شناسهٔ خبر: 66440 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

راه اندازی شبکه قرآن و معارف ۲ به زبان انگلیسی و عربی

معاون سیما صداوسیما جمهوری اسلامی ایران از راه‌اندازی شبکه قرآن و معارف سیما ۲ به زبان انگلیسی و عربی به دستور رئیس سازمان صداوسیما خبر داد و گفت: با وجود مشکلات بودجه‌ای در صداوسیما توجه ویژه‌ای به برنامه‌های قرآنی داشته‌ایم.

ه گزارش نماینده به نقل از  تسنیم علی دارابی، معاون سیما صداوسیما جمهوری اسلامی ایران در مراسم اختتامیه طرح قرآنی ۱۴۴۸ که عصر امروز، ۱۶ شهریورماه در سالن همایش‌های صداوسیما برگزار شد، گفت: طرح قرآنی ۱۴۴۸ که نهضت بزرگ قرآنی است طی سال‌های گذشته موفق شده بیش از ۱۲ میلیون نفر را در این طرح قرآنی مشارکت دهد که امیدواریم این کار باقیات و صالحاتی برای ما باشد و آرزو می‌کنم دوره‌های بعدی با شکوه بیشتری برگزار شود.

 نامگذاری سال ۹۳ به سال قرآن و معارف در معاونت سیما

وی افزود: رسانه ملی در بحث‌هایی از جمله جمع‌خوانی قرآن، مناسک‌سازی، کارنامه ارزنده و در خور تقدیری دارد که همکاران من در سیما کارنامه ملموس و قابل افتخاری در این حوزه دارند، هر چند که برای خدمت به قرآن هر چه کار کنیم کم است و این تازه گام‌های اولیه‌ای است که در این حوزه برداشته‌ایم.

معاون سیما صداوسیما با بیان اینکه گفتمان ما در برنامه‌ریزی در سیما بر پایه قرآن و عترت است، گفت: باید توقع و انتظارات مخاطبان و سیاست ها و برنامه هایی که در این حوزه داریم مبتنی بر این اصل تنظیم و راهبری کنیم. باید کارشناسان، مجریان، گزارشگران، برنامه سازان و همه کسانی که افتخار مشارکت در این کار بزرگ قرآنی را دارند به ارتقای دانش و آگاهی‌های خود بیاندیشند و در عمل، رفتار و سیره و منش زندگی خودشان آن طور که شایسته مروجان و مبلغان قرآن است قرار دهند.

دارابی افزود: در برنامه‌ریزی‌هایی که در حوزه برنامه‌سازی سیما صورت می‌گیرد امروز دیگر صرف شبکه قرآن و معارف سیما نیست و امروز همه شبکه‌های سیما یک شبکه مجازی از صبح تا شب در طول ۲۴ ساعت برنامه‌های معارفی را تولید و پخش می‌کنند که براین اساس باید برنامه‌های معارفی پربیننده را تقویت کنیم و اگر برنامه‌ای ضعف دارد این ضعف‌ها را برطرف کنیم.

اگر طرح مباحث اختلاف انگیز از سوی کارشناسان و مبلغان دینی باشد خطای آن بیشتر است

وی ادامه داد: ما باید به طور مستمر نظرسنجی‌هایی را براساس نیاز مخاطبان انجام دهیم و همچنین اثرسنجی برنامه‌ها را به طور مستمر در دستور کار خود قرار دهیم. ما در برنامه‌های رسانه و به‌ویژه در برنامه‌های معارفی و دینی باید اصل وحدت مسلمانان را مدنظر قرار داده و از طرح مسائل اختلاف‌انگیز به‌شدت پرهیز کنیم به‌ویژه اینکه اگر طرح این مباحث از سوی کارشناسان و مبلغان دینی باشد خطای آن بیشتر است.

دارابی گفت: باید برنامه‌های خوب و جذاب در قالب کارشناسی برای رفع شبهات داشته باشیم، و پاسخ شبهات را به‌خوبی بدهیم. ما در برنامه‌های مختلف در نظام تهیه‌کنندگی و برنامه‌سازی زمان را برای تهیه‌کنندگان و کارشناسان اعلام کرده‌ایم اما از این به بعد به این گونه نیست که کارشناسان، تهیه‌کننده و ... یک زمان نامحدودی را به تولید برنامه بپردازند و حسن این کار این است که امکان ارزیابی، داوری و نقاط قوت کار را مشخص می کند و از طرفی کارشناسان برنامه‌های ضعیف این فرصت را پیدا می کنند که سطح خود را ارتقا دهند.

توجه ویژه به برنامه های قرآنی با وجود مشکلات بودجه ای

وی ادامه داد: توقع و انتظار ما این است کسانی که مجری و گزارشگر، تهیه‌کننده و برنامه‌ساز هستند یا مدیران، کارشناسان، مبلغان و کسانی که در حوزه معارفی سیما تلاش می‌کنند خودشان عملا و به طور ملموس و محسوس آنچه که بیان می‌کنند خودشان هم مبلغ عملی آن باشند و اخلاق عملی را مردم در آنها ببینند و طبیعتا وظیفه ما هم سخت‌تر است که باید بتوانیم پشتیبانی خوبی داشته باشیم.

دارابی با بیان اینکه معاونت سیما در حوزه معارف و کارهای قرآنی برنامه‌های متعددی دارد، گفت: امسال را در معاونت سیما سال قرآن و معارف معرفی کرده‌ایم و با وجود مشکلات بودجه‌ای که داشته‌ایم اما به برنامه‌های قرآنی توجه ویژه‌ای داشته‌ایم و در حوزه کارهای نمایشی، سریال‌ها و تله فیلم‌ها اقدامات خوبی در حال انجام است.

وی یادآور شد: به‌زودی جمع زیادی از مبلغان و کارشناسان اهل فضل به مجموعه کارشناسان تلویزیون اضافه می‌شوند که مردم کارشناسان بیشتری را در این زمینه می‌بینند.

معاون سیما صداوسیما افزود: مطالعات برای راه‌اندازی شبکه قرآن و معارف سیما ۲ انجام شده با دستور رئیس سازمان صداوسیما که امیدواریم بتوانیم این شبکه را به زبان انگلیسی و عربی کار بزرگ و خدمات بزرگ جمهوری اسلامی ایران را به نمایش بگذاریم که در این کار بزرگ نیازمند مشارکت، همکاری نهادهای قرآنی و اساتید و صاحب‌نظران هستیم

نظر شما