شناسهٔ خبر: 64628 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

نجابت: محیط‌زیست در نظام اسلامی از اولویت‌هاست

حسین نجابت عضو فراکسیون محیط زیست مجلس گفت: توجه به مقوله محیط زیست در سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴ هجری شمسی، نشان دیگری از اولویت‌بخشی نظام اسلامی به این موضوع مهم است.

به گزارش نماینده حسین نجابت عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در هفدهمین همایش مجمع عمومی کنفرانس نمایندگان کشورهای حوزه آسیا و اقیانوسیه پیرامون محیط زیست در سخنانی پیرامون توجه و اهمیت محیط زیست از سوی همه کشورهای منطقه از جمله کشورهای آسیا و اقیانوسیه گفت: محیط زیست که به واسطه کنش و واکنش‌های آن با سایر بخش‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، حوزه‌ای بسیار فراگیر محسوب می‌شود، از نظر اقتصادی، تامین کننده نهادهای تولید و عامل اثرگذار در رشد اقتصادی است.

وی افزود: محل زیست سالم از نظر اجتماعی بستری شاداب برای جامعه‌ای سالم مهیا می‌کند و از نظر فرهنگی نیز دربرگیرنده ویژگی‌های طبیعی و اقلیمی است که آداب و سنن ملی و هویت میهنی و تاریخی هر کشور در انطباق با آن تکوین و تکامل می‌یابد.  

نجابت با بیان اینکه ارتباطات افقی و عمومی بین زیست‌بوم‌های همجوار از مقیاس خرد تا مقیاس کلان روی کره زمین فارغ از هرگونه مرزبندی سیاسی است، گفت: این ویژگی‌ها، محیط زیست را به حوزه تعاملات یا تقابلات بین‌المللی و منطقه‌ای تبدیل کرده است که به تازگی با ظهور بحران‌هایی مانند گرمایش جهانی و تغییر اقلیم، دامنه اثرگذاری آن حتی از مرزهای فیزیکی جو کره زمین نیز فراتر رفته است.

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: پرواضح است که وجود زیرساخت‌های قانونی و اسناد بالادستی و برقراری نظام کنترلی و حاکمیتی در کنار استفاده از مشوق‌های انگیزشی و تشویقی، ضرورت حفاظت از محیط زیست ر افراهم می‌کند.  

نجابت در بخش دیگری از سخنانش مهمترین تحول در زمینه تقویت مقررات و تضمین اقدامات محیط زیستی پس از انقلاب اسلامی را تصویب اصل پنجاهم قانون اساسی جمهوری اسلامی دانست و گفت: براساس این قانون، حفاظت از محیط زیست وظیفه عمومی تلقی شده و هرگونه فعالیت مخرب آن را ممنوع می‌داند.  

وی در ادامه تصریح کرد: توجه به مقوله محیط زیست در سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴ هجری شمسی، نشان دیگری از اولویت‌بخشی نظام اسلامی به این موضوع مهم است.  

نجابت در بخش پایانی سخنانش خاطرنشان کرد: بدیهی است دستیابی به اهداف محیط زیستی سند چشم‌انداز که همان بهره‌مندی آحاد جامعه از محیط زیست مطلوب است، مستلزم برنامه‌ریزی هدفمند و نیز اجرا و پایش دقیق آن در سال‌های باقیمانده تا رسیدن به این چشم‌انداز است.  

وی همچنین به اهمیت توسعه محیط زیست در منطقه و نیز کمک و همکاری کشورهای همسایه در این زمینه را ضروری دانست و بر آن تاکید کرد.

منبع: تسنیم

نظر شما