شناسهٔ خبر: 67014 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

فعالیت هر بنیادی بنام شهریار غیر مجاز اعلام شد/ بزودی بنیاد شهریار ثبت رسمی می‌شود

شهریار در آستانه روز شهریار اعلام شد: هیچ بنیادی به نام استاد شهریار، قانونی و مجاز نیست.

به گزارش نماینده به نقل از فارس، طی نامه‌ای اعلام شد؛

به اطلاع کلیه سازمان‌ها و نهادهای دولتی و فرهنگ دوستان و ادب پژوهان و شعرا و نویسندگان و ارباب قلم می‌رساند، بنیاد بین‌المللی ادبی، پژوهشی استاد شهریار (در شرف تاسیس) دفتر خود را در میدان فاطمی دایر نموده و سریعا در اقدام اساسنامه و هیئت امناء و برنامه‌های اداری و قانونی خود می‌باشد، و غیر از این بنیاد؛ هیچ بنیادی به نام استاد شهریار، قانونی و مجاز نمی‌باشد و جناب هادی بهجت تبریزی، ریاست هیات موسس این بنیاد را برعهده دارند که در اولین فرصت از مشاهیر و اساتید مسلم شعر و ادب، جهت عضویت در هیئت مدیره دعوت به عمل خواهد آمد تا بنیادی شایسته استاد شهریار و میهن اسلامی داشته باشیم.

جهت اطلاع از برنامه و اقدامات بنیاد با رئیس دبیرخانه و روابط عمومی بنیاد، خانم شیرین احد نژاد فرد تماس حاصل شود.

دبیر موقت بنیاد و وکیل رسمی و تام الاختیار «هادی بهجت تبریزی».

* سخنان فرزند شهریار درباره بنیاد ادبی، پژوهشی

براساس این گزارش، پیرو ارسال این نامه و جهت پیگیری موارد مندرج خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس در گفتگو با هادی بهجت تبریزی، فرزند زنده‌یاد شهریار، وی در این رابطه عنوان کرد: پیش از این گروهی تحت نام بنیاد فعالیت داشتند، که در نهایت، اختلافات موجب انشعاب این گروه شد. اما با توجه به عدم ثبت اساسنامه و اینکه در راس هرم شخصی فعالیت داشت که دارای صلاحیت علمی نبود از این رو هرگونه فعالیت بنیاد شهریار تا ثبت رسمی، ملغی شد.

وی در توضیح بیشتر گفت: تحقیقات در مورد فعالیت این فرد و بنیاد شهریار آغاز شد و در نهایت عدم صلاحیت احراز گردید؛ به موجب این مهم ابتدا اساسنامه‌ای تنظیم شد اما این فرد باز هم آن را رد کرد و اساسنامه‌ای دیگر نوشته و به وزارت کشور اراده داد و هیات موسسی ناشناس معرفی کرد، از این رو ناچار شدیم شخصا ورود کنیم.

فرزند شهریار ابراز داشت: بنیاد بزودی تشکیل می‌شود، اما مدیر عامل آن در آینده منصوب خواهد شد. در برنامه داریم ابتدا هیات موسس از حالت تشریفاتی به حالت دائمی درآید و در ادامه مدیر عامل و مدیر اجرایی منصوب شوند. اما ما تلاش داریم برای این مسئله فراخوانی منتشر کنیم و از اساتید، محققان و پژوهشگران دعوت کنیم تا در بنیاد حضور داشته باشند.

وی در پایان عنوان داشت: هیات امنا هنوز تشکیل نشده است و ابتدا هیات موسس تشکیل شود.

* سخنان وکیل رسمی و تام‌الاختیار خانواده شهریار

ایرج نوبهار دبیر موقت بنیاد و وکیل رسمی و تام‌الاختیار خانواده شهریار در گفت‌وگو با خبرنگار فارس نیز به نکات جالبی اشاره کرد و افزود: برابر قانون ایجاد هر گونه بنیاد و سازمانی بنام استاد شهریار باید با اجازه خانواده ایشان انجام گیرد که هادی بهجت تبریزی وکالت تام الاختیار را به شخص اینجانب داده است.  

وی افزود: تا به امروز بنیاد مردم نهادی ثبت رسمی نشده است، فعلا بنیاد دبیر موقت و دفتر موقت در میدان فاطمی دارد و با دعوت از مشاهیر قرار است هیات امنا را تشکیل دهد و کل اختیارات بنیاد را به اساتید ادبیات واگذار خواهیم کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در وزارت کشور پرونده تشکیل شده تا ثبت رسمی صورت گیرد، احتمالا تا روز شنبه آینده نیز ثبت رسمی خواهد شد، اما تا پیش از آن فعالیت هیچ بنیادی تحت این نام رسمیت ندارد. ما تا به امروز مراجعه‌ای به اشخاص نداشته و نداریم و نخواهیم داشت، بنیاد فعلا مدیر عامل ندارد و برابر صورت جلسه با هادی بهجت تبریزی مقدمات در دست انجام است.

* برکناری رئیس بنیاد شهریار

بر اساس این گزارش، در این جلسه که در روزهای پایانی اردیبهشت ماه برگزار شد بنا شد تا این مصوبه با امضای ۱۶ نفر برای شهردار تهران، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری، وزارت علوم، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان اسناد و کتابخانه ملی نیز ارسال شود.

در این مصوبه آمده است: دیر فهمیدن و دیر جنبیدن مشکل آفرین است، بنابراین به موقع و حکیمانه باید برخورد کرد، واقعیتی به نام «ما می توانیم» در روح جوانان کشور ما موج می زند این امواج نشاط آفرین را تقویت کنید.

 

* صفی پور: بنیاد شهریار مجوز نداشت

خبرگزاری فارس در ادامه با علی‌اکبر صفی‌پور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی  پیرامون برکناری رئیس بنیاد شهریار در تهران گفت‌وگو کرد که وی اظهار داشت: بنیادی که در تهران تحت عنوان بنیاد پژوهشی استان شهریار تشکیل شده بود توسط عده‌ای علاقه‌مند که گرد هم آمده بودند فعالیت می‌کرد و هیچ گونه ثبت رسمی نداشت.

وی در ادامه با بیان اینکه بنیاد استاد شهریار هیچ‌گاه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت علوم، وزارت کشور ثبت نشده بود، بیان کرد: معمولا بنیادها بر اساس فعالیتی که دارند از یکی از سه وزارتخانه مذکور مجوز دریافت کرده و در آنجا ثبت می‌شوند، اما این بنیاد به شکل ثبت شرکتی بوده اما حیطه‌ای را برای خودشان تدارک دیده بودند، بنابراین قطعا هیات مدیره و یا هیات امنا هم داشته‌اند و طبق تصمیم آنها فعالیت صورت می‌گرفت.

به گفته وی، هر تصمیمی که در داخل این هیات امنا گرفته شود محترم بوده و ارشاد دخالتی در آن ندارد. ضمن اینکه در تبریز هم بنیادی به این نام فعالیت دارد و در ادامه امور خود فعالیت‌های پژوهشی را نیز برعهده داشته و انجام می‌دهد.

روز ۲۷ شهریور ماه، سالروز مرگ شهریار، با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی روز ملی شعر و ادب ایران نامیده شده است در آستانه روز شعر و ادب چه خوب است که هرچه زودتر مسئولین به میدان بیایند و بنیاد تشکیل رسمی شود تا در خور و شایسته نام شهریار همانگونه که فرزندش عنوان کرد پژوهشگران و اساتید در آن گرد آمده و فعالیت علمی کنند.

نظر شما