به گزارش نماینده به نقل از فارس، نرگس آبیار کارگردان فیلم «شیار ۱۴۳» با بیان این که افتخار هر کارگردانی فیلمسازی برای امام رضا(ع) گفت: من خودم تا به حال در قاب سینما برایم اتفاق نیفتاده که یک زیارت تصویری داشته باشم و از پشت ویزور دوربین سینما امام هشتم را زیارت کنم البته که در داستانها و نوشتههایم به این موضوعات همیشه توجه داشتهام. اما طرحی درباره امام رضا(ع) نوشتهام که اتفاقا حاصل سفرم به مشهد بود.
فیلمی با موضوع امام کاظم(ع) در مرحله پژوهش است
وی ادامه داد: یکبار که به پابوس حضرت رفته بودم در آنجا اتفاقات روحی عجیبی برایم افتاد که حاصل آن حس و حال خوب، نگارش یک طرح با موضوع زائران امام هشتم بود که به دنبال نگارش فیلمنامه آن هستم و قطعا امسال نگارش فیلمنامه این طرح به پایان میرسد و امید دارم به زودی ساخت فیلمم را آغاز کنم. البته این را هم بگویم که در دفتری که من در آن حضور دارم در حال حاضر روی موضوع امام موسی کاظم(ع) پدر امام هشتم کار پژوهشی انجام میشود و به زودی یک کار سینمایی درباره پدر امام رضا(ع) ساخته میشود.
این کارگردان سینما در پاسخ به این سوال که حضور فرهنگ و سیره رضوی را در سینما و تلویزیون ما چطور میبینید افزود: همه ما فیلمسازها آرزو داریم درباره ایشان فیلم بسازیم. من آرزو دارم فیلمهایی درباره حضرت ایشان ساخته شود که تجلی اندیشههای ناب امام رضا(ع) باشد فیلمی که بتواند ذهن و روح مخاطب را تسخیر کند و تفکر او را تحت تاثیر قرار دهد. همه ما به عنوان مسلمان به ثامن الحجج(ع) ارادت داریم و زندگی همه ما سرشار از لحظههای توسل به امام هشتم شیعیان است.
آبیار افزود: من به عنوان یک فیلمساز اعتقاد راسخ دارم ما فیلمسازها هنوز نتوانستهایم به امام رضا(ع) ادای دین کنیم، فیلمی شایسته ایشان نساختهایم و باید اعتراف کنیم سینما و تلویزیون ما از اندیشههای بنیادین امام رضا(ع) خالی است. کاش روزی برسد که بتوانیم حداقل چند فیلم اسم ببریم که پیرامون ایشان ساخته شده و توانسته روح و دل مخاطب را درگیر کند. البته مستند رضای رضوان که توسط مجید مجیدی ساخته شد اثری شاخص و شایسته درباره زائران حرم امام رضا(ع) بود اما همچنان تاکید میکنم جای فیلمهای بسیار درباره ایشان در سینما و تلویزیون ما خالی است.
کاش جدیتر و عمیقتر درباره امام رضا(ع) فیلم بسازیم
این کارگردان سینما افزود: به نظر من همانطور که شاهکارهای هنری بسیاری همچون معماری، خوشنویسی، کتیبه، کاشیکاری و ... پیرامون امام رضا(ع) و حرم مطهرشان چشمنوازی میکند، در سینما هم که هنر مدرنی است نیز باید شاهکارهای سینمایی درباره حضرت رضا(ع) خلق شود.
آبیار که تاکنون داور و عضو هیات انتخاب جشنواره فیلم رضوی بوده است و از طریق این جشنواره، برنامه های جشنواره امام رضا(ع) را میشناسد، در این زمینه گفت: من در جشنواره امام رضا(ع) فیلمهای کوتاه و مستند خوب زیاد دیدهام اما باز هم تاکید میکنم انتظار از ما فیلمسازها بیشتر از این است و جای خالی اندیشه های امام رضا(ع) در آثار فیلمسازی ما به وضوح به چشم میخورد.
وی اذعان کرد: کاش ما فیلمسازها جدیتر و عمیق تر درباره امام رضا(ع) فکر کنیم و فیلم بسازیم. جشنواره امام رضا(ع) در حوزه فیلمسازی فرصتی را برای فیلمسازها بخصوص نسل جوان فراهم کرده تا جدی تر وارد این موضوعات شوند و خالق آثار ماندگاری شوند.
* تمجید نائبرییس کمیسیون فرهنگی مجلس از جشنواره امام رضا(ع)
نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: جشنواره بین المللی امام رضا(ع) زمینه برقراری ارتباط عاطفی اقشار مختلف مردم با امام هشتم(ع) را در داخل و خارج از کشورفراهم کرده است.
حجتالاسلام نصرالله پژمانفر ادامه داد: از آنجایی که امکان زیارت از نزدیک برای بسیاری از عاشقان علیبن موسیالرضا(ع) وجود ندارد، جشنواره امام رضا(ع) بستر مناسبی است که از زوایای مختلف ارتباط عاطفی بین امام مهربانیها با مردم را برقرار کرده و روز به روز این بستر برای همگان به وجود آورده است.
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه در روایات، امام رضا(ع) به عنوان امام رئوف شناخته شدهاند، افزود: امروز باید برای ایجاد ارتباط بین امام مهربانیها با مردم بسترسازی مناسبی صورت گیرد.
وی با بیان اینکه در ارتباط با فعالیتهایی که در راستای معرفی امام رضا(ع) میتوان انجام داد مهم ترین نکته آنست که به اشکال مختلف زمینه ارتباط عاطفی مردم را با حضرت فراهم کنیم، تصریح کرد: همانطور که دستگاه حاکمیت نسبت به تامین نیاز آسایشی مردم تکلیف دارد در ارتباط با تامین نیاز آرامشی مردم نیز تکلیف دارد و در همین راستا باید زیر ساخت های امر زیارت فراهم شود.
پژمانفر گفت: خوشبختانه جشنواره بین المللی امام رضا(ع) در طول دوازده سال برگزاری توانسته است بستری مناسب برای ارتباطات عاطفی مردم داخل و خارج کشور با امام هشتم را فراهم کند و معارف بسیاری را در باره حضرت رضا(ع) به مردم منتقل کند.
وی ابراز داشت: وجود نورانی حضرت رضا(ع) ابعاد مختلفی برای بررسی دارد که در جشنواره امام رضا(ع) از زاویه هنری و فرهنگی به زندگی این حضرت پرداخته است اما دستاندرکاران این جشنواره با داشتن یک نظام و برنامه مدون می توانند به سایر ابعاد وجودی حضرت نیز دست یابند.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جشنواره بین المللی امام رضا(ع) توانسته است زبانها، قلمها و گویش های متفاوتی را در موضوع حضرت رضا(ع) به یکدیگر نزدیک کند، گفت: محوریت امام رضا(ع) بالاترین ارزشی است که این جشنواره توانسته است همه نگاهها و دغدغههای فرهنگی را در جهت تأمین یک خواسته مشترک کنار هم قرار دهد.
وی با اشاره به اینکه جشنواره بین المللی امام رضا(ع) را از دو زاویه می توان تحلیل کرد، یکی آنچه باید باشد و دیگری موجودیت فعلی این جشنواره، تصریح کرد: خوشبختانه جشنواره امام رضا(ع) توانسته است بسیاری از ظرفیت های هنری، فرهنگی، علمی و ... و شخصیتهای مختلف را با محوریت امام رضا(ع) کنار هم جمع کند اما تا هدف نهایی این جشنواره که رساندن پیام سیره حضرت رضا(ع) به بشریت است هنوز فاصله وجود دارد.
پژمانفر خاطرنشان کرد: امروز مهمترین نقش جشنواره امام رضا(ع) این است که بتواند محاسن کلام ائمه و امام رضا(ع) را به همه مردم تشنه دنیا برساند و این مسئله محوریترین و اصلیترین موضوعی است که جشنواره امام رضا(ع) باید دغدغه آن را داشته باشد.
نظر شما