شناسهٔ خبر: 65602 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ

طرح عباس برای دولت مستقل فلسطین

مهمترین تحولات فلسطین اشغالی در روزهای اخیر طرح ۳ مرحله‌ای «محمود عباس» برای دولت مستقل فلسطین، چشم انتظاری مقاومت برای آغاز دور جدید مذاکرات آتش‌بس در قاهره، مخالفت با احداث بندر در غزه برخلاف توافقات صورت گرفته را ملاحظه کرد.

به گزارش نماینده به نقل از خبرگزاری دفاع مقدس، بهانه تجاوز اخیر صهیونیست‌ها به غزه ناپدید و کشته شدن ۳ یهودی بود که رژیم صهیونیستی فورا جنبش حماس را متهم به ربودن آنها کرد، اتهامی که هیچ‌گاه حماس آن را نپذیرفت، اما نخست وزیر این رژیم حماس را به آن متهم کرد.
 

این دستاویز کافی بود تا رژیم صهیونیستی تجاوز به نوار غزه در روز شانزدهم تیر آغاز کند، ‌ جنگی که ۵۱ روز طول کشید. طی این ۵۱ روز تجاوز رژیم صهیونیستی ۲۱۳۵ فلسطینی شهید و ۱۰۸۹۰ نفر زخمی شدند که اغلب آنها را غیر نظامیان، ‌ آن هم زنان و کودکان تشکیل می‌دادند.
 

 رژیم صهیونیستی که طی این ۵۱ روز از قدرت مقاومت از جمله قدرت موشکی گردان‌های القسام، شاخه نظامی جنبش حماس و گردان‌های القدس، شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین مبهوت شده بود، سرانجام در روز ۵ شهریور و از بیم ورود به جنگ فرسایشی مجبور به پذیرش خواسته‌های مقاومت از جمله لغو محاصره غزه و امضای توافقنامه آتش‌بس شد.
 

این آتش‌بس با انتقاد شدید و گسترده رسانه‌ها و مسئولان رژیم صهیونیستی مواجه شد و بسیاری از آنها این توافقنامه را مایه سرشکستگی و شرمساری برای «اسرائیل» دانستند.

 درخواست حماس برای انتقال تجربه از نوار غزه در کرانه باختری

 «محمود الزهار» عضو دفتر سیاسی حماس در پیامی به جشن پیروزی مقاومت در الخلیل گفت: تجربه مقاومت باید از غزه به کرانه باختری انتقال یابد و اینکه کرانه باختری نیز مانند غزه باید خودکفا شود و همراه با همبستگی کل جهان با مردم غزه، کالاهای اسرائیلی را تحریم کند.

حدود ۳ هزار طرفدار و عضو حماس در این راهپیمایی و جشن شرکت و بر ضرورت وحدت ملی و عدم بازگشت به چنددستگی تاکید کردند.

 مجروح شدن ۱۸ نفر در کرانه باختری و بازداشت ۵ فلسطینی در قدس اشغالی

 در جریان درگیری‌ جوانان فلسطینی در الخلیل ۷ فلسطینی زخمی شدند که مجروحیت یکی از آنها به دلیل اصابت مستقیم گلوله بود. همچنین ۱۱ نفر دیگر طی درگیری مقابل شهرک «کرمی تسور» به دلیل پرتاب گلوله‌های پلاستیکی و بمب‌های گازی و صوتی توسط نظامیان رژیم صهیونیستی زخمی شدند. نظامیان رژیم صهیونیستی راهپیمایی‌های کرانه باختری در اعتراض به دیوار حائل، شهرک‌سازی و نقض حقوق فلسطینیان را سرکوب کردند و ۵ نفر نیز در جریان درگیری‌های قدس اشغالی بازداشت شدند.

 انتقاد لیبرمن از نتانیاهو به خاطر آتش‌بس‌ با حماس
 
«آویگدور لیبرمن» بار دیگر با انتقاد از عملکرد کابینه رژیم صهیونیستی در جنگ غزه مدعی شد، اسرائیل فرصت طلایی برای ریشه‌کن کردن حماس در نوار غزه را از دست داد. وزیر خارجه رژیم صهیونیستی از زمان برقراری آتش‌بس، کابینه نتانیاهو را به خاطر توافق با حماس، بارها مورد انتقاد قرار داد. او حتی روی صفحه فیس‌بوک خود از کابینه رژیم صهیونیستی خواست «خاورمیانه و فلسطینی‌ها را از تهدید حماس خلاص کند» و تاکید کرد، اسرائیل باید بدون هیچ گونه توافقی با این گروه بجنگد.

 حماس: مقاومت منتظر دعوت مصر برای دور جدید مذاکرات آتش‌بس است

 «اسامه حمدان»، مسئول روابط خارجی جنبش حماس اعلام کرد، گروه‌های فلسطینی منتظر دعوت میانجی مصری برای شروع دور جدید مذاکرات غیرمستقیم آتش‌بس با طرف صهیونیستی است.

 

 وی افزود: قرار است، تمام جزئیات توافق از جمله مسئله بندر و فرودگاه طی ماه جاری تایید شود و متن توافق بسیار روشن و شامل بازگشایی معابر، پایان محاصره و نیز ساخت بندر و فرودگاه است.

حمدان گفت: اگرچه نمی‌توان به ضمانت رژیم صهیونیستی اعتماد کرد و قبلا از جمله در سال ۲۰۱۲ شاهد نقض توافقات از سوی این رژیم بوده‌ایم، اما اگر چنین اتفاقی بیفتد آمادگی قبلی برای برخورد مناسب با آن اتخاذ شده است.

 وی درباره وجود طرح‌های بین‌المللی برای خلع سلاح مقاومت غزه عنوان کرد، هر طرحی باید از نقطه‌ای اساسی در این زمینه یعنی پایان اشغالگری در فلسطین آغاز شود و اگر طرحی شامل این نکته نباشد به معنای اعلام جنگ علیه حقوق و آزادی و استقلال ملت فلسطین و نیز متناقض با منشور سازمان ملل است.

 مخالفت وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با احداث بندر در غزه

 «موشه یعالون»، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی برخلاف توافق آتش‌بس در قاهره، مدعی شد: «هیچ امکانی وجود ندارد که حماس در غزه بندر احداث کند».


 برغم انتقادات گسترده اعضا کابینه امنیتی «اسرائیل» به عملکرد یعالون و نخست وزیر رژیم صهیونیستی در عملیات صخره سخت، او مدعی شد: «اسرائیل به پیروزی روشنی در عملیات نظامی دست یافت و هشدار داد، اگر حماس پرتاب راکت را از سر بگیرد، هزینه آن را خواهد پرداخت. از بُعد نظامی، پیروزی واضح است. در واقع، دستاورد نظامی به آتش‌بسی منجر شد که برای اسرائیل خوب و برای حماس بد است».
 

 تشکیلات خودگردان تعدادی از طرفداران حماس در رام الله را دستگیر کرد

 طرفداران جنبش حماس به مناسبت پیروزی در جنگ ۵۱ روزه غزه در کرانه باختری جشنی برپا کردند و با برافراشتن پرچم‌های سبز رنگ حماس تصاویر شهدای غزه را به دست گرفتند.
 

 برپایی این جشن در کنار شهر رام الله مقر تشکیلات خودگردان باعث خشم مقامات این تشکیلات شد و در این میان نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان اقدام به دستگیری تعدادی از هواداران حماس کردند.
 

 مقامات تشکیلات خودگردان این اقدام حماس را به مثابه اقدامی علیه خود دانستند و از مقامات حماس به دلیل برگزاری این جشن انتقاد کردند. پس از دستگیری تعدادی از طرفداران حماس «سائد ابو البهاء» سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین در رام الله خواستار آزادی این افراد شد و به مقامات تشکیلات خودگردان در این باره هشدار داد.
 

 طرح ۳ مرحله‌ای «محمود عباس» برای دولت مستقل فلسطین

 منابع فلسطینی اعلام کردند، رئیس تشکیلات خودگردان طرحی ۳ مرحله‌ای برای برپایی دولت مستقل فلسطینی در آینده ارائه و بر سر این طرح با جنبش حماس در راس اولین موضوعات پس از جنگ غزه توافق کرده است.
 

 مرحله اول طرح مزبور شامل اعطای فرصت زمانی ۴ ماهه به آمریکا برای ترسیم حدود دولت فلسطین و جلب رضایت رژیم صهیونیستی با آن است. پس از آن اگر دو طرف موافق باشند، مذاکرات فوری با سقف زمانی مشخص آغاز می‌شود و از رژیم صهیونیستی خواسته می‌شود، نقشه مرزهای خود را ارائه دهد، اما اگر توافقی در کار نباشد تشکیلات به اتحادیه عرب یا شورای امنیت رجوع خواهد کرد و خواهان عقب‌نشینی رژیم صهیونیستی از اراضی فلسطینی در مدت زمانی مشخص خواهد شد.

 بر اساس این گزارش مرحله سوم در صورت شکست درخواست عقب‌نشینی رژیم صهیونیستی از اراضی فلسطینی آغاز خواهد شد و در آن صورت تشکیلات خودگردان به سازمان‌ها و دادگاههای بین‌المللی رجوع می‌کند و خواهان محاکمه این رژیم می‌شود.
 

 مشعل: مقاومت با آمادگی تسلیحاتی و اطلاعاتی، جهاد معتدل و همبستگی، پیروز میدان شد

«خالد مشعل»، رئیس دفتر سیاسی حماس در سخنرانی تلویزیونی هزاران اردنی شرکت‌کننده در جشن مقاومت در این کشور را مورد خطاب قرار داد و دلایل اصلی پیروزی مقاومت را برای آنها برشمرد.
 

 مشعل گفت: از جمله دلایل پیروزی، ساخت سلاح و برنامه‌ریزی برای درگیری در کنار تلاش امنیتی، نظامی و اطلاعاتی مقاومت بود.

 وی افزود: مقاومت به یک الگوی متمایز برای جهان که شایسته فلسطین و امت اسلام است تبدیل شد و به عنوان الگوی «جهاد معتدل» جوانان می‌توانند با داشتن اراده قوی و فکر معتدل و بیداری سیاسی باز از آن سرمشق گیرند، این همان مسیری است که حماس و گروه‌های مقاومت آن را پیمودند و به نسل‌ها اعلام می‌کنیم، شایسته است به آن اقتدا کنند از آزادی و امنیت برخوردار شوند.
 

 رئیس دفتر سیاسی حماس از جمله دلایل دیگر موفقیت را همبستگی امت اسلامی و عربی با مقاومت فلسطین دانست و گفت: امت اسلامی و عربی اخیرا درگیر مسائل داخلی خودشان هستند، اما همچنان فلسطین را به یاد  دارند و به محض آغاز درگیری غزه واکنش نشان دادند.

نظر شما