شناسهٔ خبر: 65323 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

جنتی:

قطب‎بندی سیاسی برای کشور سم است

جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه با همه جریانات و جناح‎های سیاسی کار می‎کنیم، گفت: اعتقاد دولت بر این است که قطب‎بندی سیاسی برای کشور همانند سم محسوب می‎شود.

به گزارش نماینده به نقل از فارس، علی جنتی امشب در آئین اختتامیه ششمین جشنواره ملی پویانمایی رضوی که در تالار فخرالدین اسعد گرگانی برگزار شد، اظهار کرد: شعار دولت یازدهم اعتدال است لذا در استفاده از نیروهای متدین، معتقد به نظام و انقلاب اسلامی با رویکرد شایسته‌سالاری و متخصص استفاده می‎شود کما اینکه آنها عنوان اصولگرا و یا اصلاح‎طلب داشته باشند.

وی با اشاره به سیاست‎های فرهنگی دولت تصریح کرد: در شرایط ویژه‎ای زندگی می‎کنیم که حتی نسبت به ۱۰ سال گذشته شرایط خیلی تغییر کرده و ارتباطات جهانی به سرعت گسترش پیدا می‎کند علاوه بر اینکه شهرها و ملت‎ها به یکدیگر نزدیک می‎شوند اما از طریق ۲ هزار شبکه ماهواره‎ای صدا و سیمای افراد به راحتی دریافت می‎شود که در دو الی سه سال آینده تلفن‎های همراه هوشمند نیز می‎توانند این شبکه‎ها را دریافت کنند.

شبکه‎های ماهواره‎ای هم تهدید است هم فرصت

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: از طریق شبکه‎های ارتباطی بدون هیچ هزینه‎ای می‎توان با هر گوشه دنیا مکاتبه کرد، عکس فرستاد و همچنین شبکه‎های اجتماعی که گسترش پیدا کرده و همه اینها می‎تواند در انتقال فرهنگ موثر باشند.

جنتی با بیان اینکه شبکه‎های ماهواره‎ای در نزد برخی افراد تهدید محسوب می‎شود، افزود: ماهواره علاوه بر تهدید می‎تواند فرصت هم باشد، لذا سعی می‎کنیم از شبکه‎های اجتماعی، ارتباطی و ماهواره‎ای فرهنگ خودمان را به دنیا منتقل کنیم همانطوری که امام راحل نسبت به صدور انقلاب تاکید داشتند که معنای آن صدور فکر و اندیشه بوده است.

وی با بیان اینکه صدور فرهنگ انقلاب از هر زبان سهل‎تر است، یادآور شد: به شرطی که ابزارها را بشناسیم و به نحو مطلوب از آن استفاده کنیم.

امور فرهنگی به اهل فرهنگ و هنر سپرده می‎شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه ۵۰ شبکه تلویزیونی اعم از ملی، استانی و فرا مرزی ما روی ماهواره قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: اینها در شرایطی فعالیت می‌کنند که شما یک جلد کتاب که تفکر و اندیشه شما را منتقل کند نمی‎توانستید به برخی کشورها ورود کنید.

جنتی سپردن امور فرهنگی به اهل فرهنگ و هنر را یکی از سیاست‎های دولت عنوان کرد و افزود: کسانی که این مقوله را بشناسند، درک و تخصص موردنظر را داشته باشند باید امور فرهنگی را هدایت کنند.

وی بیان کرد: در مجموعه وزارتخانه از کسانی استفاده می‎شود که تخصص و تجربه چندساله دارند همچنانکه در استان‎ها نیز همین رویه دنبال می‎شود.

در محیط بسته فرهنگ رشد نمی‎کند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایجاد فضای فرهنگی برای نویسندگان، روزنامه‎نگاران و هنرمندان در رشته‎های مختلف را از مهمترین رویکردهای دولت یازدهم برشمرد و ابراز کرد: در حوزه کتاب بسیاری از کتاب‎ها به دلایل واهی و با خرده‎گیری‎های نابه‌جا گاهی مجوز انتشار نمی‎گرفت، در حال حاضر عموما این کتاب‎ها با اصلاحات جزئی مجوز گرفته، چاپ می‎شوند و در اختیار افکار عمومی قرار می‎گیرند.

جنتی رشد علمی، فرهنگی و ارتقاء فرهنگ کشور را در سایه آزادی بیان، تبادل افکار و تضارب آراء عنوان کرد و گفت: در محیط بسته‎ای که بخواهیم یک سویه عمل کنیم و یک صدا بشنویم هیچ وقت فرهنگ رشد نمی‎کند.

وی با بیان اینکه در راستای گسترش فرهنگ قرآنی قدم‎های خوبی در یک سال گذشته برداشته شده است، یادآور شد: مجامع قرآنی با جدیت مورد حمایت قرار گرفتند و آثار قرآنی خوب منتشر می‎شود.

 

نظر شما