شناسهٔ خبر: 66347 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: رجانیوز

علیرغم برگزار نشدن انتخابات نماینده مجلس برای هیئت نظارت بر مطبوعات؛

ادامه حضور غیر قانونی «مطهری» در هیئت نظارت بر مطبوعات

نظارت بر مطبوعات در حالی که بیش از یک ماه و نیم از خودداری علی لاریجانی جهت برگزاری انتخابات نماینده قوه مقننه برای هیئت نظارت بر مطبوعات می گذرد؛ علی مطهری که در دوره گذشته به عنوان نماینده مجلس در این هیئت انتخاب شده، همچنان به طور «غیر قانونی» در جلسات این هیئت شرکت می کند.

به گزارش نماینده، بر اساس ماده ۲۱۸ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، جهت انتخاب ناظران قوه مقننه در مجامع و شوراها و هیات های مختلف، کمیسیون تخصصی مربوط -که در موضوع مورد بحث، کمیسیون فرهنگی است– باید حداقل دو برابر تعداد مورد نیاز را به صحن علنی مجلس معرفی کند.

 

این اتفاق در تیرماه سال جاری در کمیسیون فرهنگی مجلس مورد بررسی قرار گرفت و بر اساس رای نمایندگان عضو این کمیسیون، به ترتیب حمید رسایی با ۸ رای و سید محمود نبویان با ۶ رای، موفق به کسب آرای نمایندگان کمیسیون فرهنگی مجلس شدند.

 

از سوی دیگر با توجه به اینکه  «یک» نماینده از سوی قوه مقننه برای معرفی برای هیئت نظارت بر مطبوعات کافی است، کمیسیون فرهنگی بر اساس آیین نامه داخلی مجلس، به معرفی «حداقل دو برابر این تعداد» به نمایندگان در صحن علنی برای انتخاب نهایی انجام داد اما این مساله برای علی مطهری و دیگر همفکرانش در مجلس گران تمام شد و او اعلام کرد با اینکه رای سوم را در کمیسیون فرهنگی (۵ رای) بدست آورده است اما باز هم باید از سوی کمیسیون فرهنگی مجلس، به صحن علنی برای انتخاب نمایندگان معرفی می شده است!

 

هر چند وی به علت غیر منطقی بودن خواسته خود، چند روز بعد از این اتفاق از رقابت در این عرصه انصراف داد و کمیسیون فرهنگی مجلس نیز حسن کامران را به عنوان  نفر سوم، برای انتخاب نمایندگان به صحن علنی معرفی کرد اما همچنان به دلایل نامشخص، هیئت رییسه مجلس از برگزاری انتخابات برای مشخص شدن نماینده قوه مقننه برای حضور در جلسات هیئت نظارت بر مطبوعات خودداری کرده است.

 

با این حال و در شرایطی که دوره عضویت علی مطهری در این هیئت به اتمام رسیده است وی همچنان به عنوان نماینده قوه مقننه در جلسات هیئت نظارت بر مطبوعات شرکت می کند و مشخص نیست این اقدام با کدام توجیه منطقی و پشتوانه حقوقی صورت می گیرد؟

 

گفتنی است پیش از این نیز مطهری پس از معرفی نشدنش از سوی کمیسیون فرهنگی به صحن علنی مجلس، بر قانونی بودن این اقدام تاکید کرده بود اما این کار را خلاف تدبیر! دانسته بود.

 

به نظر می رسد علی مطهری و برخی دیگر از همفکران وی که همواره بر قانون و قانون گرایی تاکیده ویژه ای داشته اند و بسیاری از مواقع تلاش کرده اند با توسل به این برچسب، به تقابل با تفکرات غیر همسو با خود بروند، این روزها در یک آزمون ساده برای اجرای قانون قرار گرفته اند؛ چرا که اگر وی از سوی کمیسیون فرهنگی مجلس برای ادامه عضویت در این شورا به صحن علنی معرفی نشده و یا حتی از انتخاب مجدد در این عرصه استعفا داده است، مشخص نیست با استناد به کدام ماده قانونی همچنان در جلسات این هیئت شرکت می کند؟

 

منبع: رجانیوز

نظر شما