شناسهٔ خبر: 64992 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

قتل‌عام ۶۷۰ زندانی شیعه توسط داعش

سازمان ملل در گزارشی قتل‌عام ۶۷۰ زندانی شیعه توسط گروه داعش در موصل را جنایت علیه بشریت خواند.

به گزارش نماینده به نقل از تسنیم، گاردین نوشت، سازمان ملل روز یکشنبه از دستیابی به مدارکی خبر داد که حاکی از قتل‌عام ۶۷۰ زندانی به دست گروه داعش در موصل و انجام اقدامات شنیع دیگری که معادل جنایت علیه بشریت است.

ناوی پیلای، کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که گروه داعش هر روز و به شیوه‌ای وحشتناک به نقض حقوق بشر مشغول است.

پیلای در این بیانیه از قتل‌عام دیگری خبر داد که در تاریخ ۱۰ ژوئن توسط نیروهای داعش اتفاق افتاد. این گروه کنترل  شهر موصل، دومین شهر بزرگ عراق را به دست گرفته است. حدود ۳ هزار نظامی در زندان بادوش در این شهر حضور دارند و هرچند که در زمان بروز تنش‌ تعدادی از این زندان گریختند اما بااینحال حدود ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ نفر در این زندان باقی مانده بودند.

سازمان ملل اعلام کرد به گزارش شاهدان عینی و بازماندگان  نیروهای داعش زندانیان را به دو گروه سنی و شیعه تقسیم کردند. در ابتدا این گروه اقدام به بازجویی از زندانیان سنی کرده پس از آن ۶۷۰ زندانی شیعه را با ۳ تا ۴ کامیون به چندین کیلومتری زندان انتقال  دادند.

نیروهای داعش پس از پیاده کردن زندانیان آنها را در ۴ ردیف قرار داده و سپس اقدام به تیراندازی به آنها کردند. ۲۰ نفر از زندانیان با تظاهر به مرگ موفق به فرار شده و در بازجویی‌ها از این جنایت پرده برداشتند.

در عین حال ساکنان شهر موصل اعلام کرده‌اند که نیروهای داعش اقدام به غارت امول مسیحیان و دیگر اقلیت‌های این شهر می‌کنند. به گفته این افراد نیروهای داعش مردم را مجبور به عهد بستن با خود میکنند. جوانان شهر از حضور در خیابان‌ها هراس دارند، زیرا نیروهای داعش به دنبال جذب نیروهای جدید هستند و این مسئله می‌تواند برای جوانان موصل خطرناک باشد.

نظر شما