شناسهٔ خبر: 66386 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

روایت موسوی‌تبریزی از حجاب در اوایل انقلاب

پس از پیروزی انقلاب تا اواخر سال۱۳۶۰ یعنی حدود سه‌سال تمام، صحبت از اجباری‌کردن حجاب نشد؛ جز در زمان شهیدرجایی که آن هم فقط در خصوص ادارات بود.

به گزارش نماینده به نقل از ایلنا، آیت‌الله‌موسوی‌تبریزی، دبیرکل «مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم» درباره نحوه شکل‌گیری حجاب پس از پیروزی انقلاب گفت: «از اوایل پیروزی انقلاب و به‌ویژه از زمانی که امام وارد کشور شدند، زنان و دخترانی بودند که پیش از آن بی‌حجاب بودند و به خاطر امام حجاب خود را رعایت می‌کردند. امام همه دل‌ها را شیفته خود کرده بود. ما حتی یک‌بار هم نمی‌بینیم که امام در مورد زنان گفته باشد که باید حتما حجاب داشته باشند البته ایشان همواره تاکید داشتند که باید احکام شرعی را رعایت کرد و کلیات را می‌فرمودند. »
 او ادامه داد: «پس از پیروزی انقلاب تا اواخر سال۱۳۶۰ یعنی حدود سه‌سال تمام، صحبت از اجباری‌کردن حجاب نشد؛ جز در زمان شهیدرجایی که آن هم فقط در خصوص ادارات بود. » موسوی‌تبریزی افزود: «اواخر سال۱۳۶۰ که بنده دادستان کل انقلاب بودم، صحبتی در میان مسوولان شد؛ در جلسه‌ای که آیت‌الله‌هاشمی، مهندس‌میرحسین موسوی و بنده و سایر مسوولان سپاه بودند، پیشنهادی در مورد مساله حجاب مورد بررسی قرار گرفت؛ به‌طور مثال قرار شد آیت‌الله‌هاشمی در خطبه‌های نمازجمعه درخصوص حجاب برای مردم صحبت کند و بنده هم اطلاعیه‌ای بدهم؛ بر این مبنا که چون بی‌حجابی مظهری از رضاشاه بوده افراد بیایند به احترام انقلاب حجاب خود را رعایت کنند. البته در آن زمان آقای لاجوردی دادستان انقلاب تهران بود و یک گشت مبارزه با منکرات راه انداخت که موقتی بود و تنها به تذکر ختم می‌شد. او ادامه داد: «باز هم تاکید می‌کنم امام هیچ‌گاه چنین دستوری را ندادند؛ خود ما مسوولان تصمیم گرفتیم که با صحبت و گفتار مردم را ترغیب به حجاب کنیم. » او با ذکر خاطره گفت: «جالب است یادآوری کنم خانه‌ای که من در تهران اجاره کرده بودم دیواربه‌دیوار دفتر امام و حاج‌احمد خمینی بود؛ همسر صاحبخانه بنده، خانم بی‌حجابی بود؛ ایشان کارمند وزارت خارجه زمان شاه بود و حتی دفتر امام هم از آنها اجاره شده بود؛ وی همواره در کنار دفتر امام رفت‌وآمد داشت، اما حتی حفاظت بیت امام هم با او برخوردی نداشتند. حفظ حجاب زنان بالاخره در سال۶۱ با گفتار آیت‌الله‌هاشمی و بنده و سایر دوستان بدون زور و اجبار عملیاتی شد حتی به نظر من وضعیت حجاب از امروز هم بهتر شد، چون مردم، انقلاب و روحانیون را باور داشتند. »

نظر شما