شناسهٔ خبر: 65975 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

بازدید از چاپخانه بانک ملی ایران؛

آغاز تولید کارت هوشمند ملی برای۷۲ میلیون ایرانی

کارت ملی/1 چاپخانه بانک ملی ایران چندی پیش برنده یک مناقصه بزرگ شد؛ تولید کارت‌های هوشمند ملی برای ۷۲ میلیون شهروند ایران. طبق اعلام مدیرعامل این چاپخانه، کار تولید این اسناد هویتی به زودی آغاز می‌شود و کارت‌های تولیدشده در سال ۹۴ در اختیار ثبت احوال قرار می‌گیرد.

به گزارش نماینده، همزمان با روز ملی صنعت چاپ (۱۱ شهریور) خبرنگاران رسانه‌های مختلف به اتفاق مدیرکل دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از شرکت چاپ و نشر بانک ملی ایران، بازدید کردند.

گزارش این بازدید و مشاهدات خبرنگار مهر از فعالیت‌های چاپخانه بانک ملی ایران، در زیر از نظر مخاطبان می‌گذرد:

سیر تاریخی و تحولات شرکت چاپ و نشر بانک ملی

پس از واگذاری حق نشر اسکناس به بانک ملی ایران، تشکیلات محدودی برای چاپ تاریخ انتشار بر روی اسکناس‎ها به وجود آمد. این تشکیلات به موازات تحول و توسعه بانک ملی ایران، تکامل یافت و به «چاپخانه بانک ملی ایران» معروف شد.

این چاپخانه که در سال ۱۳۱۷ با نام «بنگاه چاپخانه» تاسیس شده بود، به تدریج به یکی از معتبرترین چاپخانه‎های کشور و خاورمیانه تبدیل شد. در این چاپخانه، علاوه بر ارائه خدمات چاپی به سازمان‎های دولتی، نیازهای چاپی شعبه‎های بانک ملی ایران نیز در سراسر کشور رفع می‎شد.

ساختمان قدیم چاپخانه بانک ملی

بنای ساختمان چاپخانه بانک ملی ایران که توسط فرانسوی‎ها طراحی و ساخته شده بود در سال ۱۳۱۹ به اتمام رسید. این چاپخانه به تناسب تحولات جهانی در فناوری چاپ و به موازات تنوع نیازهای چاپی در کشور، دچار دگرگونی و تحول شد.

در سال ۱۳۷۶ به دلیل تقاضای فراوان و حجم بالای سفارش‎های چاپی، ساختمان جدید چاپخانه که در این زمان با نام «شرکت چاپ بانک ملی ایران» به کار خود می‎پرداخت، با زیر بنای ۲۳ هزار و ۴۰۰ مترمربع در کیلومتر ۱۸ جاده مخصوص کرج احداث شد و در سال ۱۳۷۹ در زمینی بالغ بر ۷۰ هزار و ۳۰۰ مترمربع توسعه یافت.

شرکت چاپ بانک ملی ایران در همین سال به منظور ایجاد امکان نشر کتاب و مجله، مجوز نشر را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد و به «شرکت چاپ و نشر بانک ملی ایران» تغییر نام یافت و همچنان با همین عنوان فعالیت می‌کند.

افرادی هم که از آغاز فعالیت این شرکت تا کنون، عنوان «ریاست چاپخانه» یا «مديریت عامل» آن را بر عهده داشته‎اند، به ترتیب عبارتند از: مقدم، اسدی و برخورداریان (۱۳۳۱-۱۳۱۷)؛ حسین شفیعی (۱۳۵۴-۱۳۳۱)؛ حامدی، نراقی، کلید‎دارزاده و کیانوش (۱۳۵۸-۱۳۵۴)، سیدتقی حسینی (۱۳۶۹-۱۳۵۸)، مهدی مقدسیان (۱۳۷۶-۱۳۶۹)، مصطفی معصوم تبریزی (۱۳۷۷-۱۳۷۶)، ناصر آقایی (۱۳۷۸-۱۳۷۷) و رضا منصوری (۱۳۷۸ تاکنون).

آغاز تولید کارت‌های هوشمند ملی برای ۷۲ میلیون ایرانی

چاپخانه بانک ملی ایران چندی پیش برنده یک مناقصه بزرگ شد. بر این اساس، این شرکت اجازه یافته تا به صورت انحصاری خط تولید کارت‌های هوشمند ملی را برای ۷۲ میلیون شهروند جمهوری اسلامی ایران، تولید و صادر کند.

دیروز خبرنگاران شاهد نمونه این کارت‌ها بودند که قرار است در سال ۹۴ صادر و به تدریج جایگزین شناسنامه‌ها و کارت‌های ملی شوند. منصوری با افتخار می‌گوید: «شما نمی‌توانید در تمام تاریخ حدود ۸۰ ساله چاپخانه بانک ملی، حتی یک سند پیدا کنید که از سوی مراجع ذیصلاح اعلام شده باشد که جعلی است»

این چاپخانه همچنین در تولید انواع کارت‌های اعتباری و نیز تردد، فعالیتی گسترده دارد. طبق مشاهدات خبرنگار مهر در حال حاضر تمامی کارت‌های ملی (بانک ملی ایران) و حجم انبوهی از کارت‌های اعتباری سایر بانک‌ها و نیز کارت‌های هدیه و ... در این چاپخانه تولید می‌شود.

بخش دیگری از فعالیت‌های چاپخانه بانک ملی ایران تصویربرداری از اسناد این بانک است. به گفته منصوری مدیرعامل چاپخانه بانک ملی ایران، این بانک حدود ۲ میلیارد سند دارد که باید نگهداری شود اما چون هم نگهداری این اسناد فیزیکی جاگیر و هزینه‌بر است، این چاپخانه اقدام به تصویربرداری روزانه آنها می‌کند. بر این اساس و با استقرار یک ماشین فوق مدرن تصویربرداری، در دقیقه ۲۰۰ برگ سند، اسکن می‌شود.

تولید بالغ بر ۴۰۰ هزار نسخه از کل تیراژ روزنامه ایران در چاپخانه بانک ملی

بخشی از خط تولید چاپخانه بانک ملی به چاپ جراید اختصاص دارد. مدیرعامل این چاپخانه به خبرنگار مهر گفت که روزانه بالغ بر ۴۰۰ هزار نسخه از کل تیراژ روزنامه ایران در این شرکت، چاپ می‌شود. به علاوه بسیاری از نشریات زیرمجموعه موسسه مطبوعاتی ایران هم از جمله روزنامه عربی‌زبان الوفاق و نیز ضمائم روزنامه ایران مانند ایران‌زمین، آشپزخانه و ... همچنین روزنامه‌هایی مانند وطن امروز در همین چاپخانه، چاپ می‌شوند.

به گفته مدیرعامل چاپخانه بانک ملی، این شرکت موسسه‌ای منحصر به فرد از نظر چاپ اسناد و اوراق بهادار و امنیتی در کل کشور هم به لحاظ کیفی و هم از جنبه کمی است و بیش از ۴۰۰۰ قلم کالای امنیتی و اوراق بهادار را در خطوط مختلف تولیدی خود، چاپ می‌کند.

از جمله این اقلام دفترچه‌های حساب پس‌انداز و تسهیلات بانک‌های مختلف است. کارگران بخش صحافی این چاپخانه ضمن اظهار رضایت نسبی از وضعیت دستمزدشان در قبال کاری که انجام می‌دهند، به خبرنگار مهر گفتند که روزانه ۲۵ تا ۳۰ هزار نسخه از این دفترچه‌ها را دوخت می‌زنند.

از نکات جالب دیگر بازدید دیروز از چاپخانه بانک ملت، مجموعه تفریحی ورزشی آن بود که شامل استخر، سونا، جکوزی، باشگاه بدنسازی و ... بود. مسئول این بخش هم به خبرنگار مهر گفت که کارکنان این چاپخانه در هفته می‌توانند یک بار از این مجموعه به صورت رایگان استفاده کنند.

نظر شما