شناسهٔ خبر: 64301 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

افخم: سفر آمانو به ایران سازنده بود

مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه سفر مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را سازنده عنوان کرد.

به گزارش نماینده به نقل از ایسنا، مرضیه افخم در خصوص ماحصل نتیجه نهایی مذاکرات یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تهران، گفت: همکاری‌های ایران و آژانس همکاری‌هایی است که می‌توان به جرأت گفت که رو به جلو است و مسیر پیشرفت را طی می‌کند.

وی افزود: تفاهماتی میان ایران و آژانس صورت گرفته است که بر اساس آن گفت‌وگوها برای رفع برخی ابهامات ادامه دارد. ایران مصمم است تا با آژانس همکاری کند و این سفر نیز در همین چارچوب بوده است و می‌توان گفت این مسیر یک مسیر سازنده است و طرفین گفت‌وگوها را در ابعاد فنی و حقوقی انجام می‌دهند. در عین حال امیدواریم این گفت‌وگوها و مسیر حل یکایک موضوعاتی که مطرح است در فضایی کاملا" فنی و حقوقی پیش برود.

افخم ادامه داد: امیدواریم آژانس از امکان و تأثیر امور سیاسی بر این روند تلاش خود را به کار ببندد تا مانع از تأثیرگذاری امور سیاسی بر این روند باشیم و کاملا" در یک فضای تخصصی این موضوعات مسیر تدریجی خود را طی کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تصریح کرد: اگر بخواهم به طور خلاصه بگویم این سفر، سفر سازنده‌ای بود و بر تداوم همکاری‌ها تأکید شد و این مسیر رو به جلو را ادامه خواهیم داد.

سخنگوی وزارت خارجه ضمن تسلیت شهادت امام جعفرصادق که همزمان با کودتای ۲۸ مرداد است اظهار کرد:‌ این کودتا یادآور دخالت‌های آمریکا و انگلیس در امور داخلی ایران است که به سرنگونی دولت مردمی و بازگشت شاه دیکتاتور منجر شد.

وی گفت: مسئولیت مستقیم عواقب این کودتا در همه ابعاد حقوقی و بین المللی متوجه عاملان است و خشم و بی‌اعتمادی عمیق ملت ایران از این دو کشور ناشی از همین رویکردهای دخالت جویانه و خصمانه است.

افخم اظهار کرد: دخالت در امور داخلی ایران از سوی این کشورها در سال‌های گذشته در صحنه‌های مختلف تداوم داشته و آن‌ها سعی کردند در روندهای مردمی تغییر ایجاد کنند. این رویکرد نسبت به کشورهایی که حکومت مردمی دارند نیز دیده شده است.