شناسهٔ خبر: 65600 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

واشنگتن‌پست: واکنش اوباما به تحولات جهان نشانه ناتوانی آمریکا از کنترل دنیاست

اوباما/1 یک روزنامه آمریکایی در گزارشی به واکنش‌های رئیس‌جمهور آمریکا به تحولات اخیر جهان اشاره کرد و نوشت: اوباما با سرعت کندی به این واکنش‌ها پاسخ می‌دهد و گویی می‌خواهد به جهان تلقین کند آمریکا نمی‌تواند امور جهان را کنترل کند.

به گزارش نماینده، روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» به حوادث یک ماه اخیر و رویارویی آمریکا با این تحولات اشاره کرد و نوشت که در ماه آگوست، جنگنده‌های آمریکایی برای اولین بار در ظرف چندین سال، به عراق حمله کردند و این در شرایطی بود که دیپلمات‌های آمریکایی در تلاش بودند تا دولت جدیدی در بغداد به وجود آید. شبه نظامیان «داعش»، یک خبرنگار آمریکایی در سوریه را سربریدند و دامنه دسترسی خود را در سراسر خاورمیانه گسترش دادند.

این گزارش ادامه داد که جنگ بین اسرائیل و حماس در غزه روی داد. در افغانستان، طرح‌های آمریکا برای خروج منظم تا پایان سال جاری میلادی در آستانه فاجعه قرار گرفت.

واشنگتن‌پست سپس به تحولات اوکراین اشاره کرد و نوشت که روسیه به اوکراین حمله کرد و اوباما را برای توقف این کشور به مبارزه طلبید و از طرف دیگر لیبی نیز به یک هرج و مرج خشونت‌بار سرازیر شد.

این روزنامه آمریکایی به تمامی این بحران‌ها اشاره کرد و سپس نوشت که در حالیکه این رخدادها به وقوع پیوسته است، اوباما در تعطیلات و بازی گلف به سر می‌برد و با انتشار بیانیه‌هایی آشکار با این رخدادها روبرو می‌شد.

واشنگتن‌پست تصریح کرد که این رفتار سرد و تصاویر اوباما در حال بازی و در محل کار برای این شرایط مناسب نیست و در نهایت اوباما روز پنجشنبه کنفرانس خبری تشکیل داد و اظهاراتی را مطرح کرد که تنها انتقادات علیه رئیس‌جمهور آمریکا را که نه به طور کامل در مشکلات جهانی وارد می‌شود و نه به طور واقعی به این مشکلات گوشه چشمی می‌اندازد، تقویت کرد.

اوباما در این کنفرانس خبری در خصوص مشکل داعش اینگونه گفت: «ما هنوز یک استراتژی برای رویارویی با این مشکل نداریم.»

اظهارات اوباما مورد انتقادات شدید به ویژه از جانب جمهوری‌خواهان قرار گرفت به طوریکه سناتور «رند پائول» روز جمعه گفت: «اگر رئیس‌جمهور هیچ استراتژی ندارد، شاید وقت آن است که به دنبال یک رئیس‌جمهور جدید باشیم.»

به گزارش واشنگتن‌پست، وضعیت جهان در مقایسه با 6 سال پیش، زمانی که اوباما بعنوان رئیس‌جمهور آمریکا برگزیده شد، فرق کرده است. هم‌اکنون اوضاع خارج از کنترل اوباما شده است و وی می‌بایست به اقدامات دیگر افراد در سطح جامعه بین‌الملل نیز واکنش نشان دهد.

«دیوید کندی» تاریخ‌نویس دانشگاه «استنفورد» تصریح کرد که اوباما در تمام دوران ریاست‌جمهوری خود تلاش کرد تا هم در بخش داخلی و هم سیاست خارجی یک چشم‌انداز وسیع و یکپارچه را بیان کند که این در تضاد با لفاظی‌ها و مهارت‌های ارتباطی اوباما در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2008 بوده است.

یکی از مقامات ارشد آمریکا، سیاست اوباما در خصوص ایران را نمونه کاملی از واکنش منظمی دانست که به طور بالقوه به یک نتیجه خوب منتهی می‌شود، اما با این وجود «هیلاری کلینتون» وزیر خارجه سابق آمریکا تردید دارد که مذاکرات ایران به یک نتیجه موفقیت آمیز ختم شود و با تصمیمات اولیه اوباما مبنی بر عدم مداخله بیشتر برای حمایت از گروههای معارض و مسلح سوریه مخالفت کرده است.

کندی تصریح کرد که اوباما در مواجهه با بحران‌های مختلف تلاش دارد تا ایده آنچه که حاکمیت آمریکا و تمامی روسای جمهور این کشور می‌توانند در واقع به آن دست پیدا کنند را تغییر دهد.

وی تأکید کرد: «دشوار است که در جهانی که بی‌ثبات است، یک استراتژی بزرگ نداشت و دیگر قدرتی را که یک زمان داشتیم در اختیار نداریم. اوباما هم در لفاظی‌ها و هم در واقعیت تلاش دارد انتظارها را در خصوص اینکه آمریکا می‌تواند رخدادهای جهان را کنترل کند، از بین ببرد.»

نظر شما