شناسهٔ خبر: 65993 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

نبوی: آموزش و پرورش نیازمند تحول اساسی است

نبوی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که آموزش و پرورش نیازمند تحول اساسی است، گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی بر تغییر بنیادین نظام آموزش و پرورش تاکید دارند که این سند تحول در دولت دهم در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و امیدواریم در دولت یازدهم به سرعت اجرایی شود.

به گزارش نماینده به نقل از ایرنا، ˈسید مرتضی نبویˈ چهارشنبه شب در آیین گرامیداشت شهید ˈقدرت الله چگینیˈ و مرحوم ˈسید عبدالله هجرتیˈ با عنوان مدیریت جهادی و دغدغه های فرهنگی در قزوین بر ضرورت شناخت هویت جمعی جامعه به عنوان شناسنامه هر ملت تاکید کرد.

وی گفت: زمانی که شناخت درست و روشنی از هویت نداشته باشیم، فرصت را برای حملات و رخنه های فرهنگی دشمنان فراهم کرده ایم.

مدیر مسوول روزنامه رسالت گفت: یکی از مولفه های اصلی فرهنگ ایران دین اسلام است و ادبیات، هنر، علم و فناوری، سنت ها، هنجارها، آداب و رسوم و سبک زندگی نیز برگرفته از این ویژگی هستند.

نبوی اضافه کرد: برای نسل جوان شناختن جامعه فرهنگی خیلی مهم است و خوشبختانه در ایران انقطاع فرهنگی نداشته ایم و ایرانیان همواره فرهنگ خود را حفظ کرده اند در حالی که در اروپا شاهد انقطاع فرهنگی هستیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: فرهنگ دینی سبب شد که شخصیت هایی چون امام خمینی (ره) در جامعه ظهور کنند و انقلاب اسلامی را به عنوان یکی از بزرگترین انقلاب های دنیا با ویژگی های دینی و اسلامی بنیان نهند.

نبوی خاطرنشان کرد: امروز در تبادلات دنیا برخورد نظامی جای خود را به مواجهه فرهنگی داده است و مباحث جنگ نرم و قدرت نرم در این زمینه معنا پیدا می کند.

این فعال رسانه ای با انتقاد از نظام تربیتی کشور گفت: نظام تربیتی ما نسل جدید را با فرهنگ ایرانی و اسلامی آشنا نمی کند و همین خلاء موجب بروز رخنه فرهنگی می شود.

وی افزود: از طرفی هم افراد با جذب شدن به شبکه های اجتماعی، ناخواسته فرهنگ غیر خودی را پذیرا می شوند.

* اسلام، فرهنگ ایرانی را به اوج شکوفایی رساند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: فرهنگ ایرانی قبل از اسلام نیز مبتنی بر نگاه توحیدی بود و با ورود دین مبین اسلام، فرهنگ ایرانی به اوج شکوفایی خود رسید.

نبوی دارا بودن پشتوانه دینی در فرهنگ جامعه ایران را موجب نشاط و پویایی آن دانست و افزود: فرهنگ غربی در برابر فرهنگ انقلاب اسلامی در صحنه جهانی قابل بازیابی است؛ در دوره ای که مدرنیته رو به افول نهاده این فرهنگ اسلامی است که روند رو به گسترش را طی می کند.

وی تاکید کرد: گرفتن ایده و اندیشه از فرهنگ های دیگر تنها با پیش شرط بومی سازی مقبول است و در غیر این صورت این تعامل منجر به هجوم و رخنه فرهنگی و خدای ناکرده رخنه در هویت می شود.

مدیر مسوول روزنامه رسالت با بیان این که در سال های اخیر دنیا شاهد تحولات فرهنگی زیادی بوده است، افزود: در انقلاب های رنگی، رخنه های فرهنگی ظهور و بروز بیشتری داشته اند.

* آموزش و پرورش نیازمند تحول اساسی است

عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین با بیان این که آموزش و پرورش نیازمند تحول اساسی است، گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی بر تغییر بنیادین نظام آموزش و پرورش تاکید دارند که این سند تحول در دولت دهم در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و امیدواریم در دولت یازدهم به سرعت اجرایی شود.

نبوی با اشاره به تاکیدات رهبر انقلاب بر ایجاد تحول در علوم انسانی افزود: چنانچه بخواهیم به این فرمایشات جامه عمل بپوشانیم، باید آموزه های قرآنی را در این امر دخیل کنیم.

وی یادآور شد: تمسک به قرآن و عترت پیامبر (ص) همواره تاکید رسول گرامی اسلام (ص) و وصیت امام راحل (ره) بوده و این دو نه تنها از یکدیگر جدا شدنی نیستند، بلکه توجه به آن انسان را از گمراهی نجات می دهد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه یاد معلم شهید چگینی را گرامی داشت و گفت: شهید قدرت اله چگینی و همسرش از آسایش و عافیت طلبی در زندگی خودشان گذشتند تا بتوانند جوانان بسیاری را با هدایت کردن به سوی حق از گمراهی نجات دهند و در این راه نیز بسیار موفق بودند.

نبوی سخن گفتن از ویژگی های شهید چگینی را بسیار سخت و دشوار دانست، افزود: ایام شهادت ایشان مقارن با ایام شهادت شهیدان بزرگوار رجایی و باهنر است که آنان نیز مانند این شهید از معلمان موفق در عرصه علم و دانش بودند.

نبوی با اشاره به این که معلمان اقشار مختلف جامعه را به درستی هدایت می کنند، تصریح کرد: معلمان با آموزش دادن علم و دانش به شاگردان، منشاء آثار و برکات فراوانی در جامعه هستند و همچنین آنان با تعلیم و تربیت شاگردانشان می توانند جوانان را به سوی رشد و پیشرفت اخلاق معنوی هدایت کنند.

وی یادآور شد: معلمانی می توانند در اخلاق شاگردان تاثیرگذار باشند که خود از نفسی مهذب و پاکی برخوردار بوده و بتوانند با عمل و رفتار درست خودشان، دانش آموزان را به سوی سعادت هدایت کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: شهید چگینی با تمسک به قرآن کریم و اهل بیت (ع) توانست در زندگی خود موفق و با شهادت در راه اسلام رستگار شود.

نبوی با بیان این که شهید چگینی با پیروی از دستورات دینی توانست درجه اخلاص خودش را ارتقا دهد، تصریح کرد: افرادی که می خواهند به این درجه از اخلاص برسند، باید از فرامین و احکام الهی اطاعت کنند.

وی یادآور شد: قرآن کریم و اهل بیت (ع) در دین اسلام از یکدیگر جدا نیستند و هر انسانی با تمسک جستن به هر دوی آنها می تواند در دنیا و آخرت سعادتمند شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که تمسک جستن به قرآن کریم و اهل بیت (ع)، بهترین و کوتاه ترین راه قرب به خداوند متعال است، افزود: هر فردی که می خواهد به قرب الهی برسد و از رحمت و مغفرت واسعه او برخوردار شود، باید به این دو متوسل شود تا سریع تر به کمال برسد.

نبوی با بیان خاطراتی از شهید چگینی گفت: این شهید بزرگوار در ماه مبارک رمضان در هنگام سحر به شاگردان خود درس اصول عقاید، احکام، اخلاق و تفسیر قرآن را آموزش می داد و بدون هیچ چشمداشتی با خودروی خود آنان را به منزل می رساند که این اقدام نشانگر فروتنی، تواضع و اعتقاد راسخ او به کارش بود.

نظر شما