شناسهٔ خبر: 68059 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم

دستبوس عبدالکریم سروش و فعال فتنه، مردِ در سایه معاونت قرآنی ارشاد؟

فتنه دشتبانی، یکی از اعضای رسمی ستاد یکی از سران فتنه و نیز عضو شورای و مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه تهران در جریان فتنه بود.

به گزارش نماینده به نقل از نسیم، اواخر پاییز سال گذشته بود که پس از چند ماه بالاخره معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد، از سوی علی جنتی انتخاب شد؛ حجت الاسلام محمدرضا حشمتی، معاون فرهنگی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) گزینه انتخابی از سوی سکاندار فرهنگ کشور برای معاونتی تازه نوپا و مهم به نام قرآن و عترت بود.

زمزمه انتخاب حشمتی به دلیل حاشیه های پر رنگ سیاسی وی، باعث سوالاتی در بین اهالی رسانه و دلسوزان جامعه قرآنی کشور و حتی باعث برخی اعتراضات و ابراز نگرانی نسبت به سیاسی کاری و حتی حمایت از فتنه گران در این معاونت شد که حشمتی در همان ابتدای کار، تاکید کرد که معاونت را به محلی برای اقدامات سیاسی خود تبدیل نخواهد کرد.

هر چند این یکسال معاونت قرآنی تقریبا در سکوت و با حاشیه های محدودی سپری شد اما آگاهان کم کم متوجه شدند که زیرپوست ساختمان خیابان هاشمی فر، اتفاقاتی در حال وقوع است که چندان خوشایند نیست؛ نفوذ برخی چهره های سابقه دار امنیتی و فعالین فتنه ۸۸ در این معاونت که امر مقدس ترویج کلام الله را بر عهده دارد نگرانی ها را تشدید کرده بود.

* معاونت قرآن و عترت، پایگاه فتنه گران می شود؟

یکی از افرادی که حضورش در معاونت قرآن و عترت تعجب همگان را بر انگیخت و تعدادی از فعالین قرآنی کشور نیز در تماس با «نسیم»، نسبت به حضور و نقش تاثیرگذار وی در معاونت قرآنی ارشاد ابراز نگرانی کردند، "داود دشتبانی" است؛ عضو سابق شورای مرکزی دانشگاه تهران که اکنون بدون هیچ سابقه ای در فعالیت های قرآنی سمت مسئول دفتری معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ ارشاد و اسلامی را بر عهده گرفت، البته به صورت چراغ خاموش و بدون هیچ حکم رسمی از جانب حجت الاسلام حشمتی اما با حضوری قدرتمندانه و تاثیرگذار در مهمترین نهاد قرآنی دولت.

http://jahannews.com/images/docs/files/۰۰۰۳۸۱/nf۰۰۳۸۱۹۴۳-۱.jpg

اما داود دشتبانی کیست؟ دشتبانی، یکی از اعضای رسمی ستاد یکی از سران فتنه و نیز عضو شورای و مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه تهران در جریان فتنه بود. البته پیش از سال ۸۸ و در سال ۸۴ که مرحوم آیت الله عمید زنجانی به ریاست دانشگاه تهران منصوب شد، مسئول دفتر فعلی و دست راست معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد از جمله عوامل اصلی توهین و هتاکی به وی بود که به همین دلیل از سوی دادسرای کارکنان دولت به دلیل "توهین به روحانیت" فراخوانده شد.

* از بوسیدن دست عبدالکریم سروش تا حمایت از سران فتنه

اما بهمن ماه سال ۸۸، در پی فعالیت های شدید ضدانقلابی و ملتهب کردن فضای این دانشگاه در حمایت از فتنه توسط وی، کمیته انضباطی دانشگاه تهران، حکم به اخراج این عنصر افراطی از محیط علمی دانشگاهی داد.


فیلم

۲۴ آذر همان سال بود که سایت"خبرنامه دانشجویان ایران" خبر دیگری از فعالیت های این عنصر افراطی در دفاع از فتنه و عملکرد حجت الاسلام حشمتی در مقام معاونت فرهنگی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) منتشر کرد. در این خبر آمده بود: "یک عضو فعال انجمن اسلامی دانشگاه تهران شب گذشته به عنوان جعلی خبرنگار و از طرف «جهاد دانشگاهی» در دانشگاه تربیت معلم حاضر شد. داوود دشتبانی، عضو سابق شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه تهران و از اعضای موثر فعلی این تشکل که بورسیه ارشد جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران نیز است، شب گذشته در مراسم جهاد دانشگاهی دانشگاه تربیت معلم حاضر شد و در مقابل دانشجویانی که به یک مهمان برنامه انتقاد داشتند به داد و فریاد پرداخت.

بر اساس این گزارش دشتبانی که کارمند جهاد دانشگاهی است، زمانی که می بیند دانشجویان دانشگاه تربیت معلم، حجت الاسلام محمدرضا حشمتی، معاون فرهنگی موسسه حفظ و نشر آثار حضرت امام را به چالش کشاندند در مقام خبرنگار با دانشجویان منتقد دست به یقه می شود ولی با پیگیری دانشجویان معلوم می شود این آقای خبرنگار اساسا کارت خبرنگاری ندارد. "

مسئول دفتر و مرد پشت پرده معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، همچنین از جمله امضا کنندگان نامه به رئیس قوه قضاییه در دفاع از سران فتنه و حامیان رفع حصر آنان بود.

ولی رفتارهای سوال برانگیز دشتبانی تنها محدود به فتنه ۸۸ نبود؛ وی از جمله چهره هایی است که فعالانه در پی ریزی برخی ناآرامی ها در استان های آذری زبان کشور نقش داشت.

به عنوان نمونه، وی پس از مشارکت در بروز برخی ناآرامی های قومیتی در گفتگویی با یکی از رسانه های ضدانقلاب، به بهانه خشک شدن دریاچه ارومیه ضمن حملات شدید به جمهوری اسلامی، خشک شدن این دریاچه را نتیجه دیکتاتور بودن نظام دانست!

اما چند روز پیش از انتصاب حجت الاسلام حشمتی به عنوان معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد بود که داود دشتبانی در ۱۶ آذر ۹۲ در مناظره دانشگاه سیستان و بلوچستان، با افتخار از لزوم بوسیدن دست عبدالکریم سروش(که صراحتا وحیانی بودن قرآن را زیر سوال می برد) نام برد و گفت: "من پیشاپیش می گویم من تلاش سروش را ترجیح می دهم به تلاش سعید عسگر که با اسلحه اش! سروش با شبهه اندازی هایش بیشتر به اسلام خدمت کرده است! روشنفکری وادار کرده است به امامت؛ نبوت، وحی و... فکر کنیم. ما باید دست سروش و بازرگان را ببوسیم! ".

وی پیش از این نیز، در مراسمی که برای تجلیل از هاشم آغاجری، دیگر فعال فتنه و توهین کننده به مراجع تقلید برگزار کرده بود با افتخار اعلام کرد که: "هاشم آقاجری در عین حال که برای ما نماد و مجسمه‌ی استقامت بر آرمان‌ها و اندیشه‌های بلندپایه است، نماد آزاداندیشی است. "

* حامی فتنه، مرد در سایه معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد؟

اینها تنها بخشی از سوابق افراطی داود دشتبانی، در دفاع از فتنه و مخالفت علنی با نظام جمهوری اسلامی و حتی حمایت از افراد مساله داری نظیر عبدالکریم سروش بود؛ حال سوال این جا است که معیار و مبنای حجت الاسلام حشمتی، در انتصاب نامبرده به این مسئولیت مهم و تفویض اغلب اختیارات خویش به دشتبانی چیست؟ آیا کسی که صراحتا از لزوم بوسیدن دست سروش، سخن به زبان می آورد شایسته آن است که مرد در سایه و قدرتمند اصلی ترین نهاد قرآنی دولت باشد؟

نظر شما