شناسهٔ خبر: 66620 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ

گنجینه عظیم اسلام در قبال حفاظت از محیط زیست کمتر شناخته شده است

استقبال از ابتکار در سازمان محیط زیست معاون رئیس جمهور با تاکید بر اینکه در زمینه حفاظت از محیط زیست گنجینه عظیمی از معارف اسلامی را در اختیار داریم، گفت: حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی باید در تلاش برای برقراری هر چه بهتر این ارتباط و پیوند باشند.

به گزارش نماینده، معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور در گفت‌وگو با (ایکنا) با تاکید بر اینکه در زمینه حفاظت از محیط زیست گنجینه عظیمی از معارف اسلامی را در اختیار داریم، عنوان کرد: متاسفانه چنین معارف فوق‌العاده‌ای کمتر شناخته شده است.
رئیس سازمان محیط زیست خاطرنشان کرد: امیدواریم حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی در کشور به فعالیت‌های بیشتری در این زمینه بپردازند تا بتوانند این ارتباط و پیوند را به خوبی برقرار کنند.
لزوم توجه هر بیشتر به اخلاق محیط زیست
ابتکار بر لزوم آموزش و فرهنگ‌سازی در این حوزه تاکید کرد و گفت: ما در این زمینه نیز به طور قابل توجهی فاصله گرفته‌ایم، بنابراین باید را‌ه‌هایی را پیدا کنیم تا نحوه پایبندی مردم نسبت به اعمال رفتارهای صحیح با طبیعت و محیط زیست را به خوبی تبیین کنیم.
وی توجه هر چه بیشتر به مسئله اخلاق محیط زیست را در این زمینه بسیار مثمرثمر دانست و افزود: ما باید در پی راهکارهای باشیم تا در نگرش و رفتار مردم نسبت به ارتباط مناسب با طبیعت تغییرات خوبی رخ بدهد که مطمئنا اگر روش‌های موثری را در این زمینه پیدا کنیم، قطعا هم برای جامعه مفید خواهد بود و در سطح بین‌المللی نیز می‌توان این تجربیات را به تبادل گذاشت.
پایبندی آحاد جامعه نسبت به مسائل محیط زیستی
معاون رئیس جمهور بر پایبندی آحاد جامعه نسبت به مسائل محیط زیستی تاکید کرد و گفت: باید این موضوع مشخص شود که یک شهروند تا چه میزان حاضر است از منافع زودگذر خود به نفع محیط زیست گذر کند و در عمل پایبندی خود را به عنوان شهروند مسئول برای حفظ محیط زیست اعلام کند.
رئیس سازمان محیط زیست با تاکید بر آگاه سازی مردم از حقوق و مسئولیت‌های خود در قبال محیط زیست، تصریح کرد: مردم همان گونه که حق دارند از محیط زیست و هوای سالم برخودار باشند مسلما در مقابل نیز مسئولیت‌های متعددی در قبال طبیعت و محیط زیست بر عهده دارند.
ابتکار خاطرنشان کرد: اگر این حقوق‌ها و مسئولیت‌ها عنوان شود اخلاق هم تعریف می‌شود، اخلاق یعنی فرد ضمن تلاش برای حفظ حقش از طرف دیگر باید مسئولیت خود را در مقابل حفظ طبیعت، جلوگیری از آلودگی هوا و... به خوبی ایفا کند که بخشی از این موضوع مربوط به رفتارهای فردی و اجتماعی است و بخش دیگر آن نیز مربوط به دولت‌ها است که تمامی این مسائل با اخلاقیات در ارتباط است.

نظر شما