شناسهٔ خبر: 66517 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

نمایش فیلم ضدایرانی «گلاب» در جشنواره فیلم تورنتو

استقبال عجیب تورنتو از فیلم کم‌مایه «گلاب»

فیلم ضدایرانی «گلاب» به کارگردانی «جان استوارت» شب گذشته در جشنواره فیلم تورنتو به نمایش درآمد و در حالی مورد استقبال و تشویق منتقدان سینمایی قرار گرفت که پیش از آن منتقدان، آن را فیلمی ناموفق، سطحی و کسالت‌آور خوانده بودند.

به گزارش نماینده به نقل از  فارس، فیلم ضد ایرانی گلاب که چندی پیش در جشنواره «تلوراید» به نمایش درآمد، شب گذشته در جشنواره فیلم تورنتو اکران شد.

نکته جالب توجه آنکه فیلمی که در جشنواره تلوراید از سوی منتقدان، فیلمی خسته‌کننده، کم‌مایه و سطحی و ضعیف خوانده شده بود در جشنواره «تورنتو» با استقبال گرم منتقدان روبرو شد.

روزنامه «یو‌اس‌ای تودی» با این تیتر به سراغ این فیلم رفت: «او (استوارت) انجامش داد! «گلاب» جان استوارت به گُل نشست».

این در حالی است که روزنامه لس‌آنجلس تایمز هفته گذشته درباره «گلاب» نوشت: استوارت تلاش کرده همانگونه که در شوی تلویزیونی‌اش مسائل و مشکلات جهان امروز را به چالش می‌کشد، موضوع مطرح شده در فیلم را با شوخی‌های گاه‌گاهی در آمیخته و به مخاطب منتقل کند ولی نتوانسته جوابگوی هدف ساخت فیلم باشد.

روزنامه «یو‌اس‌ای‌تودی» گزارش خود را با این سؤال شروع می‌کند که آیا فیلم «گلاب» ارزش این را داشت که «جان استوارت» برای سه ماه از «دیلی شو» فاصله بگیرد؟ براساس نظر کسانی که به جشنواره فیلم تورنتو آمده بودند، بله.  

همچنین «کامرون بایلی»، مدیر هنری جشنواره تورنتو، پس از اکران فیلم «گلاب» گفت: فیلم «جان استوارت» یک دستاورد قابل توجه است.

این در حالی است که «اریک کوهن»، منتقد سایت سینمایی «ایندی وایر» معتقد است که «گلاب» فیلمی کم مایه و کاملا سطحی است که آنچنان‌که باید نتوانسته به هدفی که در پشت ساخت فیلم نهفته بوده، دست یابد.

او همچنین شخصیت «مازیار بهاری» در این فیلم را شخصیتی ضعیف و غیر قابل قبول برآورده می‌کند.  

«اوون گلیبرمان» از شبکه بی‌بی‌سی نیز در صفحه توئیتر خود نوشت: «گلاب» جان استوارت یکی از بهترین درام‌هایی است که تاکنون درباره دنیای پس از حادثه ۱۱ سپتامبر ساخته شده است.

مایک رایان، منتقد نشریه سینمایی «اسکرین کراش» نیز گفت: فیلم سرگرم‌کننده‌تر از آنی بود که تصور می‌کردم، برای جان استوارت تجربه خوبی در عرصه فیلمسازی محسوب می‌شود. امیدوارم فیلم‌های بیشتری از او ببینم.

ولی منتقد مجله آنلاین ددلاین اینگونه فکر نمی‌کند، به عقیده او «گلاب» فیلمی فوق‌العاده خسته کننده و کسالت‌آور است.

فیلم «گلاب» اولین تجربه کارگردانی «جان استوارت»، مجری مراسم اسکار و همچنین مجری شوی مشهور تلویزیونی «دیلی شو» است که تاکنون قریب به ۱۹ سال است که بدون وقفه هر دوشنبه از تلویزیون آمریکا پخش می‌شود.

«استوارت»، این فیلم را براساس فیلمنامه‌ای اقتباس شده از کتاب «سپس آنها به دنبال من آمدند: یک داستان خانوادگی از عشق، اسارت و بقا» نوشته «مازیار بهاری» ساخته است.

روزنامه نیویورک تایمز پیش از این در گزارشی نوشت: تخمین زده می‌شود که پروژه سینمایی «گلاب» از ۳۰ تا ۴۰ میلیون دلار هزینه ساخت داشته باشد که علاوه بر «استوارت»، کمپانی «اود لوت اینترتیمنت» متعلق به خانواده «پریتزکر»، یکی از پولداترین خانواده‌های آمریکا و «اسکات رودین»، یکی از تهیه‌کنندگان یهودی هالیوود این هزینه‌ را تأمین خواهند کرد.

«استوارت» در مراحل اولیه ساخت فیلم «گلاب» در مصاحبه با این روزنامه عنوان کرده بود که حدود ۶۰ تا ۸۰ نفر در ساخت این فیلم همکاری داشته‌اند.

«گلاب» روایتگر بخشی از زندگی «مازیار بهاری» است که سال ۸۸ به عنوان یک روزنامه‌نگار و مستندساز ایرانی کانادایی به ایران سفر می‌کند ولی در جریان شلوغی‌های آن سال به زندان اوین می‌افتد و ۱۱۸ روز را در آنجا سپری می‌کند و او طی این مدت زندانبانش را بدون آنکه ببیند از روی بوی گلابی که می‌داده، می‌شناخته و به همین خاطر به او لقب «گلاب» می‌دهد. نام پروژه در دست ساخت نیز برگرفته از لقب زندان‌بان اوست.

«مازیار بهاری» خبرنگار هفته‌نامه نیوزویک آمریکا بود که در جریان اغتشاشات پس از انتخابات در ایران، به دلیل همکاری با سرویس‌های جاسوسی غربی دستگیر شد و پس از آزادی موقت به صورت غیرقانونی از ایران خارج شد و هم‌اکنون به فعالیت علیه نظام جمهوری اسلامی ایران و همکاری با رسانه‌های فارسی‌زبان نظیر بی‌بی‌سی‌فارسی می‌پردازد.

در این فیلم «گائل گارسیا برنال»، بازیگر هالیوودی نقش «مازیار بهاری را بازی کرده و علاوه بر آن بازیگران دیگری چون «گلشیفته فراهانی» و «شهره آغداشلو» نیز در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند.

این فیلم قرار است ۷ نوامبر به صورت محدود به نمایش درآید.