شناسهٔ خبر: 67039 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

برنامه اهدای کتاب در پنج قاره جهان اجرا می‌شود

اهدا برای اولین بار از ژاپن تا جاماییکا، کشورهای مختلف جهان در برنامه اهدای کتاب که شامل تهیه کتاب رایگان برای کودکان پیش دبستانی می‌شود، شرکت می کنند.

به گزارش نماینده به نقل از بوک ترید، خیریه مطالعه کتاب با اعلام نام جدیدترین کشوری که به برنامه اهدای رایگان کتاب برای کودکان پرداخته، رئوس برنامه های امسالش را اعلام کرد.

جدیدترین کشور که اندونزی است در کنار ۳۲ کشور دیگر امسال در برنامه خیریه مطالعه رایگان کتاب در سراسر جهان شرکت می کنند.

بوک استارت به عنوان اولین برنامه اهدای ملی کتاب در جهان از سوی بنیاد بوک تراست بریتانیا در سال ۱۹۹۲ شروع به کار کرد.   این پروژه بر مبنای مطالعاتی شکل گرفت که به دنبال محقق کردن هدف تشویق مطالعه در میان کودکان بود.

در طی اولین سال اجرای این برنامه، با کمک کتابخانه‌های بریتانیا و مراجعه کنندگان به برنامه سلامت که از بیرمنگام بازدید می کردند، کتاب هایی به ۳۰۰ کودک اهدا شد. امروز در انگلستان به تنهایی بیش از یک میلیون کودک از طرح دریافت یک بسته کتاب رایگان بهره‌مند می شوند.

اولین کشوری که به این برنامه پیوست کانادا بود که اهدای کتاب به کودکان را از سال ۱۹۹۴ آغاز کرد.

اکنون بوک استارت در اندونزی از سوی یک زوج به نام احمد و لیوتا موگنی شروع به فعالیت کرده است. امسال برای اولین بار کتاب به صورت رایگان به کودکان زیر ۵ سال در مناطق محروم این کشور اهدا می شود.

این زوج با این برنامه اولین بار زمانی آشنا شدند که احمد برای گذراندن دوره کارشناسی ارشد همراه همسرش برای مدتی در گلاسکو ساکن شدند. در آن زمان دو دختر آنها دو ساله و سه ساله بودند و بسته هدیه بوک استارت را از سوی کتابخانه محلی دریافت کردند.

احمد می گوید وقتی ما اولین بار به کتابخانه محلی مراجعه کردیم از برنامه های مختلفی که برای علاقه مند کردن کودکان به کتابخوانی داشتند، شگفت زده شدیم.

این زوج پس از بازگشت به کشورشان تلاش کردند تا این برنامه را در وطنشان به راه بیندازند و اکنون موفق شده اند تا با اهدای کتاب به ۱۰۰۰ کودک، برای اولین بار این برنامه را در اندونزی نیز به اجرا درآورند.

امسال در بیست و دومین سال اجرای این برنامه در بریتانیا بیش از یک میلیون کودک در این سرزمین و میلیون‌ها کودک در دیگر کشورهای جهان که به این برنامه پیوسته اند، از طرح دریافت رایگان کتاب بهره مند می‌شوند.  

نظر شما