۰ سال است به دنبالت می‌گردم تا بگویم خیلی مردی.

خلبان کریم‌زاده خاطرنشان کرد: من در دوران دفاع مقدس با سردار "رحیم صفوی"، سردار "رشید"، امیر "حسنی سعدی" و برادران ارتشی پرواز داشتم.

نظر شما