شناسهٔ خبر: 64989 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

توافق اعراب برای پایان جنگ در سوریه

منابع آگاه اعلام کردند که کشورهای عربی با مشورت ایران و روسیه و میانجیگری مصر طرحی را بر مبنای گفت‌و‌گوی« سوری _ سوری» برای پایان جنگ در سوریه ارائه داده‌اند.

به گزارش نماینده به نقل از تسنیم، روزنامه القدس العربی نوشت، منابع آگاه عربی که در نشست وزرای خارجه عربستان، قطر، مصر، امارات و اردن در جده حضور داشته‌اند اعلام کردند که کشورهای عربی در این نشست برای پایان جنگ در سوریه بر سر راه حلی جدید توافق کرده‌اند که با میانجیگری مصر انجام خواهد شد.

بر اساس این گزارش، در اجرای این طرح الجزایر و عمان نیز حضور خواهند داشت.

 این منابع می‌گویند: طرح مورد نظر که به تایید اتحادیه عرب خواهد رسید تلاش دارد تا به جنگ بین معارضان و نظام سوریه پایان دهد و با تکیه بر گفت‌وگوی سوری- سوری برای آینده این کشور و چهارچوب نظامی سیاسی حکومت آینده آن، تصمیم گیری کند.

القدس العربی می‌افزاید: تاکیدعبد الفتاح سیسی رئیس جمهور مصر بر اینکه کشورش نه از معارضان و نه از نظام سوریه حمایت نخواهد کرد در جهت فراهم کردن زمینه مناسب برای دمشق است تا به این وسیله دمشق نقش مصر را برای ایجاد راه حل سیاسی بحران بپذیرد.
بر اساس این گزارش، احتمال دارد که السیسی در جریان سفر به مسکو مسئله میانجیگری مصر برای ایجاد راه حل سیاسی در بحران سوریه را با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور این کشور مطرح کرده باشد. این سفر دو روز بعد از دیدار السیسی با ملک عبدالله پادشاه عربستان در جده صورت گرفت.
این منابع به القدس العربی گفتند: پیشنهاد این طرح از سوی عربستان و مصر بوده است و یک هیئت قطری نیز در آن مشارکت داشته است. تبلور این طرح و اصلاح آن بعد از تماس‌های عربستان، مصر و قطر با برخی از طرف های منطقه‌ای و بین المللی در چند روز آینده صورت خواهد گرفت تا در نهایت در نشست آینده اتحادیه عرب در هفته اول سبتامبر مطرح شود.
این گزارش می افزاید: بدو شک مهمترین این مشورت ها با ایران صورت خواهد گرفت و سفر حسین امیرعبد اللیهان معاون وزیر خارجه ایران به عربستان در همین راستا صورت گرفته است. در این سفر مشورت‌های لازم با امیر عبداللهیان با هدف یافتن راه حل سیاسی که تهران می تواند در تسهیل آن نقش داشته باشد، صورت خواهد گرفت.
بر پایه این گزارش، منابع سیاسی عربستان می‌گویند که سفر معاون وزیر خارجه ایران به عربستان که اولین سفر یک مسئول ایرانی از زمان آغاز بحران سوریه است، فرصتی خواهد بود تا مقامات سعودی با نقطه نظرات تهران در مورد راه‌های همکاری برای یافتن راه حلی سیاسی، که مورد قبول همه طرف‌های درگیر در سوریه باشد، آشنا شوند.

نظر شما