شناسهٔ خبر: 65515 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ

اعتراف صهیونیست ها به پیروزی مقاومت

صهیونیست‌ها 50 روز باریکه غزه را که مساحت آن تنها 360 کیلومتر مربع است و جمعیت آن از دو میلیون نفر فراتر نمی‌رود، آماج حملات هوایی، زمینی و دریایی قرار دادند؛ ودر تمام روزهای جنگ به اشتباه خود از برآورد نیروهای مقاومت اعتراف کردند.

به گزارش نماینده به نقل از خبرگزاری دفاع مقدس، "در جنگ غزه، به دنبال ریشه‌کن کردن حماس هستیم". این همان هدفی است که صهیونیست‌ها برای تحقق آن، ۵۰ روز باریکه غزه را که مساحت آن تنها ۳۶۰ کیلومتر مربع است و جمعیت آن از دو میلیون نفر فراتر نمی‌رود، آماج حملات هوایی، زمینی و دریایی قرار دادند؛ حملاتی که در نهایت بیش از ۱۴ هزار کشته و زخمی از فلسطینیان برجای گذاشت و زنان و کودکان بی‌دفاع، شمار زیادی از قربانیان را تشکیل دادند.

آغاز حمله به غزه

پس از جنگ هشت روزه رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه و شکست مفتضحانه این رژیم، تحلیلگران بر این باور بودند که مقامات این رژیم، دیگر چنین حماقتی را تکرار نخواهند کرد، اما با گذشت زمان و تحقق آشتی ملی در فلسطین، معادلات به هم خورد و صهیونیست‌ها که حداقل در ظاهر "شریک خود در سازش" یعنی محمود عباس را از دست رفته دیدند، حمله‌ای گسترده علیه غزه را ترتیب دادند.

اشتباه صهیونیست ها از ارزیابی مقاومت

کارشناسان مسائل غرب آسیا معتقدند که صهیونیست‌ها این‌بار نیز مرتکب اشتباهی محاسباتی شدند. تلویزیون رژیم صهیونیستی بر این اعتقاد تحلیلگران صحه می‌گذارد و گزارش می‌دهد: تل‌آویو تصور می‌کرد فلسطینیان با موشک‌هایی که در اختیار دارند تنها ۴۰ روز قادر به ادامه جنگ هستند، هرچه جنگ طولانی‌تر می‌شود، نه تنها از قدرت موشکی فلسطینیان کاسته نمی‌شود بلکه به نظر می‌رسد نسبت به روزهای ابتدایی هم افزایش پیدا کرده است.

در هر صورت این جنگ با تمام خسارت‌های مالی و جانی که در غزه بر جای گذاشت، با پیروزی مقاومت به پایان رسید تا جمله "و در نهایت... ت. مقاومت پیروز شد" تیتر اول بسیاری از روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها خصوصا در کشورهای اسلامی شود.

سرانجام پس از برگزاری چندین مذاکره غیرمستیقم میان نمایندگان گروه‌های مقاومت و رژیم صهیونیستی در قاهره، صهیونیست‌ها بخش عمده مطالبات هیأت فلسطینی را پذیرفته و به آتش‌بس یعنی "شکست مفتضحانه" خود تن دادند تا هرچه سریعتر از گردابی که روز به روز بیشتر در آن فرو می‌رفتند، نجات یابند.

دقایقی پس از اعلام رسمی توافق آتش بس دائمی، "ناصر ابوشریف"، رئیس دفتر جنبش جهاد اسلامی فلسطین در تهران طی پیامی ضمن تقدیر و تشکر از حمایت‌های از رهبر معظم انقلاب اعلام کرد که جنگ با دشمن صهیونیستی همچنان ادامه دارد.

روزنامه صهیونیستی "هآرتص" نوشت: جنگ ۷ هفته‌ای در غزه با نتیجه یک بر صفر به نفع حماس پایان یافت.
اسماعیل هنیه، عضو ارشد حماس نیز در اولین واکنش خود به این توافق گفت: توافق با اسرائیل، نتیجه مقاومت مردم غزه بود. این توافق، یک پیروزی بزرگ برای مقاومت به حساب می‌آید.

در این میان اما، سکوت مقامات صهیونیستی از جمله بنیامین نتانیاهو نیز جالب بود. تجربه نشان داده است که صهیونیست‌ها هنگامی که متحمل شکستی می‌شوند، راه "سکوت" را در پیش می‌گیرند. در موضوع سرنگونی پهپاد جاسوسی این رژیم توسط پدافند هوایی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی طی روزهای اخیر نیز مقامات رژیم صهیونیستی ترجیح دادند تا سیاست سکوت را پیشه کنند؛ سیاستی که سال‌هاست بر آن تکیه دارند.

اما پس از حماس، جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز اعلام موضع کرد. این جنبش در بیانیه خود تأکید کرد: امروز، برگزاری جشن و شادی حق مردم غزه است؛ مردمی که ثابت کردند زمان ترس از اسرائیل دیگر به پایان رسیده است.

شبکه تلویزیونی "پرس تی وی" تصاویر مستقیمی را از جشن و پایکوبی مردم فلسطین در کرانه باختری را به تصویر کشید و گزارش می‌دهد: خوشحالی فلسطینیان از پیروزی بر اسرائیل تنها به غزه ختم نمی‌شود.

تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز پس از آتش‌بس در گزارشی درباره تعداد موشک‌های شلیک شده از غزه به مواضع صهیونیست‌ها پرداخته و اعلام می‌کند: طی ۵۰ روز نبرد غزه، ۴۶۰۰ موشک از غزه به مواضع تل‌آویو شلیک شد.

آمریکا که تا آخرین لحظات جنگ صهیونیست‌ها علیه غزه، ذر‌ه‌ای از حمایت‌های دیپلماتیک و نظامی خود از آنها دریغ نکرد، با صدور بیانیه‌ای از امضای توافق آتش‌بس میان طرف‌های درگیر استقبال کرد.   "جنیفر پساکی"، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در همین ارتباط گفت: ما از همه طرف‌ها اجرای کامل مفاد توافق را خواستاریم و امیدواریم آتش‌بس پایدار باشد. وی لفزود: اکنون فرصتی برای طی یک مسیر طولانی است.

بازتاب این توافق تنها به کشورها و رسانه‌هایی که به صورت مستقیم و غیرمستقیم درگیر جنگ غزه بودند، محدود نشد. "عبدالملک بدرالدین الحوثی"، رهبر حوثی‌های یمن نیز در پیامی، پیروزی مقاومت بر صهیونیست‌ها را تبریک گفت. وی تأکید کرد: اسرائیل با تمام امکانات جنگی و کمک‌های گسترده نظامی آمریکا در برابر ملت و مقاومت فلسطین شکست خورد.

 

مواضع تکراری، متناقض و جانبدارانه دبیرکل سازمان ملل در این رابطه نیز دور از انتظار نبود. بان کی مون با انتشار بیانیه‌ای بر لزوم پایبندی "غزه" به توافق اتش‌بس  و نه رژیم صهیونیستی تأکید کرد.

اما موضوع شایان توجه، واکنش‌های مقامات، تحلیلگران و رسانه‌های صهیونیستی به پذیرش آتش‌بس از سوی نتانیاهو است. این رسانه‌ها، پذیرش توافق را صراحتا "شکست اسرائیل" عنوان کردند.

هآرتص نوشت: نتانیاهو فرصت آتش‌بس را غنیمت شمرده و فرار کرد. این روزنامه صهیونیستی در گزارش خود آورد: نخست‌وزیر اسرائیل با حداکثر قدرت علیه حماس صحبت کرد و رویارویی با آن را به ضعیف‌ترین شکل پایان داد، تمام چیزی که نتانیاهو خواست، رسیدن به آتش‌بس به هر قیمتی بود.

انتقاد صهیونیست ها از نتانیاهو

شهردار شهر اشغالی عسقلان نیز از این توافق انتقاد کرد و گفت: خواستار شکست حماس بودیم، اما نتانیاهو برای آتش‌بس گدایی کرد. وی که به شدت عصبانی بود، نتانیاهو را آماج انتقادات قرار داد و تأکید کرد: ما در این جنگ ۶۴ نظامی و چهار نفر از شهروندان خود را از دست دادیم، دو ماه در پناهگاه‌ها مخفی شدیم و به اقتصادمان آسیب‌های شدیدی وارد شد.

تزیپی لیونی، وزیر دادگستری رژیم صهیونیستی نیز زبان به انتقاد از توافق آتش‌بس می‎‌گشاید و می‌گوید: توافق آتش‌بس شامل خلع سلاح غزه و جلوگیری از افزایش توانمندی نظامی حماس نشده است.

تحلیلگر نظامی "هاآرتص" نیز گفت: نتیجه جنگ غزه یک شکست کامل بود. "عامیر اورن" افزود: اسرائیل باید با تعیین اهداف مشخص، از همین امروز برای جنگ آینده علیه غزه آماده شود. قدرتمندترین ارتش منطقه از پس یک گروه نظامی ۱۵ هزار نفره بر نیامد.

"عاموس هرئیل"، دیگر تحلیلگر نظامی صهیونیست‌ها در تحلیل این توافق می‌گوید: شهروندان اسرائیلی از نتیجه جنگ ناامید شدند.

با توجه به انتقاد شدید تحلیل‌گران و مقامات صهیونیست از پذیرش توافقنامه آتش‌بس، به نظر می‌رسد که تنها موافق این طرح، خود نتانیاهو بوده است.


خبرگزاری فرانسه در همین خصوص گزارش می‌دهد: از آنجا که تعدادی از وزرای اسرائیلی به دنبال ادامه درگیری با غزه بودند، نخست‌وزیر اسرائیل عمدا طرح آتش‌بس را در جلسه با آنها به رای نگذاشت.

حملات گسترده رسانه‌های صهیونیستی به نتانیاهو همچنان ادامه پیدا می‌کند تا جایی که "جروزالم پست" در گزارشی می‌نویسد: آخرین نظرسنجی نشان می‌دهد محبوبیت نتانیاهو از ۸۲ درصد قبلی به ۳۸ درصد کاهش یافته است. واضح‌ترین دلیل این افت، تلفات اسرائیلی‌ها در جنگ غزه است.

خبرگزاری رویترز در خصوص این توافق گزارش می‌دهد: در حالی که فلسطینیان در نوار غزه و کرانه باختری از آتش‌بس خشنود هستند، در اسرائیل بسیاری درباره آتش‌بس تردید دارند و احساس سرخوردگی می‌کنند.

روزنامه "رأی الیوم" نوشت: پیروزی غزه، فرهنگ مقاومت را پررنگ کرده است. این روزنامه چاپ لندن مطلب خود را اینگونه به پایان می‌رساند: غزه، اعرابی را که با اسرائیل علیه مقاومت توطئه کردند، شکست داد.

همه گروه‌های مقاومت پیروز شدند، چون طی ۵۰ روز میان اسرائیلی‌ها وحشت ایجاد کردند.

 

کانال پنج تلویزیون فرانسه هم توافق صهیونیست‌ها و فلسطینیان بر سر آتش‌بس را مورد بررسی قرار داده و چنین تحلیل می‌کند: شهروندان اسرائیلی از برقراری آتش‌بس به عنوان تسلیم تل‌آویو در برابر یک گروه مسلح فاقد نیروی هوایی و ارتش منسجم یاد می‌کنند.

نقش جمهوری اسلامی ایران در پیروزی غزه

با این حال باید توجه داشت که اگر حمایت‌های همه‌جانبه جمهوری اسلامی ایران از مقاومت و همچنین عدم برخورداری گروه‌های مقاومت از پایگاه مردمی در غزه نبود، اکنون صهیونیست‌ها به پیروزی رسیده بودند، زیرا یکی از اهداف آنها در حمله غیرنظامیان غزه، این بود که آنها را به ایستادن در برابر رهبران سیاسی خود یعنی "حماس" وادار کرده تا خود، پایه‌های این جنبش را برچینند.

روزنامه صهیونیستی "یدیعوت آحارانوت" در این ارتباط گزارش می‌دهد: نتایج آخرین نظرسنجی‌ها در غزه نشان می‌دهد که ۸۹ درصد فلسطینیان از حملات انجام شده مقاومت به اراضی اشغالی حمایت می‌کنند و ۷۶ درصد نیز معتقدند مقاومت، ‌ قدرت بازدارندگی فلسطین را افزایش داده است.

اما بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پس از سکوتی طولانی که به گفته تحلیلگران ناشی از شکستی است که متحمل شد، در مواضعی عجیب و برای سرپوش نهادن بر سلسله شکست‌های پی در پی از محور مقاومت مدعی شد: سربازان ارتش برای اینکه توسط گروه‌های فلسطینی کشته نشوند، عقب‌نشینی کردند. وی ادعا کرد: حماس و دیگر گروه‌های فلسطینی در این نبرد ضربات شدیدی خوردند.

"زهاوه گلعان"، رئیس حزب "مرتز" رژیم صهیونیستی این سخنان نتانیاهو را مورد انتقاد شدید قرار داده و می‌گوید: نتانیاهو هیچ دستاوردی را در جنگ غزه به دست نیاورد. وی افزود:  فلسطینیان آنچه از توان ارتش اسرائیل باقی مانده بود، از بین بردند.

نظر شما