شناسهٔ خبر: 66083 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

اولین فیلمی که ملاقلی‌پور برای امام(ره) ساخت

به گزارش نماینده به نقل از تسنیم، «در شرح زندگی و آثار رسول ملاقلی‌پور» از جمله اثار در دست انتشار سوره مهر است که به شرح زندگی و فعالیت‌های زنده‌یاد ملاقلی‌پور در سال‌های مختلف می‌پردازد. یکی از بخش‌های خواندنی این اثر به اولین فیلم او اختصاص دارد.

در شرح زندگی و آثار رسول ملاقلی‌پور از جمله آثار در دست انتشار مجموعه «مفاخر امروز» است که به قلم اکبر نبوی نوشته شده و قرار است تا پایان شهریور ماه از سوی انتشارات سوره مهر به چاپ برسد. نویسنده در این اثر به زندگی و فعالیت‌های زنده‌یاد ملاقلی‌پور پرداخته و شرح جالبی از بخش‌های مختلف زندگی این هنرمند ارائه کرده است.

نویسنده در مقدمه این اثر با توجه به شناختی که از ملاقلی‌پور دارد، او را چنین شرح می‌دهد: «او نه اینکه خیلی متعلق به گذشته بود، بلکه دوستدار و علاقه‌مند به اصول انسانی هشت سال پایداری بود، وگرنه تعلق به گذشته داشتن و در گذشته ماندن، دور از هنرمندی و هنرورزی است. رسول اگر هنرمند است، اصول و بنیادهای انسانی هشت سال پایداری برایش مهم است؛ اصولی که هیچ وقت کهنه نمی شود. جوانمردی کی کهنه می‌شود؟ هیچ وقت. او مصداق‌های جوانمردی را در روزگار خودش پیدا کرده بود، پس طبیعی است که دوست ندارد این مصداق‌ها را از دست بدهد. چون جوانمردی در جامعه همیشه باید زنده بماند. جوانمردی یک اصل انسانی و اخلاقی است... ت. »

از بخش‌‌های خواندنی و قابل توجه در این اثر، خاطراتی است که در لابه‌لای نوشته‌های نویسنده به چشم می‌خورد. یکی زا خاطرات خواندنی و شیرین کتاب مربوط می‌شود به اولین فیلمبرداری زنده‌یاد ملاقلی‌پور. او که مشتاق فیلمبرداری و تولید فیلم بود، با مخالفت‌هایی از سوی رئیس لابراتوار حوزه هنری مواجه می‌شود، اما این مخالفت پایان اشتیاق او نبود. تبوی این خاطره را چنین نقل می‌کند: «رسول برای استفاده از دوربین، از وی اجازه گرفته بود اما بار دیگر با مخالفت مسئول لابراتوار مواجه می‌شود. رسول که نمی‌توانست دوربین را فراموش کند و رؤیای ساخت فیلم با آن دوربین را در سر می‌پروراند. بالاخره یک شب از دیوار حوزه هنری بالا رفت و شیشه لابراتور را شکست و دوربین را به گمان خود به امانت برداشت؛ آن زمان بیست و چهار ساله بود؛ در عین حال از سوئی کار با دوربین فیلمبرداری او را هیجان‌زده کرده بود، و از سوی دیگر درونش او را مواخذه می‌کرد و برای توجیه کار نادرست خود به قم رفت تا از سخنرانی حضرت امام خمینی(ره) فیلمبرداری کند.

 

منزل حضرت امام خمینی(ره) در قم، پشت‌بامی داشت که ایشان از آن جا برای مردمی که برای ملاقات آمده بودند، سخنرانی می‌کردند. رسول که حتی خاموش و روشن کردن دوربین را بلد نبود و نمی‌دانست دوربین چگونه کار می‌کند، با کنجکاوی به جست‌وجو و کشف دکمه‌های دوربین پرداخت و با نوع فیلمی که تهیه کرده بود، قادر نبود بیشتر از چنددقیقه فیلم بگیرد. رسول که عشق تکنیک اسلوموشن-slomotion- بود، با استفاده از این تکنیک دوربین، حرکات دست حضرت امام (ره) را در پاسخ به ابراز احساسات مردم، در پس‌زمینه، ثبت کرد.

پس از بازگشت با هر فلاکتی بود یک آپارات تهیه و فیلم را روی دیوار سفید خانه تماشا کرد. با دیدن فیلم تمام وجودش یخ زد و از کاری که کرده بود به شدت پشیمان بود. تصاویری که ثبت کرده بود تنها حرکات سریع لنز به جلو و عقب بود. تصاویر شتاب زده با پرش های آنی نشاندهنده هیجان، ناشیگری و تعجیل فیلمبردار بود و این برای هر بیننده ای قابل درک بود. و تنها پلان زیبای این فیلم یک لحظه از حرکت دست حضرت امام (ره) بود.

این اتفاق باعث شد تا او مدت زمانی قریب به یک سال سراغ دوربین فیلم‌برداری نرود. رسول دوربین را به حوزه بازگرداند و بعد از این جریان از حوزه هنری اخراج شد. البته بعداً در خاطراتش با صداقت کامل به عنوان یک خاطره تلخ در عین حال شیرین از اولین تجربه کار با دوربین فیلمبرداری یاد می‌کند. »

«در شرح زندگی و آثار رسول ملاقلی‌پور» از سوی انتشارات سوره مهر تا پایان شهریور ماه منتشر و توزیع خواهد شد.

نظر شما